freddy Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Har nå lest igjennom tråden om Intel tar igjen AMD, og lurer på et par ting. Er forøvrig imponert over utskiftningstakten på PC'er blant en del folk her. Har selv eid kun to pc'er. En PIII 500 og en P4 1.8 northwood. Har i tillegg disponert noen, gjennom familie og kjæreste. Det har gjort at jeg har vært innom P133, Celeron 333, AMD266, PIII 800, AMD Athlon 1.13 og den bærbare jeg nå sitter på PIII 933. PC'ene har har i og for seg vært stabile de. Har slitt litt med PIII 800 maskinen kjøpt fra Komplett, men etter at den fikk XP innstallert har den kommet seg betraktelig. Det jeg lurer på er: Hva legger folk her i begrepet "stabilitet"? Og hvordan får dere godskrevet stabiliten eller ustabliliteten til selve prosessoren? Med unntak av P133, P4 1,8, og AMD 1,13 synes jeg alle PC'ene har hatt sine perioder hvor de har vært litt vriene. Merklig nok har de også blitt tregere med årene..... Det er blitt etterlyst klagende Intel brukere. Vel, 1,8 Northwood har ikke imponert iforhold til forventingene. Synes den er forholdsvis treg til å åpne aplikasjoner som Explorer og Outlook. PIII 500 var ufattelig treg mot slutten. Hadde flere formateringer, allikevel var stort sett 20% av systemressursene i bruk uten at et program var i bruk. For alt jeg vet er skjermkortet en brems, eller hovedkortet. Hovedkortet på PIII 500 var et VIA chipsett, har sett at mange klager på det. Så igjen- hva legger folk i ustabilitet, og hvilke verktøy bruker man for å identifisere prosessoren som kilden til ustabiliteten. Når det gjelder debatten om IT-sjefers innkjøpt av PC'er, så tror jeg at det er flere grunner til at Intel er domminderende. For det første er jo som andre har nevnt i forumet at de store leverandørende fører stort sett fører Intel. En annen grunn er nok at bedrifter ikke kjøper siste og beste modell - derav den dyreste. Prisforskjellen på de billige modellene av Intel og AMD er ikke nevnverdig stor. Tror nok at en IT ansvarlig neppe eksperimenterer med AMD, når det er få kroner å spare. Går noe galt, så kan man ihvertfall gjemme seg bak at man kjøpte anerkjente Intel. Vel vel - synes ellers det er vittig at folk hisser seg sånn opp over andres valg av PC'er. [ Denne Melding var redigert av: freddy på 2002-04-05 18:57 ] Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Er veldig enig med deg. Personlig tror jeg det meste av ustabilitetsproblemer kommer av at folk ikke legger inn riktige/nyeste drivere når de installerer os. Mange som "gjør" alt selv er egentlig ikke kompetente nok til det, også går de på irc eller på dette forumet og klager på produsenten istedenfor å gjøre litt research og skaffe seg gode vaner med vedlikehold av software og os. --------------- Installerer OS, last deretter ned nyeste drivere for alle komponenter, kjør deretter Windows Update for å få alle patcher og legg til slutt inn nye versjoner av programmene dine. Lenke til kommentar
-JKJ- Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 cpustability test. D ligger faktisk no dette. på min gamle maskin kunne jeg kjøre dette prammet i max en time, så hengte maskinen seg. Mens min nye kan stå å kjøre i dagevis uten at noe skjer. Stabilitet= ikke låse seg. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Quote: -JKJ- skrev (2002-04-05 19:29):cpustability test.D ligger faktisk no dette.på min gamle maskin kunne jeg kjøre dette prammet i max en time, så hengte maskinen seg.Mens min nye kan stå å kjøre i dagevis uten at noe skjer. Stabilitet= ikke låse seg. Stabilitet= ikke låse seg, Ikke nødvendige formateringer og store forandringer Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Da er isåfall min p3 450 ganske stabil, kjørte over 24timer med winme Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Stabilitet er at det never ever EVER klikker. Lenke til kommentar
-JKJ- Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Quote: On 2002-04-05 19:33, B|Real skrev:Stabilitet= ikke låse seg, Ikke nødvendige formateringer og store forandringer formateringer og store forandringer kommer stort sett av tukling med div filer eller os. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Stabilitet er ikke at maskinen skal kjøre burn programmer i ett døgn?.... Stort sett all ustabilitet på systemer ligger i software. Egentlig så er det stort sett ingen som kan si at ustabilitet kommer direkte fra ChipsettCPU. Sånn er det sjelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå