Gå til innhold

hjelp! data'n min er helt på tur

miXer

Anbefalte innlegg

Data'n min er helt på tur. :cry: Ingen windows versjon fungerer ordentlig på min pc. Win98 går bare saktere og saktere med en gang det er nyinstallert.

På W2K så får jeg ikke lov å kopiere eller klippe ut dokumenter etter at datan har stått på en viss tid. Jeg kan heller ikke surfe på nettet med Exploreren. Etter en time så finner Windows ut at å kjøre 100% av cpu'en er fryktelig gøy. Så da er det bare å restarte.

På WinXP så kommer det bare et virus som det er helt umulig å få bort.(Jeg har fått beskjed om å formatere fullstendig, kjøre windows update, og legge inn nytt virus program. Alt dette er gjort, men virus var der fremdeles.)

Kan noen hjelpe meg med dette? Eller er det bare å kjøpe nytt utstyr?

Kan fortelle at han jeg kjøpte pc'en av, har ikke vært særlig lur. Ingen av komponentene som er satt sammen er av samme fabrikat. :thumbdown:

All hjelp tas imot med fullstendig åpne armer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe, du har ikke hatt helt flaks skjønner jeg

Husker du navnet på viruset? Er enkelte virus-typer som ikke lar seg fjerne ved formatering.

Edit: du vet..

Jeg tror viruset het noe slik som blaster worm eller no.

Det kommer ihvertfall opp en boks som sier at pc'en din blir restartet om et minutt.

Lenke til kommentar

hvis du får opp et vindu med at maksinen blir startet på nytt om 1 min.. klikker du på start --> kjør og skriver så shutdown -a

da får du bort den mlden vaffal.. men jeg lurer på.. etter da hver formatering.. kobler du maskinen rett på nettet da ?

Lenke til kommentar
hvis du får opp et vindu med at maksinen blir startet på nytt om 1 min.. klikker du på start --> kjør og skriver så shutdown -a

da får du bort den mlden vaffal.. men jeg lurer på.. etter da hver formatering.. kobler du maskinen rett på nettet da ?

Jeg har pleid å gå på starmenyen å skrive det, men du blir lei av det etterhvert, og særlig hvis du er ute en stund å har satt noe til å laste ned eller er mitt i et spill eller lignende. Og ja, pc'en blir koblet på nettet så fort jeg får lagt inn windows og nettverkskortet.

Lenke til kommentar

pkt 1. Om du skal installere win2k/XP på nytt, ikke sett i nettverkskabelen FØR du har patchet og installert antivirus. Der er det som er "route of entry" for Blaster. Tre i det minste en kondom over nettverkskabelen om du har behov for å ha den i under install.

Lenke til kommentar

Du bør ha installert en brannmur før du går på nett ellers får du virus med en gang. Helst bør du installere siste SP også. Koblet selv opp en nyinstallert win2k PC for å laste ned siste SP +fikser fra windows update. Fikk fire virus før jeg hadde fått lastet ned SP4. Hadde heldigvis NAV2004 inne.

Lenke til kommentar
pkt 1. Om du skal installere win2k/XP på nytt, ikke sett i nettverkskabelen FØR du har patchet og installert antivirus. Der er det som er "route of entry" for Blaster. Tre i det minste en kondom over nettverkskabelen om du har behov for å ha den i under install.

Hver gang jeg legger inn windows så legger jeg inn NAV2003 før jeg installerer nettverkskortet. Kan viruset komme på pc'en selv om ikke nettverkskortet er installert?

Lenke til kommentar

virus kan ikke komme inn hvis ikke nettverkskortet er installert.

Men blaster er jo egentlig ganske harmløst da, bortsett fra at det restarter maskinen.

Men jeg vil anbefale deg å nappe ut TP'n helt til du har installert antivirusprogram.

Step by step:

1. Napp ut TP'en

2. Formater

3. Installer Windows

4. Installer antivirus (NAV200x, Panda AV++)

5. Sett inn TP'en

6. Patch virusprogrammet med de nyeste oppdateringene

7. Last ned alle oppdateringer til Windows

Følger du denne så vil jeg tro du blir kvitt problemet ditt, hvis ikke, så kom tilbake hit.

Husk å hold øye med maskinen helt til den er ferdig med oppdateringen.

EDIT: Hvis shutdownmeldingen kommer, så gjør du følgende: start-kjør-cmd-shutdown -a

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Dimdal:

Virus i Bootsektor er jo interessant, har aldri opplevd det selv, har du noen eksempler? De fleste virus i dag som er aktuelle å bli infisert av for de aller fleste er jo av type trojaner og andre hijack varianter..

Lenke til kommentar

prøv en low-level format, dette burde jo fjerne det meste av viruser fra disken,, også bør du laste ned blaster fixen fra microsoft og legge inn den før du kobler til nett. hvis du bare har antivirus uten nyeste oppdateringer er det ikke sikkert dette stopper blaster osv.

Lenke til kommentar
Dimdal:

Virus i Bootsektor er jo interessant, har aldri opplevd det selv, har du noen eksempler? De fleste virus i dag som er aktuelle å bli infisert av for de aller fleste er jo av type trojaner og andre hijack varianter..

Fikk engang et virus som la seg i bootsektor og hindret Windows i å installere bootloaderen sin.. og da kommer man jo ikke langt.. hva dette viruset het husker jeg ikke.. men som du sier, det er ikke ofte man er så uheldig, men det kan være en mulighet..

For å hindre infeksjoner i bootsektor kan man skru på "Boot virus scan" eller noe liknende for de som har et hovedkort med muligheten for det.

Vet at mitt A7N8X Deluxe har denne muligheten, men hvor bra dette fungerer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

*sigh* Blaster-viruset angriper igjennom en bug i windows nettverks-system. Et antivirus klarer ikke å stoppe det.

Rekkefølge du bør gjøre ting i:

1. Ut med nettverkskabelen

2. formater

3. installer windows

4. installer antivirus

5. installer en firewall eller installer nyeste sikkerhets-oppdateringer til windows

6. koble til internett

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for all hjelp jeg har fått. Jeg har klart å fikse pc'en. Den går nå helt virus og feil fritt. :w00t: La inn W2K på søndag og har funket fett etter det.

Dette gjorde jeg:

1. Lastet ned Norton Personal FireWall

2. Tokk ut TP'en

3. Formaterte

4. La inn W2k

5. Installerte NAV2003 og Norton Personal FireWall

6. Satte inn TP'en

7. LiveUpdate på NAV2003 og Norton Personal FireWall

8. Windows Update

9. Defragmenterte

:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...