ojb Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Jeg har ikke fulgt så mye med i transportstreiken fordi den egetlig ikke har rammet meg. Derfor har jeg heller ikke helt klart for meg hva streiken dreier seg om. Slik jeg har forstått det vil de organiserte ha kompensansjon for fagforeningskontigenten, fordi de uorganiserte for glede av deres arbeid i lønnsoppgjøret. Hvis det er slik er denne streiken helt bak mål. Hvem sitt ansvar er det at de uorganisert er gratispassasjerer? Er det bedriftene som frivillig gir likt lønnspålegg til alle arbeiderne? For å sette det litt på spissen: Hvem er de slemme her? Bedriftene som (hvis jeg har forstått det rett) må betale like mye til uorganiserte som til organiserte? Eller er det de uorganiserte? Eller staten som har laget reglene. (Jeg er ikke hlet stødig på disse så rett meg vis jeg sier noe feil) Uansett kan jo ikke dette være bedriftene som betaler mer enn de kanskje hadde trengt. Hvis transportarbeiderne vil streike for høyere lønn og de har et krav på dette (i forhold til annen lønnsvekst) så la dem gjøre det. Men å streike for at de skal få mer enn de uorganiserte er helt på trynet EDIT: At streiken endte med at arbeidsgiverne måtte opprette et fond for de organiserte er om mulig enda dummere grunnen til streiken. Erlig talt; når begynte fiender å hjelpe hverandre (satt på spissen) Det er vel ikke akkurat bedriftenes ansvar å hjelpe de organiserte å mekedsføre seg.. Igjen: Jeg vet egentlig veldig lite om dette så rett på meg. Endret 26. mai 2004 av ojb Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hvem sitt ansvar er det at de uorganisert er gratispassasjerer? Er det bedriftene som frivillig gir likt lønnspålegg til alle arbeiderne? Arbeidsgiverne kunne gitt uorganiserte 30% av lønnen til organiserte til de uorginserte hvis de ville. Hvorfor tror du arbeidsgiverne gir samme lønn til både uorganiserte og organiserte? a: Fordi arbeidsgiverne er opptatt av likelønn og mener at alle skal tjene like mye? b: Fordi arbeidsgiverne ønsker å holde organisasjonsprosenten så lav som mulig, og derfor premierer de som står utenfor? Det er fagforeningenes legitime krav å forhindre b i størst mulig grad. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 b: Fordi arbeidsgiverne ønsker å holde organisasjonsprosenten så lav som mulig, og derfor premierer de som står utenfor? Det er da valgfritt om man har lyst til å bruke penger på fagforeningskontigent. Det er da ikke opp til arbeidsgiver å legge seg opp i hva hver enkelt bruker pengene på, og enda mindre gi belønning for å bruke penger på fagforeninger. Hvilke andre "rabatter" skal man kreve å få? Lenke til kommentar
ojb Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Arbeidsgiverne kunne gitt uorganiserte 30% av lønnen til organiserte til de uorginserte hvis de ville. Dette var vel å ta litt i :-/ Uansett om arbeidsgiverne gjør dette for å svekke de organiserte, ser jeg ingen grunn til at man har rett til å streike for å hindre det. Det er jo arbeidstakerne som skal organisere seg, ikke bedriftene som skal organisere arbeidstakerne. Det er nesten det samme som at man skulle skulle begynne å syte for at ingen organiserte seg, hvis forholdene var perfekte. Poenget er at dette vil gjevne seg ut. La oss si at det blir for få organiserte til at de har noen makt. Utfra ditt synspunkt (som sikkert er ganske riktig) vil bedriftene senke eller nekte å heve lønningene. Hva vil skje? Jo; flere vil organisere seg og bedriftene blir tvunget til å sammarbeide. Hva hvis de organiserte kunne tvinge bedriftene til å senke lønnen til de uorganiserte? Da ville tilslutt alle organisere seg. Er dette bra? Det kommer ann på statlig regulering vil jeg si. Hvis staten nekter latterlige streiker gjør ikke dette noe, men hvis staten er sløve ender vi opp med at alle bedrifter flytter utenlands. Til slutt kan jeg ta en litt absurb (sikkert ikke rett stavet, men du skjønner poenget) situasjon: Bedriftene øker lønnigen til de uorganiserte å tvinger dermed fler og fler til å slutte i fagforeningene. Vil dette gjøre noe? Egentlig ikke, fordi etter at en tilstrekkelig del ikke er organisert vil det først eksempelet slå inn. Jeg skal ikke påstå at dette skaper en perfekt balanse. Det er godt mulig at arbeiderne taper noe på slik ordningen er idag, men jeg tviler på at det er mye. EDIT: Poenget ditt er vel at hvis flere organiserte seg ville man kunne oppnå høyere lønn? Hvis dette stemmer burde det jo ikke være så vanskelig å overtale flere til å organisere seg... Endret 26. mai 2004 av ojb Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Poenget ditt er vel at hvis flere organiserte seg ville man kunne oppnå høyere lønn? Hvis dette stemmer burde det jo ikke være så vanskelig å overtale flere til å organisere seg... Det stemmer. Men det er ikke alle som er så gjennomtenkte at de skjønner at 10000 høyere lønn om tre år er bedre enn å spare 3000 i år. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Poenget ditt er vel at hvis flere organiserte seg ville man kunne oppnå høyere lønn? Hvis dette stemmer burde det jo ikke være så vanskelig å overtale flere til å organisere seg... Det stemmer. Men det er ikke alle som er så gjennomtenkte at de skjønner at 10000 høyere lønn om tre år er bedre enn å spare 3000 i år. Du prøver å lage et falskt bilde av at man kan se på å organisere seg som en investering? Nei takk, jeg putter pengene mine andre steder. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hvem skal de fagorganiserte forhandle med når all norsk industri er flyttet til øst-Europa? Oljefondet eller Jens Bok Jensen? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hvem skal de fagorganiserte forhandle med når all norsk industri er flyttet til øst-Europa? Oljefondet eller Jens Bok Jensen? Dette er ikke ett særnorskt fenomen, få det inn i skallen. Industrien flytter ikke ut fordi "det er for dyrt til å drive forsvarlig pga de høye lønningene og alle rettighetene arbeiderne har som de forbanna fagforeningene har kjempet fram", men fordi profitten øker kraftig ved å flytte produksjonen til Kina. Skal norske arbeidere kunne konkurere mot lavkostland må de kaste rettighetene sine til sjøs og frivillig gå ned minst 100 kroner i timeslønn. Forøvrig så kan dette problemet lett løses ved revolusjon. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hvem skal de fagorganiserte forhandle med når all norsk industri er flyttet til øst-Europa? Oljefondet eller Jens Bok Jensen? Dette er ikke ett særnorskt fenomen, få det inn i skallen. Industrien flytter ikke ut fordi "det er for dyrt til å drive forsvarlig pga de høye lønningene og alle rettighetene arbeiderne har som de forbanna fagforeningene har kjempet fram", men fordi profitten øker kraftig ved å flytte produksjonen til Kina. Skal norske arbeidere kunne konkurere mot lavkostland må de kaste rettighetene sine til sjøs og frivillig gå ned minst 100 kroner i timeslønn. Forøvrig så kan dette problemet lett løses ved revolusjon. Det er et særnorsk fenomen at man går til streik hver år hvis man ikke får 5% lønnsvekst. Det er også et særnorsk fenomen at man alltid ønsker mer lønn, og ikke mindre skatt for å heve reallønnen. Når skal norsk arbeidere skjønne at lønnen ikke kan vokse inn i himmelen, de må kreve en smidigere og billigere stat som gir mer for pengene (lavere skatt og avgifter). StreikeNorge blir sett på som useriøst i utlandet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Vel, vi får vel alle være glade for at disse slynglene er ferdig med luksus-streiken sin (i denne omgang). Nå må bare hele befolkningen betale enda mer i form av høyere matvarepriser. Takk skal dere ha, transportarbeider forening! Vi setter virkelig pris på hva dere har gjort for samfunnet med denne streiken deres! Lenke til kommentar
alexf Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 "Jammen, det var jo en 3-2 seier til oss?" Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Det er et særnorsk fenomen at man går til streik hver år hvis man ikke får 5% lønnsvekst. Det er også et særnorsk fenomen at man alltid ønsker mer lønn, og ikke mindre skatt for å heve reallønnen. Når skal norsk arbeidere skjønne at lønnen ikke kan vokse inn i himmelen, de må kreve en smidigere og billigere stat som gir mer for pengene (lavere skatt og avgifter). StreikeNorge blir sett på som useriøst i utlandet. hmm... jeg synes at de streiker mye lenger nede i Europa... Frankrike f.eks. Lenke til kommentar
SilverKhan Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Vel, vi får vel alle være glade for at disse slynglene er ferdig med luksus-streiken sin (i denne omgang). Nå må bare hele befolkningen betale enda mer i form av høyere matvarepriser. Takk skal dere ha, transportarbeider forening! Vi setter virkelig pris på hva dere har gjort for samfunnet med denne streiken deres! Hadde du hatt den minste peiling på hva du snakket om hadde du skjønt at man ikke kan legge skylda på en av de to partene i en streik. Det er to parter som forhandler, den ene streiker den andre går til lockout. mener å ha sett noen tall et sted der 800 streiket og 1100 var utstengt gjennom lockout.(Husker ikke hvor kom gjerne med andre tall folkens) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Vel, vi får vel alle være glade for at disse slynglene er ferdig med luksus-streiken sin (i denne omgang). Nå må bare hele befolkningen betale enda mer i form av høyere matvarepriser. 1. Hvor mye luksus får man for 230 000 kr i året i Norge? 2. Kunne du tenkt deg å jobbe for mindre enn 230 000 kr i året selv? Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Vel, vi får vel alle være glade for at disse slynglene er ferdig med luksus-streiken sin (i denne omgang). Nå må bare hele befolkningen betale enda mer i form av høyere matvarepriser. 1. Hvor mye luksus får man for 230 000 kr i året i Norge? 2. Kunne du tenkt deg å jobbe for mindre enn 230 000 kr i året selv? Ingen transportarbeider i 100% stilling som tjener 230K. De "sympati-reklamene" du ser i avisen er bre tull, om det er kommuneansatte, politi or whatever. Sjekk i skattelistene hvor mye de profilerte streikende tjener. U be suprised.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Hadde du hatt den minste peiling på hva du snakket om hadde du skjønt at man ikke kan legge skylda på en av de to partene i en streik. Det er to parter som forhandler, den ene streiker den andre går til lockout. mener å ha sett noen tall et sted der 800 streiket og 1100 var utstengt gjennom lockout.(Husker ikke hvor kom gjerne med andre tall folkens) Ja, og Lockout er jo en DIREKTE følge av streiken. Du mener altså at det hadde blitt lockout uansett om det hadde vært noen streik eller ikke?? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Vel, vi får vel alle være glade for at disse slynglene er ferdig med luksus-streiken sin (i denne omgang). Nå må bare hele befolkningen betale enda mer i form av høyere matvarepriser. 1. Hvor mye luksus får man for 230 000 kr i året i Norge? 2. Kunne du tenkt deg å jobbe for mindre enn 230 000 kr i året selv? Nå var det jo nettopp dette som IKKE var problemet. Lønnstillegget hadde de allerede fått tilslag for. Streiken besto i av at de ville at ingen andre som stod utenfor foreningen skulle få samme tilslag. Et luksusproblem med andre ord. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Nå var det jo nettopp dette som IKKE var problemet. Lønnstillegget hadde de allerede fått tilslag for. Streiken besto i av at de ville at ingen andre som stod utenfor foreningen skulle få samme tilslag. Et luksusproblem med andre ord. Poenget er at på sikt ønsker transportarbeidererne vesentlig høyere lønn. Det klarer de ikke å gjennomføre med dagens lave organsisjonsprosent. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Nå var det jo nettopp dette som IKKE var problemet. Lønnstillegget hadde de allerede fått tilslag for. Streiken besto i av at de ville at ingen andre som stod utenfor foreningen skulle få samme tilslag. Et luksusproblem med andre ord. Poenget er at på sikt ønsker transportarbeidererne vesentlig høyere lønn. Det klarer de ikke å gjennomføre med dagens lave organsisjonsprosent. På sikt ønsker alle bedre lønn. Og transportparbeiderne er på langt nær de med dårligste kår i samfunnet heller, så det er absolutt ingen unnskyldning. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Poenget er at på sikt ønsker transportarbeidererne vesentlig høyere lønn. Det klarer de ikke å gjennomføre med dagens lave organsisjonsprosent. Transportarbeiderene har en stillig som det er relativt lett å erstatte, ergo tjener man ikke like godt på denne jobben som en mer etterspurt stilling. Bussjåfører tjener også lite penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå