Gå til innhold

Skal ha nytt AMD dual system

lavizh

Anbefalte innlegg

Hei,

Har sjekket litt priser på dual systemer hos komplett.no :

CPU (2x) :

AMD Athlon MP2800+ 2.13 GHz Socket A 266MHz, 512KB Barton, BOXED = 3590,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120642&s=sc

Hovedkort :

MSI K7D Master-L Hovedkort Socket A, MP AMD760MPX, Dual, ATA100, ATX 266MHz FSB = 1788,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=109639&s=sc

RAM (2x) :

Corsair PC2700 DDR-DIMM 512MB ECC REG 32Meg x 8, CAS 2.5, "Low profile" = 2598,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117760&s=sc

Pris : 7976,-

PÅ MSI kortet er det maks støtte for PC2100, men jeg regner med at RAM brikken er bakoverkompatibel? Komplett hadde ikke PC2100 brikker i denne prisklassen.

Komplett oppgir at denne er en Barton 512KB, men i produktbeskrivelsen står

det at det er 256KB, enten så er dette skrivefeil, men såvidt jeg husker er Barton kun ute i 512KB versjon.

Har også vurdert Xeon og Opteron, men avviste disse da jeg så prisene :)

Jeg har ikke bruk for et 64-bit system.

Skal kun brukes til Audio / Produksjon / Video redigering.

EDIT : Masse skrivefeil.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Har sjekket litt priser på dual systemer hos komplett.no :

CPU (2x) :

AMD Athlon MP2800+ 2.13 GHz Socket A 266MHz, 512KB Barton, BOXED = 3590,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120642&s=sc

Hovedkort :

MSI K7D Master-L Hovedkort Socket A, MP AMD760MPX, Dual, ATA100, ATX 266MHz FSB = 1788,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=109639&s=sc

RAM (2x) :

Corsair PC2700 DDR-DIMM 512MB ECC REG 32Meg x 8, CAS 2.5, "Low profile" = 2598,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117760&s=sc

Pris : 7976,-

PÅ MSI kortet er det maks støtte for PC2100, men jeg regner med at RAM brikken er bakoverkompatibel? Komplett hadde ikke PC2100 brikker i denne prisklassen.

Komplett oppgir at denne er en Barton 512KB, men i produktbeskrivelsen står

det at det er 256KB, enten så er dette skrivefeil, men såvidt jeg husker er Barton kun ute i 512KB versjon.

Har også vurdert Xeon og Opteron, men avviste disse da jeg så prisene :)

Jeg har ikke bruk for et 64-bit system.

EDIT : Masse skrivefeil.

du jo ikke kjøre RAM'en treigere.. er vel bare å stille hastigheten på RAM i BIOS, det er det hos meg hvertfall, trodde ikke det var noe annerledes i dual systemer.. ?

Lenke til kommentar

- Ja, DDR brikkene er kompatible bakover.

- Barton har alltid 512 Kb

Tips: Før du bruker 3'600,- på to MP2800+ så bør du vurdere muligheten til å kjøpe to stk XP2400+ Thorton og utføre L5 modden, for å låse de opp for dual CPU, deretter kan du forsøke deg på Cache modden som gir 512 Kb.

Etter modding så klokker du opp FSB fra 133 til 144 (MSI kortet kan klokke opptil FSB 150) så får du 2,16 Ghz = MP3000+ hastighet for under 1200,-

Artig tanke, eller hva?

Lenke til kommentar
AMD760MPX chipsettet støttar ikkje høgare FSB eller minnehastighet enn 266MHz. På grunn av den dårlege minnebandbreidda på dual Athlon system ville eg ha vurdert noko anna.

Er ikke så mye annet valg, eneste blir da Xeon eller Opteron, og da blir prisene VELDIG anderledes!

Lenke til kommentar

Til dette bruket er Pentium4 raskere enn Athlon. Tror en P4C 3.4 Ghz vil gi deg nok kraft...

Eg er ingen Intel tilhengar, men nett no og til ditt bruk, so vil eg tru at P4 med HT vere det beste valet. Om du vil ha AMD, ville eg ha gått for eit AMD64, f.eks denne:

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 754, 1 MB cache.

Lenke til kommentar

Til dette bruket er Pentium4 raskere enn Athlon. Tror en P4C 3.4 Ghz vil gi deg nok kraft...

Er ikke vits å kjøpe 3.4 da denne yter nesten ingenting bedre enn en 3.2.. Stor prisforskjell visstnok :roll:

Lenke til kommentar

Skaff deg et Dual Opteron 240-system i stedet, du vil ikke angre et sekund. Prisen vil bli omtrent den samme tror jeg.

Edit: Ca 200 kroner dyrere per CPU. Da vil du få et system som vil være MYE mer fremtidsrettet, og ikke noe som tilhører var brukbart for 3 år siden. Husk at Athlon MP-systemene ikke kan oppgraderes videre.

Lenke til kommentar

De dual hk'ene til opteron som koster ca 2000 kr kommer med muligheter for kun Dual channel minne. Du må opp på i 4000 kr klassen for å få quad channel minne.

"Skal kun brukes til Audio / Produksjon / Video redigering."

Dette er det Intel er gode på. Dropp hele ideen om amd og kjøp deg en P4 2,8 ghz, en bra vifte og overklokk den til 3,2-3,6 ghz.

Jeg har ikke noe imot Amd. Skal kjøpe en webserver til jobben. Det blir en 2xOpteron sak, ettersom Opteron rett og slett er vanvittig bra på jobben som web/database server.

Lenke til kommentar
Skaff deg et Dual Opteron 240-system i stedet, du vil ikke angre et sekund. Prisen vil bli omtrent den samme tror jeg.

Edit: Ca 200 kroner dyrere per CPU. Da vil du få et system som vil være MYE mer fremtidsrettet, og ikke noe som tilhører var brukbart for 3 år siden. Husk at Athlon MP-systemene ikke kan oppgraderes videre.

Billigste jeg fant var hos Databutikken.no.

De har en Opteron 240 (1400Mhz) = 1970 x 2 = 3940 + vifter = ca. 500 + ca. 2000 for et hovedkort + ECC RAM = 2600,- (2x512).

Pris : 9040,-

Men hvordan er ytelsen på et Opteron 240 (1400Mhz), synes den er klokket veldig lavt, men har hørt at den er bygd opp på en annen måte?

F.eks : Jeg har en AMD XP2800+ (Barton) fra før, hvordan er en Opteron 240 i ren ytelse mot den?

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Opteron har veldig bra ytelse i programmer med mye if'ing, dvs at det er mye veivalg i programmene. Typisk for databaser, webservere, business logikk osv. Her er det spesiellt viktig å ha så kort pipeline som mulig. Dette har Opteron. I tillegg så har den mye L1, L2 og veldig hurtig minnetilgang (lav latency).

Det du skal bruke maskinen til er så å si det motsatte av det jeg beskriver ovenfor. Du skal foreta masse tunge kalkulasjoner i prosessoren. Her er streaming egenskapene viktigere, dvs den teoretiske mengden med data som kan gå gjennom prosessoren. Den enkleste måten å gjøre dette på er å øke prosessorhastigheten (f.eks: P4). I tillegg så er det viktig at rammen er kjapp nok, det er ikke så viktig med latency, men minnebåndbredden har mye å si. Det er forholdsvis lett for prosessoren å prefetche data inn i L2 cachen.

Internt i prosessoren så er det flere enheter som kan gjøre forskjellige jobber. Ettersom P4 har en lang pipeline vil en pipeline stall (prosessoren har begynnt å kjøre feil operasjoner) føre til at den muligens må hente data fra ram. Istedenfor at prosessoren da står å gjør ingenting har Intel funnet på HyperThreading. Dette vil si at prosessoren legger opp to paralelle jobber. Når den ene staller så kjører prosessoren videre på den andre jobben, mens data blir hentet inn i cachen.

"Men hvordan er ytelsen på et Opteron 240 (1400Mhz), synes den er klokket veldig lavt, men har hørt at den er bygd opp på en annen måte?"

Nå er det sånn at Opteron prosessorene har såpass bra minnebåndbredde osv, at de skalerer nesten lineært, så en 1400 mhz opteron er (1400/2200) = 63% så kjapp som en 2200 mhz. Dvs at en dual 1400 mhz er omtrent som en single 2400-2600 mhz Opteron. Med andre ord, det er ikke verdt pengene.

Lenke til kommentar
Men hvordan er ytelsen på et Opteron 240 (1400Mhz), synes den er klokket veldig lavt, men har hørt at den er bygd opp på en annen måte?

F.eks : Jeg har en AMD XP2800+ (Barton) fra før, hvordan er en Opteron 240 i ren ytelse mot den?

Husk at Opteron har vesentlig bedre minne- og I/O-ytelse, samt at den har SSE2-støtte som vil være en fordel for ditt bruk vil jeg tro (?). Hvis man ser på ren prosessorkraft så er Opteron 240 minst like rask eller raskere enn Athlon XP/MP 2600+ (Barton) eller Xeon 2.67GHz (533FSB). Opteron skalerer også veldig bra og for programmer som er optimalisert for SMP så ser du faktisk omtrent en lineær ytelsesforbedring (!). Ikke nok med det, Opteron er også veldig fremtidsrettet og oppgraderbart noe som ikke kan sies som Athlon MP akkurat ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Husk at Opteron har vesentlig bedre minne- og I/O-ytelse, samt at den har SSE2-støtte som vil være en fordel for ditt bruk vil jeg tro (?). Hvis man ser på ren prosessorkraft så er Opteron 240 minst like rask eller raskere enn Athlon XP/MP 2600+ (Barton) eller Xeon 2.67GHz (533FSB). Opteron skalerer også veldig bra og for programmer som er optimalisert for SMP så ser du faktisk omtrent en lineær ytelsesforbedring (!). Ikke nok med det, Opteron er også veldig fremtidsrettet og oppgraderbart noe som ikke kan sies som Athlon MP akkurat ;)

Hmm, dette hørtes bedre ut. Hvis en single Opteron 240 yter nesten som en XP2600+ Barton, så vil 2stk Opteron ikke nødvendigvis dobble hastigheten men kanskje yte 20-30-40% ekstra? noe som vil hjelpe mye på i Cubase SX2.

Jeg har som oftest 60-90% CPU Load i SX2 på min XP2800+

Lenke til kommentar

2 stk Opteron yter omtrent dobbelt så bra som 1 stk Opteron forutsatt at man har god SMP-kode, eller man gjør flere ting samtidig.

Det å sammenligne single med dual er ikke enklt fordi det i noen tilfeller gir lik ytelse (ikke alle programmer er SMP-kompatible), noen ganger ser man 20-30% forbedring, noen ganger 50%, og noen ganger tilnærmet dobbel ytelse.

Hadde vært greit å se noen tall fra SX2, som jeg ikke har noen erfaring med når det gjelder ytelse.

Lenke til kommentar

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030422/opteron-24.html

Ser ikke ut som Opteron gjør det så vanvittig bra... På den andre siden, windows xp pro/2k har ikke støtte for Numa, så du får maks 6,4gb minnebåndbredde, mens det skulle vært 12,8... Windows 64bits som kommer til høsten 2004 burde fikse på dette. Innen den tid hadde jeg ikke giddet Opteron til workstation. Ihvertfall ikke videoredigering o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...