Gå til innhold

Streiken


Anbefalte innlegg

Fagforeningene vil at bedriftene skal betale dem for å kunne presse dem for mer penger. Ingen med sine fulle fem i behold vil ikke betale folk penger, som blir brukt til å presse en for enda mer penger...

 

Men uansett, olsen, svar meg på dette.

 

Fortjener man lik lønn for likt arbeid? Ja eller nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva med de som ikke vil være med i fagforeningene pga politisksyn, religion og personligoverbevising? Jeg mener at alle skal få velge hva de gi pengene til. Selv er jeg medlem av NSF (Norsk Sykepleier Forbund), men jeg skjønner at de som stemmer på høyresiden ikke vil gi penger til AP...

Lenke til kommentar

@boy2star: ja. Men desverre lever vi i ett kapitalistisk samfunn hvor denslags ikke er mulig. Beklager.

 

@Radhoo: Ingen blir tvunget til å bli med i en fagforening, men terskelen for å bli med blir lavere fordi fagforeninga indirekte stjeler mindre penger enn tidligere.

Lenke til kommentar

Du svarer ikke meg på mine innelgg, så jeg behøver vel strengt tatt ikke å svare på dine. Dessuten synes jeg argumentasjonen din står godt i forhold til nicket du har valgt deg; de faller på sin egen urimelighet. Å sammenlikne LO med Najonal Samling bør være eksempel godt nok. :hmm:

Nok en gang beviser du din idioti Antikapitalist. Det er da vitterlig du som ikke makter å svare på et enkelt spørsmål. Lik lønn for likt arbeid eller ikke?

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Du svarer ikke meg på mine innelgg, så jeg behøver vel strengt tatt ikke å svare på dine. Dessuten synes jeg argumentasjonen din står godt i forhold til nicket du har valgt deg; de faller på sin egen urimelighet. Å sammenlikne LO med Najonal Samling bør være eksempel godt nok. :hmm:

Nok en gang beviser du din idioti Antikapitalist. Det er da vitterlig du som ikke makter å svare på et enkelt spørsmål. Lik lønn for likt arbeid eller ikke?

Takk for at du understreker poenget mitt. :)

Lenke til kommentar

Men ærligtalt, når ble lik lønn for likt arbeid ett prinsipp for arbeidskjøperne? Denne prinsippløse klasse som kun er ute etter profitt og lyver så det renner for å få noen billige poeng. Arbeidskjøperne driter da faen i om arbeiderne deres får lik lønn, så lenge den er lav! Heller ikke organisasjonsfriheten bryr de seg om, det er da klart når de presterer å bruke den nå! INGEN blir tvunget til å melde seg inn i noe som helst, selv om arbeidskjøperne gjerne vil lure folk til å tro det. Hele konflikten handler om at arbeidskjøperne ikke vil styrke fagforeningene.

Lenke til kommentar

Seff vil de ikke betale ekstra for at arbeiderne skal kunne presse de for mer penger. Dette er noe arbeiderne må betale selv, og det er utrolig dobbeltmoralsk å først ha store paroler med teksten "lik lønn for likt arbeid", for så å ødlegge for utrolig mange uskyldige mennesker med et krav som strider imot deres tidligere krav.

 

De vil ha dette tillegget for å styrke fagforeningen, har ingenting med hvem som har krav på hva, de har lyst til å styrke fagforeningen. Dog er dette ikke et problem arbeidsgiverne burde ha, men de fagorganiserte. Det er de som vil ha med folk i klubben sin!!

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke skjønnt hvorfor vi har fagforeninger. Fagforeningen er ikke en interesseklubb, men en kamporganisasjon! Derfor er det viktig at så mange som mulig er med, og man tar de grepene som er nødvendig. Og dette kravet ødelegger ikke for ei eneste sjel, ingen blir tvunget til å melde seg inn i noe som helst. Hvis du tenker på at streiken rammer, så er det ikke arbeidsselgernes skyld alene, det er tross alt lockouten som rammer hardest.

 

Det er jo i dag det ikke er lik lønn for likt arbeid. De fagorganiserte betaler fagforeningskontigent og kjemper på den måten for gode arbeidsforhold og levbar lønn, mens de uorganiserte IKKE betaler kontigent men drar alikevel nytte av fagforeningenes kamp. Ser ikke problemet med at fagforeningene kjemper for en egen lønn til sine egne medlemmer. De andre er jo ikke medlem. . .

Lenke til kommentar

Det er valgfritt å være med i fagforeninger, og arbeidsgiverne burde ikke måtte betale for driften av disse organisasjonene direkte. Om arbeiderne velger å være med, burde disse pengene bli tatt av EGEN lomme, ikke arbeidsgiverns, spesiellt når de ikke har gjort noe på jobben som gjør at de fortjener mer lønn.

 

Seff er det bra med fagforeninger, men arbeidsgiverne skal ikke betale fordi folk er usympatiske ovenfor fagforeningene, og hva de har gjort for dem.

Lenke til kommentar

En ting er at de forhandler frem bedre lønn for egne medlemmer, men at de vil nekte de andre å få de samme fordelene når de gjør samme jobb. DET er problemet.

 

En ting er å kjempe for bedre rettigheter for medlemmene, og godta når andre også får rettighetene. De har uansett oppnådd det de ville, de har uansett selv fått det de vil ha.

 

Er rett og slett barnslig.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg sagt at alle som ikke var fagorganiserte skulle fått et tillegg de forganiserte ikke skulle fått.

 

Grunnen, syns fagorganisasjoner syter over uvesentlige og urettferdige ting. Eller så ville jeg valgt ut visse fagorganisasjoner som skulle fått mindre betalt.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg sagt at alle som ikke var fagorganiserte skulle fått et tillegg de forganiserte ikke skulle fått.

 

Grunnen, syns fagorganisasjoner syter over uvesentlige og urettferdige ting. Eller så ville jeg valgt ut visse fagorganisasjoner som skulle fått mindre betalt.

 

:thumbs:

Endret av SilverKhan
Lenke til kommentar

Selvmot*hvafornoe?*

 

hehe!

 

Samme som LO gjør, så da kan vel jeg og gjøre det.

 

Men helt seriøst, lik lønn for likt arbeid, uavhengig av rase, seksuell legning, kjønn og organisasjonstilhørlighet.

 

Ting som kan ha noe å si på lønna, er ting som har direkte sammenheng med jobben. Dvs utdannelse, hvor lenge du har arbeidet der (lojalitet). Ikke om du bruker pengene dine på å presse arbeidsgivern din for mer penger.

Lenke til kommentar

Men en så råtten personalpolitikk som boy2star foreslår, så kommer nok bedriften rimelig til å gå dukken. Grunnen er at bare de som ikke får jobb andre steder kommer til å jobbe der, de som ikke føler noe ansvar eller stolthet over å jobbe der. I stedet må de stadig vekk forsvare seg mot arbeidsgiver som vil tråkke dem ned i søla. Ikke rart kompentente folk finner seg en annen arbeidsgiver.

 

Men boy2star, det er ingen som forventer at du skal forventer at du skal se saken fra arbeidstakers side. Jeg vil foreslå at du heller legger fram det samme på FrPs landsmøte, der vil du nok høste stående applaus.

Lenke til kommentar
Fortjener man lik lønn for likt arbeid? Ja eller nei.

Dette er jo et utopia du lever i. Idag er det heller ikke lik lønn for likt arbeid. Ansenitet, kurs på cv osv har noe å si på lønn selv om man begge soper 12 kvm gulv hver dag.

 

Så vennligst kom inn i realitetens verden og se at de uorganiserte kan forhandle sin lønn og sosiale goder selv og ikke la fagforeninga stå for det. Eller er det ikke organisasjonsfrihet du vil ha? Det betyr også at de som velger å stå utenfor en organisasjon ikke skal ha en rett til å få det denne organisasjonen forhandler frem

Lenke til kommentar
Men ærligtalt, når ble lik lønn for likt arbeid ett prinsipp for arbeidskjøperne? Denne prinsippløse klasse som kun er ute etter profitt og lyver så det renner for å få noen billige poeng.

Snakker om å generalisere.

Selvsagt finnes det slike mennesker blandt arbeidsgiverene, men det gjør det i alle andre samfunnslag også. Tror heller ikke arbeidsgivere er en overrepresentert gruppe blant de "som kun er ute etter profitt og lyver så det renner for å få noen billige poeng".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...