Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 God morgen. Jeg har et lite problem som begynner og bli ganske irriterende. For ikke så lenge siden solgte jeg 1 av 80 gigenre mine. Dette var en wd 80 giger på 5400 rpm. Og de 2 andre er maxtor 80 gigere på 7200 rpm. Disken jeg solgte var den jeg alltid har hatt os på ( wd 5400rpm). Når jeg hadde solgt den så la jeg inn OS på den ene maxtoren. Jeg tenkte jo selfølgelig at windows burde jo gå mye raskere på maxtor disken. Problemet : ALT i windows går siinsyk tregt. Eksempel 1: Oppstarten : På boot screen så pleide den blå dingsen og gå over ca 3-5 gangern Nå går den nesten 50 ganger over før den kommer seg videre.) Eksempel 2: Før kunne jeg spille BF 1942 med alt på fullt og det lagget ikke noe. Nå lagger det like mye om jeg tar alle innstillingene på full eller på low. ( det lagget til og med ikke nå jeg hadde 256 mb ram og Gf 4ti 4200) Ting jeg har prøvd for og fikse det : Formatert utalliger ganger Lagt inn os på begge diskene Testa med en annen hd Det eneste jeg har oppgradert siden det funka er nye ram brikker Fra TwinMos pc 2100 til Tiwnmos pc 3200 Noen som har noe forslag på hva som kan være feilen? Mine specs ( i tillfelle dere trenger og vite de) MSI KT333 Ultra C AMD Xp 1800+ 512 Mb Twinmos pc 3200 m winbond 2 x Maxtor 80gb 7200rpm Albatron GFX 5900 Flash 5950 300 w PSU Takker for alle svar Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Sjekket at ikke harddisken(e) har hver eneste gang blitt satt til PIO modus? Lite trolig, men man vet aldri. I så fall så er det ikke rart om det gikk sirup. Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 PIO modus? hva er det? hvor disabler man slikt? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Det høres ut som du har innstalert nvidai sin hdd driver. Dette er noe merkelige greier jeg har opplevd selv.Da jeg måtte sette inn et gammelt nvida skjerkort pga mitt radeon tok kvelden.Da jeg skulle innstalere driverene til skjermkortet så fikk jeg spørsmål om jeg ønsket å innstalere nvidia sin hdd drive(var formulert ca sånn)Jeg tenkte det var good shit ,og kjørte på.Resultatet var at maskina gjikk som sirup akkurat som du beskriver. Jeg slet med dette selv en stund,det merkelige var at jeg ikke fikk spørsmål om å innstalere denne driveren hver gang,bare av og til. Mitt svar blir å ikke innstalere denne driveren om du får tilbud om det. Mulig dette er et skudd i blinde,trodde ikke nvidia laget hdd drivere heller,men dette er faktisk tilfellet. Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Kan ikke huske at jeg har fått no spm om og installere noe hdd drivere. Eneste jeg har installert fra nvidia er sjermkort drivere. Den er like trege første gang jeg starter opp windows også. Det er jo før jeg har begynt og installere noen drivere.. En ting til : Begge harddiskene bråker som om det skulle vært krig . Jeg har en kamerat som har akkurat samme maxtor, og for og høre han sin så må du konsontrere deg veldig. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) (Jeg har engelsk versjon så jeg husker ikke hva de heter på norsk versjon) Høyreklikk på "Min Datamaskin og velg Egenskaper(Properties). Gå til menyen Hardware og velg Enhetsbehandling (Device Manager) Herfra trykk på IDE ATA/ATAPI controllers. Velg Primary og secondary IDE channel ettersom hvilken diskene er koblet til, og høyreklikk på den aktuelle. Gå til avanserte instillinger (advanced settings) og sjekk at alle står på DMA i available. Legger heller ut et par bilder. Denne skal stå på DMA if available. Om det ikke er det så vet ikke jeg hva det kan være, med mindre du har noe driverkluss, som ikke installert chipset driver eller noe slikt. EDIT: Ser ut til at Bluecom har noen problemer med ftp serverene sine, så det tar ekstremt lang tid å få opp bildene. Beklager. Endret 29. april 2004 av bamsefar Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Jeg har installert drivere til chipsetet og alle de andre som er nødvendig. Ps linken din funka ikke ( object not found ) Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Beklager, får lastet opp og ned til FTP serveren hos Bluecom, men får ikke vist det. Fikk sett bildene i sted etter 5 min venting, men nå er de helt borte. Forklarte heller hvordan du skal gå dit. Hehe, om det er noe rotete, så kan de ha noe med at jeg er syk og tenker ikke helt klart Håper du finner roten til problemene dine.. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Har sett på et lignende problem på en PC som var som sirup. I BIOS var L2 cache deaktivert, hvordan det skjedde aner jeg ikke, men det gjorde resultater i allefall å aktivere L2'en igjen. Selv om harddisken er i PIO modus så skal maskina ikke gå så dårlig som du forklarer. Jeg tror det er BIOS innstillinger som kan fikse problemet ditt i allefall. EDIT: Jeg skal finne harddisk tools fra maxtor som kan feilsøke harddisken, men visst du skal gjøre grundig feilsøking så kan dette bety formatering bare så det er sagt! Vent litt. EDIT2: Her er harddisk tool. [url="http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm"]http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm[/url] Les nøye instruksjonene, det er kraftige verktøy dette her. Maxtor anbefaler de som har mistanke om problemdisker å bruke verktøyet før en garanti reperasjon. Endret 29. april 2004 av AMD-King Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Aaa.. fikk sjekka det nå. Begge diskene sto på DMA if available. Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Sjekka rundt i biosen litt nå men så ikke noe som kunne vært et problem. Jeg er usikker på er Ram timings og AGP fastwrite. Men tror ikke det kan ha noe med det og gjøre. lasta ned det maxtor tools greia. skal teste det nå, OMG Jeg må ha diskettstajon Endret 29. april 2004 av Anubizzzz Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 [quote name='Anubizzzz' date='29/04/2004 : 14:11'] lasta ned det maxtor tools greia. skal teste det nå, OMG Jeg må ha diskettstajon [/quote] Ahhh, diskettstasjonen har jeg selv kastet ut av PC'en, men du får krype til korset slik som jeg allerede har gjort... så kaster du den igjen. Det du også kan gjøre er å ta en svenskeknapp i BIOS'en --> "Load setup defaults". Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 For vel prøve svenske metoden da... Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 [quote name='Anubizzzz' date='29/04/2004 : 14:22'] For vel prøve svenske metoden da... [/quote] Den enkleste først Visst det ikke er verken BIOS eller harddisk problem så det enten utrolig vanskelig å oppdage/fikse problemet eller så er det noe enkelt som en løs kontakt eller noe så går seg varmt. Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Funka dårlig med Bios reset. Har sjekka alle kabler og slikt. ( skrudde fra hverandre pc i går) Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Noen flere som har noen forslag? Jeg er åpen for alt. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Noen flere som har noen forslag? Jeg er åpen for alt. Ta å koble fra alt på IDE kablene (CDROM og disker, ta også ut strømkabelen!) bortsett fra OS disken. -- Starten den greit nå? -- Er det vifte på chipsettet på hovedkortet? Se om den fungerer. -- svidde/varme problemer? -- Ta på harddiskene og sjekk om du ikke klarer å motstå varmen eller om de er en 40 - 50 grader. -- noe humbug med diskene? -- Koble fra alt som er av PCI kort bortsett fra sjermkortet. Deaktiver LPT / COM / Lydkort? / USB(ikke visst du bruker USB mus / keyboard!) / LAN? Start opp PC'en. -- Går den fint nå så er det bare å feilsøke -- Dette er det jeg kommer på i farten. Den siste er en desperat løsning, dette sjekker for det meste om problemet er hardware relatert. Endret 29. april 2004 av AMD-King Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 For teste det etterpå .. kjører antivirus nå.. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Aaa.. fikk sjekka det nå. Begge diskene sto på DMA if available. Det er vel så viktig å sjekke hva som står under "Current Transfer Mode". Hvis du ikke har prøvd en annen IDE kabel på disse diskene anbefaler jeg å gjøre det.. Endret 29. april 2004 av KAS Lenke til kommentar
Anubizzzz Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 (endret) OK?.. sjekka dette. og på diskene så sto det. Primary Device 0 Current transfer mode : not applicable ? Device 1 Current transfer mode : ULTRA DMA mode 2 Secondary Device 0 Current transfer mode : ULTRA DMA mode 2 Device 1 Current transfer mode : ULTRA DMA mode 2 Endret 29. april 2004 av Anubizzzz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå