Gå til innhold

Mye mindre slipper jeg å betale på innkjøpspris?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men i allefall så sparer du jo 24% i forhold til normalpris :p

*pirke pirke*

 

Hvis du ikke betaler momsen som er på 24%, sparer du 19,35% (ikke 24%) i forhold til normalpris :p

 

 

Anyway:

Firma har vel lov å kjøpe uten å betale moms, så kommer det i momsoppgjøret når skatten gjøres opp for det firmaet..?

Så hvis han jobber i et firma der de "trenger" et slikt skjermkort, skulle det gå bra!

Lenke til kommentar
Kommer jo an på hvordan innkjøpsavtale de har.

 

*Edit*

Vet ikke om jeg trenger å si det, men det er jo heller ikke lov å selge den uten mva :)

 

Men i allefall så sparer du jo 24% i forhold til normalpris :p

altså, hvis du kjøper gjennom en bedrift, så slipper du jo momsen da:D

Hvorfor skulle man slippe moms? Butikken må jo betale moms.

 

Hvis du ikke betaler momsen som er på 24%, sparer du 19,35% (ikke 24%) i forhold til normalpris 

Man har spart de 24% man egentlig skulle betale i moms. Fornøyd :)

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Kommer jo an på hvordan innkjøpsavtale de har.

 

*Edit*

Vet ikke om jeg trenger å si det, men det er jo heller ikke lov å selge den uten mva :)

 

Men i allefall så sparer du jo 24% i forhold til normalpris :p

altså, hvis du kjøper gjennom en bedrift, så slipper du jo momsen da:D

Hvorfor skulle man slippe moms? Butikken må jo betale moms.

MVA-pliktige firmaer betaler ikke MVA på varer som er relevant i forhold til drift (vel, man betaler det, men får det trukket fra senere). Dette betyr f.eks. at man slipper å betale MVA for mobilregninger og datautstyr som skal brukes i driften. Til gjengjeld må man drive inn MVA på alt man selger.

Lenke til kommentar
Man har spart de 24% man egentlig skulle betale i moms. Fornøyd :)

Sånn ja :thumbup:

 

Og det DesertGlow her sier svarer vel på alt det trådstarter lurer på!

 

Men hvordan han får innkjøpspris, det lurer jeg litt på.

Firma som kjøper utstyr momsfritt til egen drift handler da på vanlige butikker som oss andre dødelige..?

 

De som kjøper til "innkjøpspris" er de som skal selge videre i sin egen butikk.

Om du kjenner noen som driver butikk, er jo det en annen sak :)

Lenke til kommentar

Et problem med å kjøpe "på firma" er at man har lagt svakere vern hvis ting går i stykker. Reklamasjonsretten er vel langt dårligere, hvis den i det hele tatt er der. Angrefristen finnes ikke.

 

Grunnen er at en bedrift blir å regne som en profesjonell aktør som bør vite hva de driver med. Ergo trenger de ikke like god beskyttelse som oss dumme forbrukere.

 

Du har vel egentlig bare produsentes garanti, og den er ofte avkortet hvis produktet er solgt til en bedrift.

Lenke til kommentar
Et problem med å kjøpe "på firma" er at man har lagt svakere vern hvis ting går i stykker. Reklamasjonsretten er vel langt dårligere, hvis den i det hele tatt er der. Angrefristen finnes ikke.

 

Grunnen er at en bedrift blir å regne som en profesjonell aktør som bør vite hva de driver med. Ergo trenger de ikke like god beskyttelse som oss dumme forbrukere.

 

Du har vel egentlig bare produsentes garanti, og den er ofte avkortet hvis produktet er solgt til en bedrift.

:yes: reklamasjons retten er den sammen MEN

 

vis man ikke er fornøyd eller fått feil vare og har alerede pakket den opp DA får du ikke levert den tilbake igjen

 

det er den eneste forskjellen

 

man kan få problemer med å levere den tilbake. og alle skader på kortet ses på veldig nøye selv om det er stedet der du har kjøpt det som kanskje har skadet eller posten har klart det..

Lenke til kommentar
Et problem med å kjøpe "på firma" er at man har lagt svakere vern hvis ting går i stykker. Reklamasjonsretten er vel langt dårligere, hvis den i det hele tatt er der. Angrefristen finnes ikke.

 

Grunnen er at en bedrift blir å regne som en profesjonell aktør som bør vite hva de driver med. Ergo trenger de ikke like god beskyttelse som oss dumme forbrukere.

 

Du har vel egentlig bare produsentes garanti, og den er ofte avkortet hvis produktet er solgt til en bedrift.

:yes: reklamasjons retten er den sammen MEN

 

vis man ikke er fornøyd eller fått feil vare og har alerede pakket den opp DA får du ikke levert den tilbake igjen

 

det er den eneste forskjellen

 

man kan få problemer med å levere den tilbake. og alle skader på kortet ses på veldig nøye selv om det er stedet der du har kjøpt det som kanskje har skadet eller posten har klart det..

- Man har kun ett års garanti ved bedriftskjøp...... :scared:

Lenke til kommentar
Priseksempel: Min siste harddisk jeg kjøpte, fikk jeg for 300 kroner. En WD 250GB disk med 8MB cache. Jeg tror det er en del å hente.

Hvem har tatt på seg tapet her da? Aldri om du kan finne noen som selger en slik harddisk slik at den prisen kan forsvares. Her er det et tap enten hos butikk eller leverandør.

 

Webshopper generelt har ekstremt lav avanse på varene sine, men pga. lave driftskostnader klarer en del av dem å holde det gående. Men det er ikke uten grunn at flere av de som prøver gir seg etter kort stund. Jeg vil tippe de i gjennomsnitt har 0-20% bruttofortjeneste på varene sine, alt etter hvilken varegruppe det er snakk om.

Lenke til kommentar
Et problem med å kjøpe "på firma" er at man har lagt svakere vern hvis ting går i stykker. Reklamasjonsretten er vel langt dårligere, hvis den i det hele tatt er der. .

De 3 siste pc'en jeg har hatt ble kjøpt via en bedrift, altså uten mva.

Har levert utallige defekte/ødelagte varer tilbake uten noen problemer.

De fleste butikken ser på dette likt som om hvemsomhelst andre hadde kjøpt det...

 

Edit: Leif.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...