Gå til innhold

ISO-verdier og hvitbalansen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette er en bra foto side

ISO brukes for å angi lyssensitiviteten til analog film. ISO 100 er dobbelt så lyssensitivt som ISO 50, og man kan derfor bruke halvparten så lang lukkertid på samme blenderåpning for å få et korrekt eksponert motiv. På analog film er ISO-verdier mellom 50 og 800 vanlig, men det finnes også filmer med mer ekstreme ISO-verdier. Ulempen med høye ISO-verdier er at kornene i filmen blir større, noe som forringer bildekvaliteten. Fordelen er selvsagt at film med høy ISO-verdi kan brukes i mindre lyssterke forhold.

Endret av 1G FSB
Lenke til kommentar

Hehe! Det skjønnte jeg ikke noe av. Jeg er veldig fersk i forhold til dette. Jeg har et Casio Exilim EX-Z40 og jeg lurer på hvordan ulike innstillinger på iso verdiene og hvitbalansen har innvirkning på bildene? Når og hvordan man bruker dette? Tekniske faguttrykk og spesifikasjoner blir blablabla for meg :no:

Lenke til kommentar

Hmm... La meg prøve å si det kort og særdeles lite teknisk:

ISO: Lavere verdi gjør at du må ha lengre lukkertid for å få lyse bilder, men bildet får mye mindre støy. Høyere verdi gir mer støy i bildet, men gjør at du kan ta bilder med raskere lukkertider uten at de blir for mørke (hvis du for eksempel vil ta bilde av noe uten å bruke stativ eller blitz, og det er litt mørkt).

Hvitbalansen: Auto-hvitbalanse fungerer greit til de fleste formål, men det kan ofte være best å bruke de ferdige innstillingene for forskjellige lysforhold. Velg "Sunny" hvis du tar bilder i sollys, "Cloudy" hvis det er overskyet, o.s.v. Da får du de mest naturlige fargene i bildet. Hvitbalansen dreier seg kort sagt om hvilke farge lyset har, og lyset fra en lyspære har jo som kjent en helt annen farge enn lyset fra solen.

Håper dette var forholdsvis lettfattelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...