kris_a50 Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Hei Jeg skal kjøpe meg en større harddisk, og tenkte på en 250 GB eller 300 GB. Den jeg har er på kun 80 GB. Problemet er at HK mitt er relativt gammelt (2.5-3 år, av typen MSI K7T-266 Pro2-a). Finner ingen info om hvorvidt dette HK støtter store disker på MSI's hjemmesider, og finner heller ingen evt bios-oppdateringer. Dersom disken ikke fungerer, vil jeg kunne løse problemet ved å anskaffe en ny PCI basert IDE-kontroller, eller vil BIOS'en forhindre at disken vil fungere, selv når den er koblet via den nye kontrolleren? Håper noen har et svar på dette, alle jeg har spurt på datalinjen i Trondheim vet nemlig ikke dette... Kris Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Dersom du kjøper en ekstra kontroller, har disse som regel egen BIOS, og gjør det derfor mulig å benytte store disker selv på gamle hovedkort. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 siste bios for maskinen din er her http://www.msi.com.tw/program/support/bios...ail.php?UID=320 mest sannsynlig så vil BIOS'en på maskinen din finne disken, inne i windows så kan du støte på det problemet at Wintendo tror disken ikke er større enn 127GiB men dette er ett mindre problem som er lett og rette på. mener å huske at SP1 for XP har innebygget fiksen. _viss_ hk'et ditt ikke registrerer disken, da må du nesten skaffe ett rimelig IDE kort som takler store disker. bios'en på maskinen din skal da ikke forhindre at du får brukt den nye store disken på den nye pci-ide kontrolleren. du får kanskje det samme problemet som nevnt ovenfor med at disken blir bare registrert som 127GiB i Windows men en liten register fix kan rette på det. Registernøkkelen er (dette er fra en Win2K maskin, 'regner' med at den nøkkelen ligger på samme sted på en XP maskin) Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\atapi\Parameters] "EnableBigLba"=dword:00000001 Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Kjør bios oppdatering, så reg edit trikset funker fett det på et mye eldre hovedkort enn ditt... Lenke til kommentar
kris_a50 Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Ok, takker for svar. Begge dere sier at det bør gå, enten helt uten problemer eller evt at en ny kontroller vil gjøre susen. Da bestiller jeg ny disk og håper på det beste Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå