Herr Brun Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg skal ha meg en ny pc snart, og lurte på hva jeg skulle kjøpe. Lurer på om jeg skal kjøre dual, og da blir det vel et dual opteron-system. Dette er da dyrt, men jeg har en del penger å bruke. Men er et dual-system verdt det? Skal drive med litt video/lyd/bilderedigering, men ikke så ekstremt mye. Men skal sannsynligvis kjøre en liten server, og da kan det være kjekt å plassere litt over på en annen prosessor. Helst så billig som mulig, men har en del å rutte med. en del vil si ca. 15k, men helst litt mindre. Har kabinett, kjøling, mus og skjerm. Kraftigst mulig for minst mulig penger! Takk for hjelpen Mvh. Herr Brun Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Vær klar over at du trenger sofware som er kompilert for dualsystemet ditt for å kunne kjøre parallell kode, det er det ikke sikkert du har. Dersom du derimot har parallell kode på programvaren din vil du nok oppleve en fantastisk ytelsesendring på typiske video applikasjoner (de egner seg veldig godt for parallellisering, og er CPU intensive). Selv om programmene dine bare kan kjøre single CPU, vil du med et dual system ha en prosessor ledig mens den andre kjører 100% på en videojobb, ganske effent når du ønsker å gjøre andre CPU krevende ting samtidig, du vil ikke engang merke at en av prosessorene er opptatt. Jeg kjører selv et dualt Xeon oppsett på kontoret, men ville nok valgt Opteron hvis jeg skulle betalt regninga selv... Sjekk hovedkortene for dualoppsett, har kabinettet ditt riktig formfaktor? Dualoppsett trekker også mer strøm, så det kan være fornuftig med kraftig strømforsyning, Enermax 430W skulle gjøre jobben bra. Jeg tror budsjettet ditt funker bra. Intel har et forsprang på video applikasjoner med sin HT teknologi, dette forspranget blir nok definitiv historie når applikasjonene blir optimalisert for 64bit kode, hvilket burde være en meget lett oppgave for software produsentene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå