Gå til innhold

Bilde, med tekst&Bakgrunn

Anbefalte innlegg

Jeg fant et script på hotscripts hvor jeg kan vise ipen med et bilde! Men jeg lurte på hvordan jeg kan lage en bakgrunn på det bilde, få ny font, og kansje integrere andre funksjoner som teller osv

Slik ser den ud nå Demo

Koden er slik

<?php

$img_number = imagecreate(250,225);

$backcolor = imagecolorallocate($img_number,0,0,0);

$textcolor = imagecolorallocate($img_number,255,255,255);

imagefill($img_number,0,0,$backcolor);

$number = "Din ip e $REMOTE_ADDR";

Imagestring($img_number,10,5,5,$number,$textcolor);

header("Content-type: image/jpeg");

imagejpeg($img_number);

?>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ønsker et bakgrunnsbilde:

- Kutt ut $backcolor og imagefill();

- Erstatt imagecreate(250,225) med imagecreatefromjpeg("fil.jpg").

Tydeligvis bruker du nå font nr10. Hva det betyr vet jeg ikke. Du får kikke litt rundt.

Dersom du ønsker mer tekst i bildet, kan du bare kalle opp Imagestring() flere ganger:

Imagestring($img_number,10,$plassering_x,$plassering_y,$teksten_din_feks_teller,$textcolor);

Er vel litt på vei nå?

*Forbehold om trykkfeil*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Et eksempel du kan kikke på:

http://lillebill.sytes.net/gdlib2.php

<?php

$bilde = imagecreate(400, 200);
$bakgrunnsfarge = imageColorAllocate($bilde, 50, 50, 255);

$white = imagecolorallocate($bilde, 255, 255, 255);
$black = imagecolorallocate($bilde, 0, 0, 0);

imageLine($bilde, 10, 10, 390, 10, $black);
imageLine($bilde, 10, 10, 10, 190, $black);
imageLine($bilde, 390, 10, 390, 190, $black);
imageLine($bilde, 10, 190, 390, 190, $black);

imagettftext($bilde, 20, 0, 20, 50, $white, "c:\windows\fonts\arial.ttf", "Arial");
imagettftext($bilde, 20, 0, 20, 80, $white, "c:\windows\fonts\verdana.ttf", "Verdana");
imagettftext($bilde, 20, 0, 20, 110, $white, "c:\windows\fonts\comic.ttf", "Comic Sans MS");
imagettftext($bilde, 20, 0, 20, 140, $white, "c:\windows\fonts\TIMES.TTF", "Times New Roman");
imagettftext($bilde, 20, 0, 20, 170, $white, "c:\windows\fonts\courbd.ttf", "Courier New Bold");

header('Content-type: image/png');
imagePNG($bilde);
imageDestroy($bilde); 

?>

Lenke til kommentar

Arg!!

Warning: ImageTtfText: No TTF support in this PHP build in /mnt/home3/z/za/zabbza/public_html/bilde/bilde2.php on line 14

Warning: ImageTtfText: No TTF support in this PHP build in /mnt/home3/z/za/zabbza/public_html/bilde/bilde2.php on line 15

Warning: ImageTtfText: No TTF support in this PHP build in /mnt/home3/z/za/zabbza/public_html/bilde/bilde2.php on line 16

Warning: ImageTtfText: No TTF support in this PHP build in /mnt/home3/z/za/zabbza/public_html/bilde/bilde2.php on line 17

Warning: ImageTtfText: No TTF support in this PHP build in /mnt/home3/z/za/zabbza/public_html/bilde/bilde2.php on line 18

Warning: Cannot add header information - headers already sent by (output started at /mnt/home3/z/za/zabbza/public_html/bilde/bilde2.php:14) in /mnt/home3/z/za/zabbza/public_html/bilde/bilde2.php on line 20

?PNG

Endret av Sabbi
Lenke til kommentar
imagettftext() er årsaken til problemet. Serveren din har ikke støtte for det.

Det betyr at du må benytte deg av konvensjonelle imagestring(), uten muligheter for fancy fonter.

Er det en stor jobb å få støtte for dette? Ser ut som det kun går på Windows servere (p.g.a. stiene til fontene). Går dette med fancy fonter også på Linux og Unix servere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...