Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installere Windows 2000 Server

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal sette opp en server med Win2K Server.

I første omgang vil jeg installere fil-, print-, DHCP- og DNS-tjenester. Jeg lurer i den forbindelse på om noen kan fortelle meg om det er ting jeg bør være obs på under installasjonen, evt smarte valg og tips for å få dette til å fungere optimalt:)

Jeg skal knytte to arbeidsstasjoner (en med win2k og en med winxp) til denne serveren. Kan d at jeg kjører forskjellig OS på arb.stasjonene føre til noen konflikt (er d noen kompabilitets problemer mellom win2K server og xp?)

Hva er hensiktsmessig å ha med i logon scriptet??

Håper på mange gode råd og tips, da jeg er gange fersk på dette området:)

Mvh Lærer'n

kom gjerne med adr til gode sider (helst på norsk) som omhandler installasjon av Win2K server:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dette er feilpost. Skal under Programmvare -> Windows

2. Ikke smart å bumpe, spesielt når du bumper bare èn time seinere.

3. Det du spør om, lærer du MYE enklere og raskere ved å stappe i installasjonscd'en og begynn å installèr. Prøv og feil, oppstår det *så* noen problemer, kan du spør her - da dette blir mye mer spesifikt.

Lenke til kommentar

Enig med Jallakim om bumping. I hht. retningslinjene skal det gå fem dager før bumping tillates, og da kun i særtilfeller. Tenk på dette neste gang.

Men jeg flytter den ikke, da det er snakk om nettverk her.

Er og enig i at spørsmålet er for generelt - det finnes ingen fasit her, så du må komme med litt mer spesifikke ting.

Det eneste jeg kan svare på er at det ikke skal være noe problem å bruke xp og w2k på arbeidsstasjonene

Lenke til kommentar

logonscript:

man kan legge til skrivere, hjemmeområder, andre områder, gi informasjon, kjøre programmer, sende informasjon, ødelegge maskinen.

windows XP er ikke helt fornøyd en w2k server, men det er ingen problemer med pålogging og script

Lenke til kommentar

Det med at winxp ikke liker win2k, er jo pyramideprinsippet.

Et domene i et nettverk, har som intensjon å ligger øverst - være "kongen på haugen". Alle klientene skal så være underordnet denne, og "adlyde" kommandoer til servern/domenet.

Problemet med winxp på win2k-domene, er at winxp er "nyere" (og derfor høyere i rangstigen), noe win2k-servern ikke liker - men denne ligger uansett "lavere" i rang en xp-klienten. Derfor oppstår det konflikter.

Lenke til kommentar

Et domene i et nettverk, har som intensjon å ligger øverst - være "kongen på haugen". Alle klientene skal så være underordnet denne, og "adlyde" kommandoer til servern/domenet.

Problemet med winxp på win2k-domene, er at winxp er "nyere" (og derfor høyere i rangstigen), noe win2k-servern ikke liker - men denne ligger uansett "lavere" i rang en xp-klienten. Derfor oppstår det konflikter.

nei, ingen konflikter, men bare problemer, med profiler, dette er ingenting man merker på serveren, det er også noen policies som ikke funker helt slik de skal på xp...

det går nesten helt fint med xp på w2k domene

Lenke til kommentar

nei, ingen konflikter, men bare problemer, med profiler, dette er ingenting man merker på serveren, det er også noen policies som ikke funker helt slik de skal på xp...

Vel, nå er ikke jeg noen windows-nerd, men blant annet hadde vi denne problemstillingen på skolen. Vi hadde win98 på maskinene, og vi mente at xp ville være myyye bedre (blant annet fordi jeg kjenner noen som har like maskiner, og kjørte xp heeelt fint). Men admin ville ikke dette, da de kjørte win2k-server, og det ville derfor oppstå "prioriteringskonflikter" hvis vi kjørte xp på klientmaskinene.

Lenke til kommentar

Vel, nå er ikke jeg noen windows-nerd, men blant annet hadde vi denne problemstillingen på skolen. Vi hadde win98 på maskinene, og vi mente at xp ville være myyye bedre (blant annet fordi jeg kjenner noen som har like maskiner, og kjørte xp heeelt fint). Men admin ville ikke dette, da de kjørte win2k-server, og det ville derfor oppstå "prioriteringskonflikter" hvis vi kjørte xp på klientmaskinene.

det er bare tull, det er kun små konflikter som oppstår, og det er på xp maskinen, at den ikke takler noen(nesten alle) regler i policiene, din sysadmin kan fint kjøre xp, men man bør kjøre w2k på w2k domene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...