Gå til innhold

Omtal en film du liker.


Eriond

Anbefalte innlegg

Hei folkens. :)

 

Det har etterhvert blitt en del tråder som omhandler favoritt-filmer, oppskrytte filmer og andre diverse lister. Men jeg syns ikke de gir meg noe egentlig.

Tenkte derfor at det kanskje kunne være litt nyttig om vi setter oss ned og anmelder et par av de filmene en liker godt. Og nå tenker jeg på filmer som faller litt utenfor det som "alle" har hørt om og sett. Så å skrive om Matrix, LOTR og Gladiatoren (f.eks.) er ikke nødvendig her. ;)

 

Har desverre ikke tid til å skrive noe selv nett nå, men tenkte at jeg ihvertfall kunne sette snøballen til å rulle, så skal jeg komme med et par anbefalinger etterhvert. Det er litt mer morro å lese hvorfor noen syns en film er bra, enn å bare få vite at den og den filmen er fantastisk.

 

Også husker vi på at selv om vi kanskje ikke er enig i det som andre skriver, så slenger vi ikke dritt pga det. Det er tydligvis mange forskjellige typer filmsmak ute og går her på forumet, og det er i håp om å kunne finne noe nytt at jeg oppretter denne tråden.

Litt seriøs diskusjon er selvsagt ok.

 

Så skriv i vei :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan godt paste en omtale du selv har skrevet tidligere. Det jeg er ute etter er hvordan akkurat du oppfatter en film, og hvorfor vi andre burde ta oss tid til å se den.

Man nå er hører ikke Pulp-fiction til den gruppen filmer jeg tenkte meg i denne tråden, da det tross alt er en film de aller fleste allerede har et forhold til. Men dersom du absolutt har synspunkter du ønsker å dele med oss, så bare trø i vei ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Lucio Fulci's Zombi 2

 

Island of the Flesh-Eaters

Island of the Living Dead

Ultimi zombi, Gli

Zombie

Zombie 2: The Dead Are Among Us

Zombie Flesh-Eaters

 

En knakende god zombiefilm som jeg anbefaler alle. Jeg er ikke en innbitt grøsserfanatiker, men denne perlen sitter som den skal. Med et fantastisk soundtrack, mindre fantastiske skuespillere og meget overbevisende "gore", fremstår Zombi 2 som en sjangerdefinerende film av legenden Fulci. Anbefales!

 

 

Det gikk jo kjapt og greit.

Lenke til kommentar

En av mine favoritt filmer er Electra Glide in Blue

 

electra.jpg

 

Sikkert ikke mange som har hørt om den, for den er helt fra 1973. Men det er en utrolig bra film om motorsykkel politi i Arizona.

 

Men det er egentlig mest en "Chicago" film, siden den er laget av James W Guercio. Flere medlemmer fra bandene Chicago og Madura spiller b-roller i filmen.

 

Hovedrollen har Robert Blake (noen som husker Baretta?)

 

Filmen er mest kjent for de fantastiskie visuelle lanskapsscenene, men har også genial handling.

Dessverre er den bare tilgjengelig på Vhs foreløbig :(

Lenke til kommentar

Event Horizon:

 

Eg må fyrst få nevne at når det kjem til Sci-Fi så er eg meir eller mindre altetande. Og får å gje eit intrykk av kva type filmar eg likar (som ein referanse) kan eg nevne Alien serien, The Abyss, Pitch Black, Dark City, The Crow, Mad Max 2, Deep Rising, The Fifth Element osv. (i Sci-fi kategorien eller nær).

 

Vel, tilbake til filmen. Event Horizon er satt eit stykke fram i tid, 2047 for å vera nøyaktig. Me har ikkje "warp" eller noko fansy Star-Trek greier enda, men me nærmar oss. Og i forbindelse med dette har forskaren William Weir laga eit skip som teoretisk sett skal kunna reise vanvittig fort. Det brukar ikkje "warp", men "brettar" universet. På denne måten flyttar det seg fra A-B umiddelbart.

 

For å få til dette brukar han ein type teknologi som utnyttar "svarte hol". Einaste som generarar nok energi. Problemet er bare at når dei testar denne nye teknologien så forsvinn prototype skipet.

 

7 år seinare derimot dukkar det opp igjen. Men det bare ligg stille på samme plass som det forsvann fra, og eit rednings skip blir sendt ut. Når dei kjem fram oppdagar dei at skipet ikkje har hatt den destinasjonen som var planlagt...

 

(ikkje skyt meg om dei vitenskaplige forklaringane ikkje er heilt rette, hugsar ikkje nøyaktig)

 

Det var ein liten intro til filmen. Den utviklar seg til å bli ein type "horror in space" film, og er ganske unik. Men du må nok ha litt spesiel smak for å like den. Trur det er ein film du likar eller hatar.

 

De kan lesa meir på IMDB (Internet Movie DataBase). Paul W.S. Anderson har regisert denne filmen og Resident Evil. Han jobbar for tida med ALIEN VERSUS PREDATOR!!!, og eg likar det han driv med. Resident Evil er kanskje ikkje toppklasse (sjølv om eg likar den og), men Event Horizon er genial. AvP ser og VELDIG lovande ut.

 

Når det gjeld cast i denne filmen, så spalar Sam Neill (Jurassic Park), Laurence Fishburne (Matrix) og ein del andre som gjer ein god jobb. Kan bare anbefale denne filmen, I alle fall til Sci-Fi fans. Håpar de likar den!

Lenke til kommentar

Den labre filmdatabasen deres med godt over tusen forferdelig godt kjente filmer gjør denne tråden såpass annerledes at det er rimelig dumdristig å reklamere for noe sånt, Anders. Vi ville ikke ha American Pie-, Ringenes Herre-, eller Skrik-anmeldelser, og dermed gjør ikke Filmlisten.no nytten. Reklame er dessuten imot retningslinjene.

 

Dere mangler forresten størstedelen av favorittfilmene mine.

 

Jeg er litt opptatt. Jeg skal fortsatt se om jeg kan bidra med noe snart...

Lenke til kommentar

Om det var meg du retta kommentaren din til AndersT2, så reklamerar eg ikkje for IMDB. Eg har bruka dei som referanse i mange år, og det gjer eg enda. Veldig greit å linke navn på filmar og dei som spelar dit, så folk kan sjekke bakgrunn og rating. Vidare har eg enda til gode å ikkje finne ein film eg søker etter der, og eg ønsker å opplyse andre som ikkje kjenner sida om at den eksisterar. Men eg har ingen interesser i sida anna enn at den kan vera til hjelp for andre og.

 

Det er derimot positivt at nokon prøvar å bygge opp norske alternativ, så eg skal prøve å følge med på Filmlisten.no og fra nå.

Lenke til kommentar

Slaughter: Beklager. Det var ikke til deg. IMDb er en kjempefin side, og selvfølelig bør folk vite om den, men jeg synes det er rimelig dumt å vise til siden man arbeider for når den er rimelig lite relevant, sånn som Anders, og samtidig påpeke at det er i mot retningslinjene.

 

Og selvfølgelig er det fint at vi i Norge har Filmlisten, men den hjelper ikke akkurat denne tråden noe særlig, ettersom databasen stort sett bare innholder filmer som ikke trådstarteren var ute etter; sånne som halve Norge så på kino.

 

Uansett (har fortsatt mye å gjøre, men tar denne raskt):

 

Santa Sangre

Regissert av chileneren Alejandro Jodorowsky. Filmen er i fra 1989, og har aldri vært på kino i Norge. Den handler om en ung mann kalt Fenix som er innesperret på et mentalitetssykehus. Denne karen spilles av Alejandros sønn, og gjennom tilbakeblikk i livet får vi se ham som liten, og hva han har gått gjennom. Fenix som liten spilles av, imponerende nok, en av Alejandros andre sønner. Og skuespillerprestasjonene er langtfra dårlige...

 

Den handler om sirkus, religion, seriemord, sinnsykhet, oppdragelse, egen vilje, for å ta noe, selv om det var en stund siden jeg sist så den, så er det sånn jeg husker den. Filmen er ikke helt normal, men som trøst for noen snakker de faktisk engelsk (chilener-engelsk, som slettes ikke er dårlig). Jeg orker ikke å si så mye mer enn at jeg elsker den. Den har masse vakker musikk, og en av de peneste og sterkeste scenene jeg noengang har sett på film, der faren til Fenix skjærer en ørnefigur inn i brystet på sønnen med en kniv.

 

Jeg råder alle til å se denne. En 2-Disc-utgave fåes hos Play.com for omlag 80 kroner. Den ligger i 2 for £13-kategorien med filmer som The Omen, Ed Wood, Young Frankenstein og Videodrome.

 

Tilbudet: http://www.play.com/play247.asp?page=promo&r=r2&id=466

Santa Sangre (god dobbeldiskutgave): http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=132013

Lenke til kommentar

Jeg tar en rask en.

 

Russian Ark

Jeg så denne igår. Helt fabelaktig...

 

Den er massiv på russisk, for å si den sånn. For det første er det den første langfilmen som er filmet i ett eneste opptak. Den er dessuten filmet i et av verdens fineste og mest storslåtte bygg, og 2000 skuespillere deltar. Filmen tar for seg 300 år med russisk historie (det er langt i fra en dokumentar, altså).

 

Denne er helt syk. De tok bare ett opptak, altså brukte de bare én dag til filmingen. Allikevel er skuespillerprestasjonene helt på topp. Jeg fatter heller ikke hvordan koreografien kan bli så perfekt, men det er den altså. Den er kjempepent fotografert.

 

Alle trenger ikke se den, men det er en viktig film. Den er heller ikke topp underholdning, men mystisk og episk på en måte jeg aldri har sett. Den siste halvtimen må være noe av det beste, fineste og varmeste jeg har sett på film.

 

Jaja, det gikk litt raskt, men dette er altså en veldig bra film for dem som er ute etter noe litt spesielt, tror jeg. Et levende kunstverk...

 

På IMDB:

http://www.imdb.com/title/tt0318034/

Lenke til kommentar

Hvis man sier man reklamerer for noe, slik jeg gjorde, så er det ikke lov, men hvis jeg ikke hadde "reklamert", men bare sakt at det var en side man kunne ha gjort det på, så hadde det vært lovlig?

 

IMDB, alle kjenner vel til den?, finnes ikke noe bedre sted å finne ting om filmer som ikke er lette å finne.

 

ellers vil jeg si at jeg kanskje ikke leste godt nok på starten, men vi har også en del andeledes filmer, men ja det er mye allemans eie der, den er rettet mot kino, og det kommer dessverre ikke mye sært på norske kinoer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...