Gå til innhold

hjelp!: Er Fujitsu Siemens hovedkort sære på PSU ?

Stigern2k

Anbefalte innlegg

Har akkurat mottatt et hovedkort jeg kjøpte på QXL.. Regnet seff med at hovedkortet var standardisert.. Det er et fujitsu siemens hovedkort (d1326) og når jeg kobler mitt helt vanlige ATX power supply til denne så starter vifta på kjøleren samt at en lysdiode på HK'et begynner å lyse..

Heiv på et gfx kort, men er bare svart skjerm .. og ingen lyder fra pcspeaker..

Har prøvd å tatt av ram og cpu og satt strøm på det for å høre om det kom noen klagelyder fra CPU, men fortsatt ikkeno lyd..

Er det sånn at disse hovedkortene krever et spesielt powersupply fra fujitsu siemens ellerno ? Hadde vært jævli typisk.. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tviler på at det er PSU. Kan heller tenke meg at problemet ligger i RAMen du bruker, men siden du sier såpass lite er jeg redd for at det er vanskelig å hjelpe.

http://www.fujitsu-siemens.com/rl/peripher....asp?Main=D1326

Dersom du har slengt i DDR RAM sliter du og sikkert andre typer enn hva som er nevnt her også.

Det kan også være ett spenningsproblem, dvs forskjellige AGP kort opererer på forskjellige spenninger, slik at litt eldre HK kan slite med nyere skjermkort..

Endret av kindings
Lenke til kommentar
tviler på at det er PSU. Kan heller tenke meg at problemet ligger i RAMen du bruker, men siden du sier såpass lite er jeg redd for at det er vanskelig å hjelpe.

Dersom du har slengt i DDR RAM sliter du og sikkert andre typer enn hva som er nevnt her også.

Det kan også være ett spenningsproblem, dvs forskjellige AGP kort opererer på forskjellige spenninger, slik at litt eldre HK kan slite med nyere skjermkort..

Har prøvd å tatt av ram og cpu og satt strøm på det for å høre om det kom noen klagelyder.. som sagt..

Hvis du hadde gjort dette på et hk som funker, så ville du hørt beepcodes fra hk'et..

Har også bladd side opp og side ned på URL'en du postet.. Er desverre ikke mye relativ informasjon der..

Det er også en merkelig tilkobling av powerSW powerLED etc på dette hk'et.. det skal egentlig sitte et spesielt adapter på disse pinnene på hk'et.. Men fant et pinout diagram så jeg fant ut hvor power on bryteren skulle være.. Men det hjalp ingenting..

Lenke til kommentar
Besøk fujitsu siemens hjemmesider og sjekk der. Google it.

Du trodde kanskje jeg ikke hadde gjort dette på forhånd.. Det har jeg!! Ligger ikkeno info om det kreves et spesielt PSU.. Ligger ikkeno info om det hovedkortet sånn rent teknisk i det heletatt.. (fantes en technical manual som heller burde hatt navnet beginners manual) ... Det er jo derfor jeg spør her om det er noen som har hatt et fujitsu siemens hk noengang, som vet om problemet mitt..

Endret av redfox_
Lenke til kommentar

du vet at du ikke får en DDR brikke ned i hk med sd-ram eller?

litt vanskelig å se problemet, kanskje bios?

Lenke til kommentar

du vet at du ikke får en DDR brikke ned i hk med sd-ram eller?

litt vanskelig å se problemet, kanskje bios?

Ja muligens, selv om jeg har vanskelig for å tro det også :)

Ikkesant: Kobler til hovedkortet med ATX strømkontakt fra PSU'et.. Så kobler jeg til Powerswitchen i kabinettet og setter i et gammelt skjermkort (riktignok i PCI porten) Når jeg setter inn kontakten til powersuppliet da, så begynner viften på cpu'en å gå, men det er fortsatt svart skjerm. Prøver jeg å trykke inn power knappen så skjer det ingenting..

Nei.. jeg får forske litt, evt. høre med selgeren om det er noe spesielt med det kortet... Jeg tror ikke man fikk kjøpt kortet løst.. Tror det fulgte med en ferdig-pc..

Lenke til kommentar

Høres i utgangspunktet ut som HKet har tatt kvelden, hvorfor byttet han som solgte det? Er alltid smart å spørre om slikt, hvertfall på qxl :) ATX er etter det jeg vet en godt definert standard uten store rom for krumspring. Men det høres jo heller ikke ut som du er særlig sikker på hvor du skal koble til powerSW og i ditt tilfelle er kanskje det beste å prøve/feile deg frem. Du har også undersøkt hvem som har produsert dette kortet(kanskje det står på printkortet)? Mest sannsynligvis er det en av de taiwanske produsentene og at du muligens kan finne en matchende modell med bedre beskrivelse(Abit, ASUS, MSI, Aopen er vel de støste)....

Joda, men folk får av og til de rareste ting mht til "ting" inne i datamaskinen. PCI kort som henger og slenger, knuste CPU kjerner etc, så en rambrikke som ikke satt ordentlig på plass ville ikke kommet som noen overraskelse.

Lenke til kommentar

Du trodde kanskje jeg ikke hadde gjort dette på forhånd.. Det har jeg!! Ligger ikkeno info om det kreves et spesielt PSU.. Ligger ikkeno info om det hovedkortet sånn rent teknisk i det heletatt.. (fantes en technical manual som heller burde hatt navnet beginners manual) ... Det er jo derfor jeg spør her om det er noen som har hatt et fujitsu siemens hk noengang, som vet om problemet mitt..

Hvordan kunne jeg vite det, du har ikke nevnt noe.. ?

Lenke til kommentar
Høres i utgangspunktet ut som HKet har tatt kvelden, hvorfor byttet han som solgte det? Er alltid smart å spørre om slikt, hvertfall på qxl :) ATX er etter det jeg vet en godt definert standard uten store rom for krumspring. Men det høres jo heller ikke ut som du er særlig sikker på hvor du skal koble til powerSW og i ditt tilfelle er kanskje det beste å prøve/feile deg frem. Du har også undersøkt hvem som har produsert dette kortet(kanskje det står på printkortet)? Mest sannsynligvis er det en av de taiwanske produsentene og at du muligens kan finne en matchende modell med bedre beskrivelse(Abit, ASUS, MSI, Aopen er vel de støste)....

Joda, men folk får av og til de rareste ting mht til "ting" inne i datamaskinen. PCI kort som henger og slenger, knuste CPU kjerner etc, så en rambrikke som ikke satt ordentlig på plass ville ikke kommet som noen overraskelse.

Burde nok ha spurt om hvorfor han skulle selge det ja.. hmmz.. Men jeg vet hvilket kort dette er er et fujitsu siemens d1326 hk(står også på hk'et som du sier), manualene har jeg som sagt funnet, men de er ikke noe særlig nevenyttige.. Står en pinout på hvilke pinner powerSW er etc.. men så titta jeg i en fujitsu siemens pc på jobben i dag og der har de samme opplegget.. men det var STIKK i strid med det som sto i manualen.. (i stedet for separate hdled, powerled, powersw, resetsw connectorer så har de en avlang plastconnector som har alle ledningene i seg..) så tror jeg rett og slett skal bare prøve absolutt ALLE kombinasjoner jeg klarer med de 2 pinnene som powerSW er..

Lenke til kommentar

Hvordan kunne jeg vite det, du har ikke nevnt noe.. ?

Altså "google it" er det mest irriterende jeg ser rundt om kring på forum.. Har du ikke annet å si enn "google it" så la vær.. Jeg trodde grunnen til at et forum blir opprettet er for å ha et sted å spørre om ting du kanskje ellers ikke ville funnet et annet sted..

Lenke til kommentar

Det kan ikke være noe annet enn hovedkortet som har gått dukken :no:

Fikk powerswitchen til å fungere og satte på et AGP kort for sikkerhets skyld.. (skulle bli en server dette..) men vifta på agp kortet starter ikke engang! Nå orker jeg ikke pese noe mer med dette og gir selgeren en dritt karakter! RAM og CPU funker nok fortsatt får jeg håpe..

Noen som har et rimelig HK med P4 478 socket og SDRAM støtte å selge meg? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...