Gå til innhold

hollandsk/nederlandsk/Dutch

Anbefalte innlegg

Bare slo meg, når det i den andre tråden her ble trukket frem at man kunne forstå 60 % nesten av hva en islending sa. Nederlandsk er et merkelig sprog, men hvis du kan litt tysk og litt engelsk, så TROR ihvertfall jeg at jeg forstår innholdet, skriftelig ihvertfall.

Hva tror dere? har noen erfaring med nederlandsk? Eller enda bedre: Er det noen som kan det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Eksen min er fra Nederland og jeg forstår absolutt ingenting, nada, none av det hun sa/sier på nederlandsk.

Lenke til kommentar

Jeg forstår litt hollandsk når jeg leser det, men jeg har ikke hørt noen snakke det. Jeg fløy KLM en gang, og da viste de en eller annen film med hollandsk teksting, og det forsto jeg helt fint.

Vet dere forresten hva boardingkort heter på hollandsk? Instapkarte :D

Tror forresten at det er en mellomting av tysk og engelsk jeg og. Skjønte forresten fint lite av det som ble skrevet på hollandsk tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

En ting er å lese hollandsk, en HELT annen ting er å høre uttalen - f.eks har jo bokstaven g den karakteristiske "skrapelyden" (dere vet sikkert hva jeg mener). Av og til høres det engelsk ut, av og til tysk - men for det meste høres det det helt uforståelig.

Og ja, jeg har også flydd med KLM og undret meg over det hollandske språk der og da.

Eneste jeg kan på hollandsk må vel være den barnesangen i nederlander-sketsjen fra Team Antonsen. Hele teksten kan leses her.

Lenke til kommentar

KLM står tydeligvis for det meste av kunnskapen om nederlandsk her :p Hva skjer når de slås sammen med Air France :roll: hehe. Men f.eks. på tekstingen av en film så ser man jo ganske lett sammenhengen, og så kjenner du igjen engelske former og tyske former og kommer relativt langt. Inflight-magasinet er tosprogelig, så der forsøkte jeg å lære litt;)

EDIT: Schipol - til California tar over ti timer....

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...