Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage kabel RJ11 (ADSL modem) til RJ45 (splitter)

Anbefalte innlegg

Hei !!

Jeg har installert ADSL fra Telenor hos mine foreldre. Det virker nå fint, men ADSL modemet står på en veldig dum plass og de har en lang nettverkskabel gjennom 2 dører.

Det jeg er nødt til å gjøre er å lage en RJ11-RJ45 kabel som er lik den som ble levert og dra den gjennom to vegger slik at ADSL modemet kan stå på kontoret istedenfor i Entreen. (Er bare cirka 7 meter så det skulle gå bra)

Er det noen som vet vilke trådpar (farger) som skal kobles i henholdsvis RJ-11 og RJ-45 pluggene for å få dette til å virke ?

Har bare tidligere erfaring med å lage patch kabler til nettverk (RJ-45)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RJ11 og RJ45 er bare kontakt typene, til vanlig nettverk, ISDN og ADSL brukes det bare 4 ledninger i kabelen, du kan klippe og mikse og trikse så mye du vil sålenge de 4 ledningene er koblet rett i kontaktene.

Wrong! :roll:

Kabelen fra splittern til modemet bruker bare to ledere. Dette er henholdsvis de midterste på begge pluggene (dvs pin 4 og 5).

edit; og til informasjon -> ISDN bruker også bare to ledere.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Rart at det er 4 ledninger i ALLE sånne kabler jeg har sett i hele mitt liv da...

Ja. Men det forandrer ikke det faktum at den faktisk bare bruker 2 ledere.

Blir jo det samme med TP-kabler; før man fikk gigabit-TP, brukte man 8 ledere i TP-kablene, men 10mbit + 100mbit bruker bare 4 ledere. :roll:

Lenke til kommentar
Rart at det er 4 ledninger i ALLE sånne kabler jeg har sett i hele mitt liv da...

Hrmf. Må nok desverre rette megselv. ISDN-linja (telefonlinja) som kommer inn i huset, er bare 2 ledere - mens alle ISDN-linjer internt i huset er 4 ledere. Da brukes pin 3, 4, 5 og 6.

Men i henhold til det trådstarter spør om, er ikke denne info'en relevant, da kabelen mellom splitter og xDSL-modem bare trenger 2 ledere (Modemet har dessuten bare to "pinner" bakpå RJ11-kontakten).

Lenke til kommentar

uhm..

bare for å rette på folket. isdn har en mulighet til å kjøre to forskjellige telefon numrer siden den er digital og for å tilgjengelig gjøre dette må det 2 trådpar til men i virkeligheten bruker ikke telefonen mer en 1 av disse to. derav 2 isdn kanaler

og nettverk har aldri brukt mer en 1,2,3,6 som data overføring siden da tanken er å kunne kombinere tp kabelen med telefon og data da er telefon biten avsatt med disse trådene 4.5.7,8 dette er osi standarden (men fargene har ikke avansert hit enda.. ;)

og du som vil lage en ny kabel.. du kan gjøre dette.

kjøp deg noen meter med kabel og noen terminerings hoder. (rj 11 og rj 45) (dette er størrelses beskrivelsen henholdsvis 11 mm og 45 mm) sørg for å ha en skikkelig tang for å klemme dette sammen NB,NB,NB ikke rør den som fungerer ha den i tillfelle du skiter litt på draget.

ideen er at du også bruker den gamle som en mal. for den nye kabelen du skal lage. husk også at pinne en er fra venstre til høyre når sikkrings feste henger fra dag det vil si mot bakken eller taket eller mot en vegg kommer an på hvordan du holder den

Lenke til kommentar
bare for å rette på folket. isdn har en mulighet til å kjøre to forskjellige telefon numrer siden den er digital og for å tilgjengelig gjøre dette må det 2 trådpar til men i virkeligheten bruker ikke telefonen mer en 1 av disse to. derav 2 isdn kanaler.

og nettverk har aldri brukt mer en 1,2,3,6 som data overføring siden da tanken er å kunne kombinere tp kabelen med telefon og data da er telefon biten avsatt med disse trådene 4.5.7,8 dette er osi standarden (men fargene har ikke avansert hit enda.. ;)

Vel, fra ISDN-boksen og frem til ISDN-ustyret (tlf, modem, etc), må man ha 2 par, mens telefonlinja inn i huset bare har 1 par.

Når det gjelder nettverkskabler, bruker 10&100mbit 2 par, mens gigabit trenger 4 par.

det kommer ann på modemet det da. Jeg har 2 stk fult utstyrte RJ45 kontakter bakpå modmet mitt.

Nå snakket jeg om TN's modem (hvertfall det nye, som trådstarter har).

Lenke til kommentar
det kommer ann på modemet det da. Jeg har 2 stk fult utstyrte RJ45 kontakter bakpå modmet mitt.

Nå snakket jeg om TN's modem (hvertfall det nye, som trådstarter har).

På mitt xDSL modem, har jeg to RJ45 kontakter. En inn og en LAN (ut).

Greit nok at dere har RJ45 på modem-porten, men er det 8 pinner der? Jeg har hvertfall bare 2 på min...

Lenke til kommentar
Greit nok at dere har RJ45 på modem-porten, men er det 8 pinner der? Jeg har hvertfall bare 2 på min...

Det spiller jo ingen rolle, DSL-inngangen på ADSL bruker her i landet pin 4 og 5 i en RJ-45 og det er vel også en standard som bruke i mange land.

Lenke til kommentar
uhm..

bare for å rette på folket. isdn har en mulighet til å kjøre to forskjellige telefon numrer siden den er digital og for å tilgjengelig gjøre dette må det 2 trådpar til men i virkeligheten bruker ikke telefonen mer en 1 av disse to. derav 2 isdn kanaler

og du som vil lage en ny kabel.. du kan gjøre dette.

kjøp deg noen meter med kabel og noen terminerings hoder. (rj 11 og rj 45) (dette er størrelses beskrivelsen henholdsvis 11 mm og 45 mm) sørg for å ha en skikkelig tang for å klemme dette sammen NB,NB,NB ikke rør den som fungerer ha den i tillfelle du skiter litt på draget.

ideen er at du også bruker den gamle som en mal. for den nye kabelen du skal lage. husk også at pinne en er fra venstre til høyre når sikkrings feste henger fra dag det vil si mot bakken eller taket eller mot en vegg kommer an på hvordan du holder den

Hvor i alle dager måler en RJ-45 plugg 4,5 cm? Og er det SÅ enorm forskjell på RJ-11 og RJ-45?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Takk for hjelpa. Fikk i går endelig somlet meg til å gjøre dette. Fant faktisk en telefonkabel som var O.K. Jeg klippet bare av RJ-45 pluggen på den før jeg dro kabelen igjennom 2 vegger. Til slutt brukte jeg en Clas Ohlsson tang for å sette på en ny RJ-45 plugg. Det virket på første forsøk. : :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...