Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jensen Wireless router

Anbefalte innlegg

Har en Jensen Wireless Broadband router som jeg sliter litt med. Etter noen timer oppe mister den forbindelsen til alt, inkl. LAN. Idag morges før jeg dro på jobb skjedde nettopp dette, og jeg prøvde 3 ganger å skru den av, vente litt, og sette den på igjen. Men ingen svar på ping xxx.xxx.xx.x -t

Fant dette i brukermanualen:

Be noted, the router provides a 10/100Mbps Ethernet port (10Base-T) in the WAN site, it will not detect MDI and MDIX automatically. Therefore, an Ethernet cross-over cable should be used to connect to DSL/CABLE modem.

Kan det ha noe å si? Den funker jo en stund...

Igår var jeg og byttet routeren hos forhandleren, men problemet er fremdeles det samme. Så tvilsomt at problemet ligger i selve routeren, men heller i oppsettet.

Noen forslag til feilsøking?

Edit:

En annen ting ang. routeren jeg lurer på; Under "LAN settings" i routerens webgrensesnitt står det UPnP, og den er haket av for enabled. Kan dette skape problemer på noe vis? Bør den være deaktivert?

Endret av jering
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neppe, har du nyeste firmware til den?
Ja.

Kan du ikke bare prøve med en krysset kabel da? I stedet for å feilsøke alt mellom himmel og jord. Det står jo også med klartekst i manualen at krysset kabel skal brukes, så...

Kan prøve det ja, men trodde ikke at begge deler skulle funke.

Da prøver jeg med en krysset kabel mellom router og modem senere idag.

Lenke til kommentar
Høres rart ut med krysset kabel. Hva står det i loggene på ruteren?

Jeg har også opplevd at hubber/switcher kan bli for varme. Siden den klikker etter et par timer. Har du den liggende på teppe/skap/vindu ?

Ligger midlertidig på et telefonbord. Ingen varme omgivelser, og den er ikke direkte unormal varm heller.

Ingen andre som har hørt om bruk av krysset kabel mellom router og DSL modem? Høres det komplett ulogisk ut?

Lenke til kommentar
Ingen andre som har hørt om bruk av krysset kabel mellom router og DSL modem? Høres det komplett ulogisk ut?

er selvsagt ikke uvanlig med krysset kabel mellom slike enheter, det som ikke stemmer er jo at den fungerer.

Var det et kabelproblem hadde den ikke fungert i x-antall timer før den konker ut.

Lenke til kommentar
er selvsagt ikke uvanlig med krysset kabel mellom slike enheter, det som ikke stemmer er jo at den fungerer.

Var det et kabelproblem hadde den ikke fungert i x-antall timer før den konker ut.

Det jeg syntes også.

Har fått testet med krysset TP-kabel nå. Når jeg har PC`en og TP-kabelen til ADSL-modemet tilkoblet og starter routeren, så får jeg ingen kontakt med den. Prøvde så å starte den uten noe tilkoblet, koblet så til PC`en, pinget og kom inn i webgrensesnittet. Men når jeg kobla til kabelen fra ADSL-modemet mister jeg kontaktet med routeren. Har prøvd å vente litt, men til ingen nytte.

Så da er det vel vanlig kabel som skal benyttes.

Hadde IP-telefon adapteret tilkoblet ADSL-modemet i seks timer idag, og det funket fint uten å miste summetonen.

Samme skjer om jeg har en PC tilkoblet ADSL-modemet over lengre tid, funker fint.

Så det er rimelig opplagt at det er routeren som skaper trøbbelet. Fikk byttet den i en lik modell igår for å eliminere noe feil på selve routeren.

Forrige uke funket alt fint uten IP-telefon adapteret, så jeg mistenker kompabilitets problemer mellom det og routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...