Gå til innhold

CPU, statisk el. og jording av grønnskollinger

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg ser med stor iver frem til å sette sammen Shuttle boksen min.

Vil bare ikke ødelegge noe bare fordi jeg subber med føttene.

Kan noen gi noen enkle råd med hensyn på komponentenes sikkerhet når jeg skal sette en Barton XP2800+, et skjermkort og RAM i en SN45G ?

Jeg har ikke antistatisk armbånd og bare et flatt tregulv å arbeide på.

sånt bånd burde jeg kanskje hatt... :hmm:

tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har heller aldri brukt sånn armbånd når jeg har rørt pc komponenter... eneste jeg pleier å gjøre er å ta på kabinettet for å utlade eventuell statisk elektrisitet... du kan jo gjøre det for å være på den sikre siden :p

Ellers er det nok ikke så mye å bekymre seg over.

Lenke til kommentar

du er ikke sikker når du holder hånda inntil kabinettet,

er du ladet opp statisk vil også kabinettet bli det,

sikreste er å ha kabinettet koblet til jord, eller med jordledning på hand... :green:

du kan jo også gå i et annet rom uten tepper på gulvet og gjøre som ovennevnte sa

'"holde ene hånda på kabinettet og fixing m andre handa" - litt tryggar da

Endret av win/lin
Lenke til kommentar
du er ikke sikker når du holder hånda inntil kabinettet,

er du ladet opp statisk vil også kabinettet bli det,

sikreste er å ha kabinettet koblet til jord, eller med jordledning på hand... :green:

man pleier vel ikke å ha kabinettet i løse lufta når man bygger? Den statiske elektrisiteten vil selvfølgelig gå bort selv om kabinettet ligger på et bord og du tar på det. :roll:

Lenke til kommentar

Støtter meg til de som sier at det er godt nok å ta i kabinettet for utlading. Selv om kabinettet også kan være ladet så gjør ikke det noen forskjell. Poenget er at du, kabinettet og den komponenten du setter inn er på samme nivå. Om dette nivået er 1000V høyere enn jordingskabelen i huset ditt er revnende likgyldig så lenge du ikke er koblet til den.

Noen ekstra tips kan være å la komponentene ligge inni de antistatiske posene helt til du skal sette dem inn. Slik at når du lader deg ut mot komponentene så går det via de antistatiske posene. Disse leder nemlig strøm! Kan også være greit å installere HK og PSU først samt koble disse sammen slik at koblingen mellom kabinett og HK blir god (går via jordingen i PSU), men IKKE sett strømledningen i støpselet.

Hvorfor tro på meg? Jeg har selv montert så mange PC'er at jeg har mistet tellingen, er utdannet innen elektonikk og har også montert millitær elektronikk (riktignok etter noe strengere rutiner enn anbefalt her ;) ).

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
man pleier vel ikke å ha kabinettet i løse lufta når man bygger? Den statiske elektrisiteten vil selvfølgelig gå bort selv om kabinettet ligger på et bord og du tar på det. :roll:

Ofte ligger kabinettet på et bord. Bordet kan ha en plate av tre, og ofte metallbein med plastknotter under, eller tre-bein. Tre og plast leder VELDIG dårlig strøm! Dermed kan kabinettet være statisk ladet.

Lenke til kommentar

Pcen min står tilkoblet et støpsel som det ikke er noen form for jording i. Hver gang jeg har fiklet inne i kabinettet så har jeg bare slått pcen helt av (den svarte knappen på baksiden) tatt på kabinettet og så har jeg tatt opp kabinett døra og rotet i vei. Forøvrig så står kabinettet på et trebord.

Etter å ha lest dette så begynner jeg å lure på om at jeg har vært heldig som ikke har fått noe ødelagt.

Lenke til kommentar
Pcen min står tilkoblet et støpsel som det ikke er noen form for jording i. Hver gang jeg har fiklet inne i kabinettet så har jeg bare slått pcen helt av (den svarte knappen på baksiden) tatt på kabinettet og så har jeg tatt opp kabinett døra og rotet i vei. Forøvrig så står kabinettet på et trebord.

Etter å ha lest dette så begynner jeg å lure på om at jeg har vært heldig som ikke har fått noe ødelagt.

Nei du har ikke vært heldig, men smart! Så lenge du utjevner spenningsforskjellen mellom deg selv og kabinettet (ved å berøre det) er du på trygg grunn.

Les forøvrig det Knick Knack skrev 3 poster lenger opp!

Min egen opplevelse er at så lenge man berører noe av metall, en hylle, bordbein eller tilsv. FØR man tar på kretskort av noe slag så går det bra. Være litt ekstra forsiktig dersom man tilfeldigvis skulle tusle rundt i ullsokker på nålefilt el.l.

timtowtdi

Lenke til kommentar

likte ikke disse svarene jeg...

en ting skal du ha overslag mot evt. komponenter husk dette feilen trenger ikke komme idag eller i morra eller til uka eller til neste månede men de kan bli dårlige og dårligere

kjøp deg en armlenke du helst en antistatisk mate i tillegg..

ikke trask rundt i flece genser men noe av bomul og vis du tar

Lenke til kommentar

Evilman: selvsagt har du et poeng. Men så spørs det om det hjelper med armlenke da? Jeg har hørt nokså grelle forslag til hvordan den skal brukes. F.eks er det noen som tror at om du er koblet til jord i stikkontakten via en armlenke så er det bare å kjøre i vei. For det første ville jeg aldri koblet meg selv til jord i et hus som ikke hadde jordfeil bryter og hvor jeg ikke var sikker på at alle artikler som var koblet på nettet var i orden. Blokker, rekkehus og andre leilighetskomplekser kan derfor ofte være uaktuelle. For det andre så funker ikke dette om en ikke sørger for at kortene en setter inn også er jordet.

Ellers så er det slik at det er nytteløst å være jordet om ikke komponentene også er det. så skal en ha armlenke bør en også ha en jordet arbeidsmatte som armlenka er koblet til og som alle komponentene også ligger på. Skal en på død og liv bruke armlenke så fest en i det minste til kabinettet. ikke jord i stikkontakten minuspolen på en batteri eller andre kvasismarte løsninger. Hørte jeg noen si petter smart?

Det å bruke klær av bomull er forøvrig en grei regel.

Spørsmål: hvor mye jord må en ha for å få jording i et fly?

1) 5 gram

2) 500kg

3) Du kan ikke ha jording i et fly

4) Hva i granskogen snakker du om? Anode anyone?

5) Vet ikke

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...