Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett nede søndag/mandag? NIX?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått mange tilbakemeldinger fra venner om at linja hele tiden datt ut i begynnelsen av uken. Trodde først det bare var et midlertidig teknisk problem, men det viste seg å ligge dypere enn dette.

Sjekket loggen på NIX; http://dager.uio.no/mrtg/nix1-switch.sum.html

Der så jeg at bandwith var lavere enn normalt natt til mandag. Noen som har peiling på hva dette skyldes?

Og mens jeg er inne på dette med NIX; http://dager.uio.no/mrtg/nix2-switch.sum.html

Hva brukes dette knutepunktet til? Bare backup elns?

Og hva består NIX av egentlig? Bare masse routere, eller er det en gigantisk serverpark? Veit at NIX er norges knutepunkt mot resten av europa, men sånn besides that lissom...

(morsomt å se at internettforbruket i norge har fordoblet seg på ett år (april 03 til april 04)).

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt svar til deg her:

1. NIX 2 er det nye NIX punktet som ligger på ullevål. Alle nye NIX forbindelser legges dit. dette fordi kapasiteten på NIX1 var sprengt og i tillegg ville man ha 2 lokasjoner.

2. NIX er IKKE et knutepunkt ut av landet, men et samtrafikk punkt mellom norske internett leverandører. Det brukes for at for eksempel trafikk fra en telenor kunde til en NGT kunde ikke skal oppta dyr utenlandsforbindelse, men heller routes på et billig samtrafikk punkt i norge. For at dette skal funke må leverandørene ha en peering avtale med hverandre(avtale om å bruke NIX mellom hverandres IP nett, istedet for utenlandsforbindelsen).

NIX kan IKKE brukes til utenlandstrafikk. Eneste unntak her er dersom Firma A har tilkobling til NIX og gjør en avtale med f.eks telenor om leveranse av internett access. Da kan nemlig denne trafikken sendes som samtrafikk fra firma A og inn i Telenors nett. Det er dog meget tvilsomt om noen leverandører vil godta denne løsningen, spesielt siden det også betyr at de må route de IP serier man er nødt til å ha for å bruke NIX.

3. NIX er kun en park med routere. Ingen servere hostes på NIX, annet enn de som er NIX egne.

Lenke til kommentar
1. NIX 2 er det nye NIX punktet som ligger på ullevål. Alle nye NIX forbindelser legges dit. dette fordi kapasiteten på NIX1 var sprengt og i tillegg ville man ha 2 lokasjoner.

Men hvorfor er det så uuutrolig lite trafikk på denne, i motsetning til NIX 1.

2. NIX er IKKE et knutepunkt ut av landet, men et samtrafikk punkt mellom norske internett leverandører.

Men da vet jeg det også :roll:

3. NIX er kun en park med routere. Ingen servere hostes på NIX, annet enn de som er NIX egne.

Det var det jeg mente ja.

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det så uuutrolig lite trafikk på denne, i motsetning til NIX 1.

Fordi NIX1 er den gamle hvor slike som telenor, Tele2 osv ligger. NIX2 er den nye og er ennå ikke i nærheten av de volumene. NIX2 er også brukt av disse gamle leverandørene, men som sagt ligger peeringen deres over NIX1 og tilkoblingent til NIX2 er bare for å kunne Peere med nye som ligger på NIX2.

Mellom NIX1 og NIX2 er det også en forbindelse, og siden mesteparten av trafikken skal til Telenors nett som ligger på NIX1 hovedsaklig så blir det selvfølgelig her belastningen ligger.

Noen "nye" leverandører ligger på NIX2, noe som noen ganger har skapt trafikk brudd innenlands når det har vært problemer med forbindelsen mellom NIX1 og 2.

Samlenavnet er uansett NIX på disse og skal egentlig sees på som en enhet, selv om de ligger på 2 steder.

Lenke til kommentar
Feil, NIX2 ligger i Oslo sentrum, NIX1 på Gaustad.

Hrrrrm, Gaustad = Ullevål bydel.

Leste litt på NIX's hjemmeside. Fant ut at det faktisk ikke koster "mer" enn 40.000kr for å være tilbkoblet NIX m/ gigabit ethernet. Hadde vært litt kult om man var stinn av gryn... 

Det er bare litt av kostnaden. Du må ha en peering avtale til de du skal ha trafikk til (den koster om du er liten). Du må ha tildelt en ISP range fra Ripe og da stiller det en del krav som koster. Du kan ikke bruke den til trafikk til annet enn de du har peering avtale med, og i peering avtalen er det spesifisert hvor stor tilgang som gis(hastighet). Så har du mindre betalende trafikk enn 35mbps så lønner egentlig ikke NIX seg.

Lenke til kommentar
Fordi NIX1 er den gamle hvor slike som telenor, Tele2 osv ligger. NIX2 er den nye og er ennå ikke i nærheten av de volumene. NIX2 er også brukt av disse gamle leverandørene, men som sagt ligger peeringen deres over NIX1 og tilkoblingent til NIX2 er bare for å kunne Peere med nye som ligger på NIX2.

Mellom NIX1 og NIX2 er det også en forbindelse, og siden mesteparten av trafikken skal til Telenors nett som ligger på NIX1 hovedsaklig så blir det selvfølgelig her belastningen ligger.

Noen "nye" leverandører ligger på NIX2, noe som noen ganger har skapt trafikk brudd innenlands når det har vært problemer med forbindelsen mellom NIX1 og 2.

Samlenavnet er uansett NIX på disse og skal egentlig sees på som en enhet, selv om de ligger på 2 steder.

Vet ikke helt om jeg kjøper den teorien din om at alle nye leverandører nå blir koblet til NIX2 jeg. For det første har alle som står på listen over "tilkoblet NIX" på www.nix.no IP-adresse på NIX1 (mens bare de store har på NIX2, trolig mtp. redundans), og dette sitatet fra www.nix.no taler også mot dette:

"Det vil være krav om tilkopling til NIX1 med minst samme hastighet

for å kunne kople seg til NIX2."

Denne er også interessant i så måte:

"NIX2 er etablert som et selvstendig samtrafikkpunkt, fullstendig frikoplet

fra NIX1 på alle måter."

Er det da en "kobling" mellom NIX1 og NIX2 slik du hevder? Tvilsomt.

Lenke til kommentar
Er det da en "kobling" mellom NIX1 og NIX2 slik du hevder? Tvilsomt

Det som ligger i dette er akkurat som jeg sier at de er dobbelt oppkoblet (les en gang til min gamle tekst). De har også dekket redundans ved at de har en link imellom, men denne linken brukes ikke til selve NIX eller peering, men som en redundans.

mens bare de store har på NIX2, trolig mtp. redundans

Skulle kanskje formulert meg litt bedre. På grunn av at NIX2 har bedre forbindelser er denne brukt til nye peeringer og ikke nødvendigvis nye ISP'r.

Planen som er gjort av driftstyret i NIX er å overflytte samtrafikken mellom de store på NIX2, noe som desverre har tatt lengere tid enn planlagt.

PS: ikke all info på websidene er helt korrekt forresten.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg kjøper den teorien din om at alle nye leverandører nå blir koblet til NIX2 jeg.

Det er bare UNINETT, Telenor, Catch Communications AS, Tele2 Norge AS, PowerTech Information Systems AS, ErgoGroup, BaneTele AS, Tele Danmark InterNordia AS, Domeneshop AS, Broadnet Norge AS og Utfors AS som har linjer mot NIX 2.

Ut i fra dette, virker det som om de nye legges inn her. Uansett ser jeg ikke poenget, hvis det ikke er connection mellom NIX 1 og 2.

Lenke til kommentar
Det er bare UNINETT, Telenor, Catch Communications AS, Tele2 Norge AS, PowerTech Information Systems AS, ErgoGroup, BaneTele AS, Tele Danmark InterNordia AS, Domeneshop AS, Broadnet Norge AS og Utfors AS som har linjer mot NIX 2.

Ut i fra dette, virker det som om de nye legges inn her. Uansett ser jeg ikke poenget, hvis det ikke er connection mellom NIX 1 og 2.

Nye? Mange av de du nevner der er jo de eldste ISPene vi har i dette landet. Resten faller inn under betegnelsen "store".

Lenke til kommentar
Jobbet med routing for Telenor i flere år, samt for Tele2.

Jobber også tidvis med noe som kalles routing mekling, og da må du kunne tilkoblingene til fingerspissene.

Da så :roll:

OT; hva slags utdanning har du egentlig? :ermm:

Nye? Mange av de du nevner der er jo de eldste ISPene vi har i dette landet. Resten faller inn under betegnelsen "store".

My mistake. Men ser uansett ikke vitsen med å plassere dem på to forskjellige steder. Dette skaper vel bare mye unødvendig routing/trafikk..?

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
ErgoGroup, BaneTele AS, Tele Danmark InterNordia AS, Domeneshop AS, Broadnet Norge AS og Utfors AS

Disse regnes som nye.

Telenor, Catch Communications AS, Tele2 Norge AS, PowerTech Information Systems AS

Er de store som disse gjerne har peering mot, så selvfølgelig må de også aktivere sin tilstedeværelse på NIX2.

UNINETT

Er hoved nettet til skolene og faktisk NIX selv. dette er da også den tilkoblingen som gir redundans.

OT; hva slags utdanning har du egentlig?

Utdannet Teleingeniør i Telenor i 1984 og batchelor of science fra MIT (USA) i 1989.

Endret av Hawkie
Lenke til kommentar
Utdannet Teleingeniør i Telenor i 1984 og batchelor of science fra MIT (USA) i 1989.

Men det er da ikke en utdanning som gir deg kunnskaper innenforbi dette emnet? (med unntak av litt telefoni).

Hvis du skulle utdannet deg i dag, hva ville du utdannet deg som? (hvis du skulle jobbet med det du har/gjør)

Lenke til kommentar
Men det er da ikke en utdanning som gir deg kunnskaper innenforbi dette emnet?

Som teleingeniør er man utdannet på nettverk og telekommunikasjon. Det som er litt spesielt er at jeg fikk være med helt fra TCP/IP ble oppfunnet så man har fulgt utviklingen i hele prosessen, noe som har vært meget lærerikt.

For å kunne jobbe med routing og routing mekling kreves det enten lang erfaring, eller at man har solid utdanning på Telekommunikasjon/nettverk.

Utdanningen som i dag ville vært best er Teleingeniør med datakommunikasjon som hovedfag på universitetet.

Lenke til kommentar
Jobbet med routing for Telenor i flere år, samt for Tele2.

Jobber også tidvis med noe som kalles routing mekling, og da må du kunne tilkoblingene til fingerspissene.

Da så :roll:

OT; hva slags utdanning har du egentlig? :ermm:

My mistake. Men ser uansett ikke vitsen med å plassere dem på to forskjellige steder. Dette skaper vel bare mye unødvendig routing/trafikk..?

Litt av greia er jo at om NIX1 skulle brenne ned/bli utsatt for terror/miste strømmen/sett-inn-en-katastrofe-her, vil de som sitter på f.eks. Catch og Telenor sine nett fortsatt kunne utveksle data med hverandre innen landets grenser via NIX2. Dette er hva man kaller redundans (ordrett betyr det overflod, overflødighet)

Mindre ISPer, med dårligere råd, og bare NIX1-tilknytning må i et slikt tilfelle gå via sine utenlandslinjer for å nå andre norske ISPer.

Et annet poeng er jo lastdelingen; Uninett og Telenor kan f.eks. "nyte" linjer med liten last hos hverandre på NIX2 :)

Edit: Leif kom, Leif gikk

Endret av puretamil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...