jering Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Har en Jensen Wireless Broadband router som jeg sliter litt med. Etter noen timer oppe mister den forbindelsen til alt, inkl. LAN. Idag morges før jeg dro på jobb skjedde nettopp dette, og jeg prøvde 3 ganger å skru den av, vente litt, og sette den på igjen. Men ingen svar på ping xxx.xxx.xx.x -t Fant dette i brukermanualen: Be noted, the router provides a 10/100Mbps Ethernet port (10Base-T) in the WAN site, it will not detect MDI and MDIX automatically. Therefore, an Ethernet cross-over cable should be used to connect to DSL/CABLE modem. Kan det ha noe å si? Den funker jo en stund... Igår var jeg og byttet routeren hos forhandleren, men problemet er fremdeles det samme. Så tvilsomt at problemet ligger i selve routeren, men heller i oppsettet. Noen forslag til feilsøking? Edit: En annen ting ang. routeren jeg lurer på; Under "LAN settings" i routerens webgrensesnitt står det UPnP, og den er haket av for enabled. Kan dette skape problemer på noe vis? Bør den være deaktivert? Endret 29. april 2004 av jering Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Kan du ikke bare prøve med en krysset kabel da? I stedet for å feilsøke alt mellom himmel og jord. Det står jo også med klartekst i manualen at krysset kabel skal brukes, så... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Kan det ha noe å si? Den funker jo en stund... Neppe, har du nyeste firmware til den? Lenke til kommentar
jering Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Neppe, har du nyeste firmware til den? Ja. Kan du ikke bare prøve med en krysset kabel da? I stedet for å feilsøke alt mellom himmel og jord. Det står jo også med klartekst i manualen at krysset kabel skal brukes, så... Kan prøve det ja, men trodde ikke at begge deler skulle funke. Da prøver jeg med en krysset kabel mellom router og modem senere idag. Lenke til kommentar
GummiMann Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Høres rart ut med krysset kabel. Hva står det i loggene på ruteren? Jeg har også opplevd at hubber/switcher kan bli for varme. Siden den klikker etter et par timer. Har du den liggende på teppe/skap/vindu ? Lenke til kommentar
jering Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Høres rart ut med krysset kabel. Hva står det i loggene på ruteren?Jeg har også opplevd at hubber/switcher kan bli for varme. Siden den klikker etter et par timer. Har du den liggende på teppe/skap/vindu ? Ligger midlertidig på et telefonbord. Ingen varme omgivelser, og den er ikke direkte unormal varm heller. Ingen andre som har hørt om bruk av krysset kabel mellom router og DSL modem? Høres det komplett ulogisk ut? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Ingen andre som har hørt om bruk av krysset kabel mellom router og DSL modem? Høres det komplett ulogisk ut? Vel, se for deg routeren og dsl-modemet som to datamaskiner; de fleste trenger krysset kabel. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Ingen andre som har hørt om bruk av krysset kabel mellom router og DSL modem? Høres det komplett ulogisk ut? er selvsagt ikke uvanlig med krysset kabel mellom slike enheter, det som ikke stemmer er jo at den fungerer. Var det et kabelproblem hadde den ikke fungert i x-antall timer før den konker ut. Lenke til kommentar
jering Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 er selvsagt ikke uvanlig med krysset kabel mellom slike enheter, det som ikke stemmer er jo at den fungerer.Var det et kabelproblem hadde den ikke fungert i x-antall timer før den konker ut. Det jeg syntes også. Har fått testet med krysset TP-kabel nå. Når jeg har PC`en og TP-kabelen til ADSL-modemet tilkoblet og starter routeren, så får jeg ingen kontakt med den. Prøvde så å starte den uten noe tilkoblet, koblet så til PC`en, pinget og kom inn i webgrensesnittet. Men når jeg kobla til kabelen fra ADSL-modemet mister jeg kontaktet med routeren. Har prøvd å vente litt, men til ingen nytte. Så da er det vel vanlig kabel som skal benyttes. Hadde IP-telefon adapteret tilkoblet ADSL-modemet i seks timer idag, og det funket fint uten å miste summetonen. Samme skjer om jeg har en PC tilkoblet ADSL-modemet over lengre tid, funker fint. Så det er rimelig opplagt at det er routeren som skaper trøbbelet. Fikk byttet den i en lik modell igår for å eliminere noe feil på selve routeren. Forrige uke funket alt fint uten IP-telefon adapteret, så jeg mistenker kompabilitets problemer mellom det og routeren. Lenke til kommentar
jering Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Dro og kjøpte en Siemens Gigaset trådløs router, og nå funker alt topp! Får se om forbindelsen holder seg de neste timene da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå