Gå til innhold

Nytt hovedkort....hvilken amd sokkel vil vare?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bygge meg en pc. Siden jeg ikke er typen som gidder å oppgradere hele tiden så hadde det vært greit hvis noen kunne fortelle meg hvilken AMD sokkel som antakelig vil vare lengst slik at jeg kun bør oppgradere prosessor og ikke hovedkort når den tid kommer?

Antar at socket-A er den som forsvinner først

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
754 holder vel lengst, siden 940 blir avløst av 939 snart så det går jo ann å vente

Tror det heller motsatt; 754 blir avløst av 939. 940 har den ekstra pinnen enten for å kjøre flere prosessorer eller pga doble minnekanaler (husker ikke....)

940 har den ekstra pinnen til ECC/REG minne tror jeg (siden AMD64 CPU'er har minnekontroller på selve CPU'en).

AMD Athlon64 (754) og AMD Athlon64-FX (940) vil etter hvert gå over på sokkel 939.

Sokkel 940 vil fremdeles bestå, men da bare for AMD Opteron CPU'er.

Athlon XP vil også gå over på Sokkel 754 senere i år (se her)

Både S940 og S939 har doble minnekanaler, men 754 har og vil aldri få den egenskapen.

Lenke til kommentar

Det vil vel si at alle socetene vil bestå men at A64 og FX flyttes over på 939 etterhvert.

Men du vil likevel få tak i 754 hk om du har en A64 til dette , eneste begrensning blir vel at om du skal oppgradere til en større cpu senere så må du skifte hk.

Lenke til kommentar
754 holder vel lengst, siden 940 blir avløst av 939 snart så det går jo ann å vente

Tror det heller motsatt; 754 blir avløst av 939. 940 har den ekstra pinnen enten for å kjøre flere prosessorer eller pga doble minnekanaler (husker ikke....)

Den ekstra pinnen er for coherent HyperTransport linker som brukes for SMP systemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...