Gå til innhold

Mars Volta - De-loused in the Comatorium

pgdx

Anbefalte innlegg

Sitter her med tekstene til Mars Volta sitt album, De-loused in the Comatorium (avluset i hvafornoe? Noe med koma å gjøre?) og jeg skjønner ikke bæret av tekstene. De må være dypt abstrakte, og de minner meg til dels om noe Tool kunne klart å skrive, men jeg føler jeg må forstå ordene før jeg kan sette meg inn i meningene med tekstene. Per i dag skjønner jeg ikke noe.

Her er noen av de frasene/ordene jeg har problemer med å forstå

Clipside of the pinkeye fountain

Exoskeletal junction at the railroad delayed

Ruse of metacarpi

Transient jet lag ecto mimed bison

infra-recon forgets evaporated the fur

Cicatriz

Eriatarka

Noen som har satt seg inn i dette albumet, eller vet hva dette betyr?

Edit: La til en tittel på en sang

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hihi, du er ikke alene. For det første: Det er The Mars Voltas varemerke at tekstene deres er syke, abstrakte, og krever årtier med vitenskapelige studier for å virkelig forstå. :p.

Jeg ser på tekstene på samme måte som jeg ser mange av Tool sine tekster: abstrakte, stemingsskapende tekster som beskriver følelser og situasjoner (i samspill med musikken), ikke konkrete situasjoner i standard pop-stil.

Skal forresten prøve å svare deg på noen uttrykk her, de jeg tror jeg kan noe om. :)

Clipside of the pinkeye fountain

"Pinkeye" (eller pink eye på korrekt orddelt engelsk) er en øyeinfeksjon kjent som "bindehinnebetennelse". "The pink eye fountain er vel sykdommens kilde, tar jeg ikke feil. "Clipside" ANER jeg ikke hva skal bety, men "clip" kan bety så mangt. F.eks "beslag", eller bare "klipp".

Exoskeletal/exoskeletol

Den vitenskapelige og korrekte forklaringen ->

An external skeleton of an animal, serving as a protective and supportive covering for its softer parts; e.g. the outer shell of a brachiopod or pelecypod, the system of sclerites covering the body of an arthropod, or the bony plates covering an armadillo.

Forklaringen som muligens er relevant i denne sammenhengen også (???) ->

Basically, an exoskeleton is a wearable machine that gives a human enhanced abilities. Imagine a battalion of super soldiers that can lift hundreds of pounds as easily as lifting 10 pounds and can run twice their normal speed. The potential of non-military applications is also phenomenal. In 2000, DARPA requested proposals for human performance augmentation systems, and will soon be signing contracts to begin developing exoskeletons. The military agency said that the testing of this new technology is at least a decade away. It will be much longer before soldiers are donning these body amplification systems for battle.

Vet ikke helt om dette er relevant, men tok det med likevel ...

Cicatriz/Eriatarka

Egenavn? :shrug:

Anyhoo, disse tekstene er så og si umulig å tolke direkte, men de henger alle i hop som et konseptalbum, en fortelling i flere "kapitler", eller låter om du vil. Hele albumet/konseptet er inspirert av det tragiske selvmordet til musiker, og nær venn av Omar og Cedric (TMV), Julio Venegas. Albumets tekster er (sammen med lydbildet) fortellingen om hva Cedric selv tror hans venn gjennomgikk imens han lå i koma etter et vellykket selvmordsforsøk. Alt dette gjenspeiles også i albumets mønsteroppbygning: oppbygningen på starten, dramatiske sekvenser, rett ut bråkete sekvenser, nyanser så til de grader og, som jeg sa tidligere, abstrakte stemningsbilder. Mye lignende drømmer satt i musikalsk format. Det hele ender i Vanega som våkner fra komaet og tar sitt eget liv. Et trist album, men likevel ispedd lysglimt og håp.

... vent nå litt, her har du noen linker til TMV-kilder også ...

http://www.inertiatic.com/

http://boards.inertiatic.com/index.php

http://www.songmeanings.net/artist.php?aid=9075

Håper det hjalp en smule. :)

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...