Gå til innhold

Fordele lyd til flere komponenter fra 1 utgang?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et Soundblaster Audigy lydkort i dataen min som har ett stykk stereo utgang for lyd. Det har seg slik at jeg bor på i en leilighet, og derfor er det noen ganger gunstig å bruke headset, andre ganger å bruke anlegget som lydkilde, eller rett og slett bruke det 2.1 anlegget jeg har stående rundt dataen.

Men hver gang jeg skal skifte, så er det ned bak pcen og dra ut ledningene for så å sette inn de andre. Det jeg lurer på er om det finnes en eller annen type "switch" som jeg kan koble til lydutgangen på lydkortet og koble alle de andre kablene inn i, slik at jeg kan skifte lydkilde bare ved å trykke på en knappe eller bryter?

 

Jeg vet at et mixebord kan funke, men jeg tenkte i første omgang på noe lite og diskrè som ikke koster skjorta..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, ser man det! :)

Dere finner det jammen raskt, jeg har lett etter noe slikt i en halvtime..

Takk skal du ha!

 

Forresten. Vil en slik Biltema sak forringe lydkvaliteten noe særlig? Med tanke på at lyden skal sendes til det deilige anlegget mitt ;)

 

Edit: Den biltema soundhuben har bare 2 kanaler, til høytalere og headset. Finnes det noe tilsvarende som har 3 kanaler (Ettersom jeg vil koble til pc-anlegget, stue-anlegget og headset? )

Endret av diss
Lenke til kommentar
Hva med denne til 39 kroner hos clas ohlson:    Artikkel nr: 32-1387    Forgreningsledning, 0,3 m. 3,5 mm stereoplugg til to stk 3,5 mm stereouttak. Gullplatterte kontakter.

 

Jeg har forsøkt med en slik forgreningsledning, men det rare er at volum nivået synker drastisk, dette selvom alle de andre kanalene er avslått og jeg kun benytter èn kanal, f.eks headsettet. Dessuten blir lyden litt "grøtete". Skal det være slik forresten?

Lenke til kommentar

hmm. Det kan være verdt å forsøke med en annen forgreningsledning. Men med en slik forgreningsledning, så vil man jo hele tiden sende signaler til de forskjellige komponentene, det er litt dumt at det kommer lyd fra headsettet når man vil bruke anlegget i stuen :ermm:

Lenke til kommentar

En forgrening vil forringe signalstyrken (gi lavere lydnivå og dårligere kvalitet) hvis lydkortet ikke har integrert forsterker. Mener bestemt at audigy-korta ikke har dette.

 

Hadde en gang et lydkort med integrert 2x7Watt forsterker. :) Kjøleribba var større på lydkortet enn på skjermkortet. hehe.

Lenke til kommentar
En forgrening vil forringe signalstyrken (gi lavere lydnivå og dårligere kvalitet) hvis lydkortet ikke har integrert forsterker. Mener bestemt at audigy-korta ikke har dette.    Hadde en gang et lydkort med integrert 2x7Watt forsterker.  Kjøleribba var større på lydkortet enn på skjermkortet. hehe.

 

Ja, det var det første jeg tenkte. Signalstyrken ble mindre, og dermed faller volum og lydkvalitet. Derfor blir det vel til at jeg må ha en Soundhub /"switch" til lyden slik at jeg kan kjøre lydsignalene dedikert til en mottaker, men jeg har problemer med å finne slike som har flere enn 2 kanalers valgmulighet..

Lenke til kommentar
Jeg kjører stereo og pc anlegg fra samme utgang, bruker da en sånn splitt-plugg... Altså 1 utgang blir til 2!!

 

Jeg prøvde faktisk en slik plugg for 5 minutt siden (husket at jeg hadde en liggende med min gamle discman), men her opplever jeg det samme problemet som beskrevet ovenfor, utgangsvolumet synker og lyden blir merkbart dårligere..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Alle slike clas olsohn- og biltema-switcher vil bety døden for lydkvaliteten når du kobler til stereoanlegg. Men kjøp noe RCA-basert, styr unna minijack-huben fra biltema.

 

Har ikke stereoanlegget hodetelefonutgang på forsterkeren? Dette bruker jeg når jeg må bruke hodetelefoner.

Lenke til kommentar
Har ikke stereoanlegget hodetelefonutgang på forsterkeren? Dette bruker jeg når jeg må bruke hodetelefoner.

 

Anlegget i stuen har seff utgang for hodetelefoner, men den står et lite stykke unna, nok til at det blir upraktisk. Mitt 2.1 altec lansing som står ved pcen har ikke utgang for hodetelefoner. :no:

Lenke til kommentar
Jeg kjører stereo og pc anlegg fra samme utgang, bruker da en sånn splitt-plugg... Altså 1 utgang blir til 2!!

 

Jeg prøvde faktisk en slik plugg for 5 minutt siden (husket at jeg hadde en liggende med min gamle discman), men her opplever jeg det samme problemet som beskrevet ovenfor, utgangsvolumet synker og lyden blir merkbart dårligere..

Hva med å bruke skikkelige, skjermede kabler? De vil vel være mye mer motstandsdyktige mot utenforstående signaler/forstyrrelser, og generelt være av bedre kvalitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...