Gå til innhold

Er vannkjøling vanskelig å lage?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min 2. tråd :thumbs: hehe

Lurte bare på om det er vanskelig å montere vannkjøling? Hvordan finner jeg ut hva jeg trenger?

Har litt lyst på vannkjøling som ikke er så dyrt for det er endel greier i PCen som bråker. Vet den værste bråkmakeren er CPU vifta, det står GlobalCool eller noe sånnt på den.

Håper noen vil hjelpe meg litt ;)

Endret av Bunny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, tydeligvis ikke.. Hvis den ikke funker, sier ikke det deg at det ikke var så enkelt?

Sjekk worklogs her på forumet, mange som har LAGET vannkjøling selv. Tom. de ser enkle ut.

Jeg vil si det er temmelig lett å montere, men hva dine skills utgjør aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

vannkjøling er veldig lett å montere. det eneste du må passe på er at du ikke har FOR mye bøy på slangene. jeg kjøpte 3/8" slager på clas ohlson (75 kr for 5 meter). de er sinnsykt bra! veldig myke så de er lette å ha med å gjøre og de har vanskelig for å knekke (siden de er så myke, kanskje?).

en ting til er at når du fester kjøleblokker til hovedkortet ved hjelp av hullene i kortet må du følge bruksanvisningen (eller tips på produsentens hjemmeside). med noen proukter skal man vri skruene et "kvarter" på hver skrue før man starter på et ny runde med et "kvarter" på hver... (hmm er litt trøtt så jeg klarer ikke få den settningen ut på en bedre måte.. men du skjønner sikkert).

det er mulig du må modde litt... for det er ikke alle kabinetter som har 120mm viftehull... så da er det bare å ta dremmelen (eller drillen med sånn 120mm hode) fatt og begyne og koze zeg :)

dette trenger man heller ikke noe spesielt med skills for å gjøre..

så har du penga (nå får man jo god kjøling til ned i 2k kr!!) så løp og kjøp (dvs bestill). ;)

GL HF

EDIT: Conan; har du sjekka at strømplukken er i? :laugh: eller at du har satt på bryteren på baksiden av psu? eller at atx kabelen er koblet til hovedkortet? eller at du har slått av "shut down when cpu fan malfunction" (eller noe lignende) i BIOS? er det støm på hovedkortet ditt? starter pcen men kommer ikke inn i windows? isåfall er det innstillinger i BIOsen (eller at du ikke har kobla til harddisk ;) )har du P4 må du kanskje plugge inn p4 kontakten på hovedkortet..

If anything else fails; sett opp en tråd på om dette problemet eller send meg en PM..

:thumbup:

Endret av Acid Burn
Lenke til kommentar
Conan; har du sjekka at strømplukken er i? :laugh: eller at du har satt på bryteren på baksiden av psu? eller at atx kabelen er koblet til hovedkortet? eller at du har slått av "shut down when cpu fan malfunction" (eller noe lignende) i BIOS? er det støm på hovedkortet ditt? starter pcen men kommer ikke inn i windows? isåfall er det innstillinger i BIOsen (eller at du ikke har kobla til harddisk ;) )har du P4 må du kanskje plugge inn p4 kontakten på hovedkortet..

Nei det er ikke strømmen som VAR problemet. Den skrudde seg på i ca. 15 sek uten noen ting på skjermen så skrudde den seg av igjen.

Vet ikke hvordan jeg løste problemet men den funker nå hvertfall! :)

Lenke til kommentar

Bunny:

Å kjøpe et sett er en sikker måte å gjøre ting på... Da er du sikker på at alt passer sammen, og at du får alt du trenger.. Hvis du føler deg litt mere stø på labben så kan du kjøpe deler.. Er ikke så komplisert: Kjøleblokker( CPU, GPU, NB), Pumpe, radiator, tank, slanger, slangeklemmer/strips, og nippler eller overganger der det trengs. Les de to postene øverst i vannkjølingsforumet, de gir deg en masse info.

Conan_warrior:

Kommer du inn i bios? pass på å skru av overvåkingen av CPU fan. Husk at hvis den ikke merker at CPU fan går rundt med et minimum av omdreininger så vil den ikke starte maskinen... Du kan eventuelt plugge i den gamle CPU vifta for å starte opp og så disable CPU monitoring i bios..

Hvis det ikke er problemet så kan det være at hovedkortet får det for varmt. Prøv å rett en god vifte rett ned mot området rundt CPU og NB. Dette er et område som trenger mere luft nå som du har fjærnet den store vifta på CPU....

Lenke til kommentar

:yes: Jeg har faktisk skrudd sammen PC'en min av bare løse deler rett før jul 2003 :thumbup: Fikk jo litt hjelp da, men jeg vet hva som er hva. Det en AMD 2500 prosessor på et Abit hovedkort med innebygd lyd og lan, og så er det ATI 9600 professional 3D kort, funker bra det til mitt bruk :cool:

Hvor bør jeg se etter vannkjølings sett, det er ikke så mange som selger det ser det ut til, jeg ser 3dfxcool og microplex er nevnt og jeg har kikket der, synes det Mist settet til AMD på microplex ser litt kult ut...

Lenke til kommentar
Conan_warrior:

Kommer du inn i bios? pass på å skru av overvåkingen av CPU fan. Husk at hvis den ikke merker at CPU fan går rundt med et minimum av omdreininger så vil den ikke starte maskinen... Du kan eventuelt plugge i den gamle CPU vifta for å starte opp og så disable CPU monitoring i bios..

Det var det jeg gjorde.. Satte bare CPU vifta i hk'et og startet opp. Gikk inn i bios og "Disablet" CPU fail.. ett eller annet...

*lagte et nytt emne om dette som sto her!*

Endret av Conan_Warrior
Lenke til kommentar

Bunny:

hehe så å si ALLE hovedkort som kommer nå har lyd og nettverkskort intergrert ;)

er du bare ute etter å kjøle CPU ville jeg gått for Mist Tsunami, men hvis du skal kjøle NB og GPU også ville jeg gått for et waterchill sett f.eks Dette' .

en stor støykilde i mange kabinetter er psu (power suply unit)... du kan selvfølgelig modde psuæen ved å sette inn en mer stillegående vifte eller ved å rett og slett kjøpe enm ny... de med 120mm vifter er som regel stillere enn de med 80mm.

eller du kan kjøpe en som er vannkjølt hvis du har mye penger :yes:

Lenke til kommentar

Kult, likte waterchill settet, bare send meg det du ;):p

Jeg er så flink til å bruke penger for tiden (Kjøpte meg Xbox til 1700 Kr i dag :thumbs: ) Må vente til den 12.mai lønninga... Hmm det tar vel litt tid å få det tilsendt og det kan ligger 14 dager på posten? *Tenke tenke*

Siden det er helg så sender de vel ikke noe fra komplett før mandag så det bør jo egerntlig gå glatt.

Satser på WaterChill settet :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...