Toaster^ Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Jeg har akuratt kjøpt meg ny kjøler til min cpu for å bli kvitt støyen til min gamle GlobalWin. Jeg kjøpte Zalman CNPS5000, men jeg er ikke helt fornøyd. Nå kjører jeg den på "Normal Mode" (som vil si full guffe), og da ligger den på 55-60 grader idle. Jeg må si at jeg er litt skuffet.. Ble ikke kvitt noe særlig støy, og temperaturen STEG!! Har noen noen gode råd til meg?! Noen erfaring med kjøleren? Burde den ikke vært lavere?? [ Denne Melding var redigert av: Toaster^ på 2002-04-06 15:48 ] Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Er prosessoren din overklokket? Renset du kjøleren og prosessoren med isopropanol el.? La du på ny goop (kjølepasta) eller brukte du termalpad? Hva er kabinett temperaturen? Hva var prosessortemperaturen med din gamle kjøler? Hvis du svarer så godt du kan på disse spørsmålene skal jeg se om jeg kan hjelpe deg vidre. Lenke til kommentar
Toaster^ Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 Er prosessoren din overklokket? SVAR: NEI Renset du kjøleren og prosessoren med isopropanol el.? Jeg renset prosessoren, men ikke kjøleren ettersom den er helt ny. La du på ny goop (kjølepasta) eller brukte du termalpad? Jeg smurte på litt Silver Artic 2 Hva er kabinett temperaturen? rundt 25 grader Hva var prosessortemperaturen med din gamle kjøler? 50-55 Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Jeg har sett igjennom testen av zalmankjølere som overklokking.no har gjordt. De hadde en romtemperatur på 22 grader og en prosessortemperatur på 38 grader i "normal mode" på full belastning. Jeg tror ikke det skiller så mange watt i varmeutvikling på prosessoren du bruker og den de brukte, så du burde hatt en temp på ca 41-45 grader ved full belastning. (i alle fall under 50) Hvordan "smurte" du på AS2? Omtrent som i goop guiden? Var prosessor core'n (den sorte kjernen) hel og flat når du monterte kjølerne? (ingen brekte hjørner) Er du sikker på at kjøleren har skikkelig kontakt med core'n? (jeg vet ikke hvordan festemekanismen funker). Lenke til kommentar
Toaster^ Skrevet 6. april 2002 Forfatter Del Skrevet 6. april 2002 Jeg har akuratt hatt frem cpu'en, og da så jeg at den ene siden av coren var ganske "ruglete"...aner ikke hvordan det har skjedd, men men.. Har det noe å si på kjølingen? Og en ting til, er det "farlig" for cpu'en? Lenke til kommentar
Catod Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Har samme utstyret som deg og kjører zalmanviften på silent mode, så lavt som det går ann. Temperaturen har kommet opp i 55 grader når jeg har spilt i noen timer, men ikke høyere. Lenke til kommentar
jallajalla Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Jeg har også en zalman, cnps5005-cu og en xp1500+ som akkurat nå går på 1550Mhz temperaturen ligger på 44º med 10% load viften går nå på 3523 rpm romtemp på 25,4º ved full load har jeg ca 50º på cpu. En vanlig athlon generer mer varme en en xp og tåler mer også 95ºvsº ifølge AMD. Lenke til kommentar
Toaster^ Skrevet 6. april 2002 Forfatter Del Skrevet 6. april 2002 Men har brekte hjørner eller "ruglete" side noe å si for kjølingen? Jeg har forresten gjort akuratt som i goop guiden...renset med isopropanol og brukt et tynt lag... Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Du har gjort noe seriøst feil. Rens alt(kjøleribbe og cpu) med RØDSPRIT slik jeg gjorde. Ta da litt Artic Silver 3(70 kr Netconnection). Skaff deg shim(58kr Netconnection). Rens Cpu med Rødsprit og et stykke tøy eller Q-tips. Den skal være 100% Ren. Vent et halv minutt til rødspriten har fordampet. Rens kjøleribben. Den skal være 100% ren på undersiden/ fjern alt Termisk Teip. Er den plan? Planslip hvis den ikke er. Rens på nytt. Påfør litt AS3 på Core(lille rektangelet i midten). Det skal være så lite at man nesten kan se metallet gjennom. Hvor mer ujevnt core/kjøleribba er hvor mer AS har du på. Er den 100% plan prøv å smør på så lite som mulig. Bruk shims! Sett på kjøleren. Monter riktig. Resultatet mitt ble en idle temp på 1,4GHz Athlon på 37 g/35 g i stedet for det gamle 44 g/35 g. Dette har som sagt veldig mye å si. Men husk 100% effekt får du ikke før etter 72timer så bare vent :smile: Lenke til kommentar
Toaster^ Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Jeg har renset både cpu og ribbe, men cpu har som sagt mistet noen små biter av den ene kanten. Har dette mye å si? Ribba har fått en mikroskopisk(ikke særlig stor altså) ripe, har det noe å si? Artic Silver fikser vel ribba? Simiden, har du samme kjøler som meg? Lenke til kommentar
Toaster^ Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Tenkte også på å montere en kabinettvifte til å blåse luft mot prosessoren..noe å anbefale? Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Har Zalman CNPS5000 sammen med en T-Bird 1400 og oppnådde i begynnelsen load-temperatur litt over 50 grader - så det strengt tatt ikke noe problem (greit nok at man kanskje halverer levetiden ved for høy temperatur, men om cpu'n lever 5 eller 10 år spiller jo ingen rolle - om 2 år er den utdatert likevel :wink: ) Satte viften i silent-mode, det hjalp mye på støyen men det ble litt vel varmt faktisk i overkant av 60 grader. Problemet for meg var at siden viften suger luften ut fra cpu'n så varmet den opp kabinettet på en annen måte enn andre cpu-vifter og selv med flere ekstra casefans i mitt Chieftec Drageon big tower fikk jeg ikke ned systemtemperaturen noe særlig. Løste problemet ved å montere et bøyd (90 graders vinkel) plastrør mellom cpu-vifta og en av åpningene bak på kabinettet. (kjøpes for en 50-lapp hos din lokaler rørlegger / maxbo eller lignende) Resultatet er at det meste av varmluften cpu'n produserer blir blåst rett ut og systemtemperaturen sank med 7-8 grader. Selv med burn-in testen til Sandra satt i loop kommer nå ikke cpu'n over 50 grader i silent modus (i vanlig modus kommer jeg ned mot 40 grader men ser egentlig ikke no poeng i det - vil heller ha et forholdsvis stille system). Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Ja jeg har En CAKII-38 fra Globalwin med Shims og AS3. Renset med etterbarberingsvann- Det er en Delta Black Vifte på(8000RPM, 54,5dBA) som er byttet ut med den gamle Delta (6800RPM, 46,5dBA). 60mm. Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Ingen forskjell på temp med Etterbarberingsvann, isopropanol, sprit eller rødsprit. Samme tempen. Den er varm men den er ikke så varm. Med Zalman bør den ligge under 50g idle i normal i vertfall! Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-06 15:38, simiden skrev:Rens alt(kjøleribbe og cpu) med RØDSPRIT slik jeg gjorde ... Rens Cpu med Rødsprit og et stykke tøy eller Q-tips. Den skal være 100% Ren. simiden, jeg *må* bare spørre, hva pokker er det med deg og rødsprit?! dette er ikke første gang jeg ser deg varmt anbefale rødsprit som rensemiddel. Men isopropanol *er* jo bedre, just face it. 99% av alle "pc-byggere" sverger til Isopropanolen. - Uansett, det høres ut som du har gode erfaringer med bruk av rødsprit (i forbindelse med pc bygging, ikke sniffing) Det er jo bra, men jeg syns du bør begrunne hvorfor rødsprit er så bra. Hvordan hadde temp'en din blitt i dag, hvis du hadde brukt ISOPROPANOL? Jeg tror jeg sitter med svaret... Quote: Resultatet mitt ble en idle temp på 1,4GHz Athlon på 37 g/35 g i stedet for det gamle 44 g/35 g. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 16:44, simiden skrev:Ingen forskjell på temp med Etterbarberingsvann, isopropanol, sprit eller rødsprit. Samme tempen. Den er varm men den er ikke så varm. Med Zalman bør den ligge under 50g idle i normal i vertfall! Unnskyld meg, men dette bare klarer jeg ikke å svelge. Det MÅ være en viss forskjell, samme f. Både rødsprit og white spirit legger igjen ett fettlag. Det gjør ikke isopropanol. Poenget er å få så god kontakt som overhode mulig mellom prosessoren (kjernen) og kjøleribben. Det sier seg selv at et fettlag i midten ikke gjør noe godt.. KANSKJE det ikke er målbart? Jeg vil tro det er det. Men jeg bør passe meg litt på hva jeg sier, ellers får jeg vel noen saftige innspill tilbake :smile: Fra Overklokking.no's Goop Guide; "For å få renset overflatene skikkelig syns jeg det er best å bruke Q- tips dyppet i et ganske kraftig løsemiddel, eksempelvis lakktynner eller isopropanol." "Det er også en del som bruker Whitesprit til å rense prosessoren, men det legger igjen en tynne olje-/fetthinne som i mange tilfeller bare gjør vondt verre." Lenke til kommentar
blackice Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 White spirit er synderen ikke rødsprit! Kan godt hende at rødsprit legger igjen "bitte" litt for de som skal kverrulere, men saken er den at det er et utmerket rensemiddel og helt på lik linje med isopropanol! Hvis noen skal komme her å si at isopropanol er SÅ mye bedre så SKAL jeg ha bevis, dvs målt verdi på cpu ved samme romtemp og AKKURAT samma turtallet på cpu, desuten så stilles det strenge krav til måleinstrumentene, dvs at det ikke holder med en termal probe kjøpt på mp! Konklusjon: Man kan like gjerne bruke rødsprit som isopropanol til rensing av cpu! Whitespirit vill jeg fårøvrig holde meg unna, men jeg er ikke sikker på om man vil merke noe forskjell med det heller, men jeg liker ikke tanken på et fettlag på cpu :smile: Mvh Blackice Lenke til kommentar
Toaster^ Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 problemet er det at jeg har gnikket og gnidd med ISOPROPANOL på cpu'en, og den er helt ren! Problemet er bare..hvor mye har de "brekte" hjørnene mine å si? kan noen svare på det? jeg har mast om det lenge nå :smile: Det er i grunnen ikke hjørnene, men hele den ene sida som har blitt litt "ruglete". Hvor mange grader øker tempen pga dette? 1 grad? 10 grader? Hjelp meg! Jeg har satt på kjøleren på nytt 3 ganger, og har vasket og smørt på ny AS2 hver gang...*sukk* jeg vurderer forresten å kjøpe XP prosessor, er ikke den litt "kaldere"? Lenke til kommentar
blackice Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: Toaster^ skrev (2002-04-12 09:13):problemet er det at jeg har gnikket og gnidd med ISOPROPANOL på cpu'en, og den er helt ren! Problemet er bare..hvor mye har de "brekte" hjørnene mine å si? kan noen svare på det? jeg har mast om det lenge nå :smile:Det er i grunnen ikke hjørnene, men hele den ene sida som har blitt litt "ruglete". Hvor mange grader øker tempen pga dette? 1 grad? 10 grader? Hjelp meg!Jeg har satt på kjøleren på nytt 3 ganger, og har vasket og smørt på ny AS2 hver gang...*sukk*jeg vurderer forresten å kjøpe XP prosessor, er ikke den litt "kaldere"? Xp er litt kaldere, men så lenge prosessoren din funker greit og henger med så har det ikke noe å si om du har litt "flisete" kanter :razz: Men min overlevde ikke å få seg en knekk, det ser jo ut til at din funker så why fiks something that`s not broken? Mvh Blackice Lenke til kommentar
Toaster^ Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Har akuratt satt på min gamle Global Win WBK38... akuratt nå har jeg en idle temp på 53 grader og en load på 58...det er bedre enn med zalman vifta...den hadde idle 60 og load 65...men zalman vifta bør jo være bedre!! Blir så lei!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå