Gå til innhold

Skjerm og oppløsning


nazg78

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at stor oppløsning blir hevdet å være nesten alfa og omega for de bærbare maskinene her på forum. Men bare for å få en diskusjon på dette vil jeg komme med et par motargumenter.

 

 

+ Ved høy oppløsning:

* Du får plass til mye på skjermen, noe som er gunstig ved kontor-applikasjoner o.l. forutsatt at det ikke blir for smått slik at det blir vanskelig å lese.

 

 

- Ved høy oppløsning:

*En oppløsning på 1400x1050 eller 1600x1200 er det vel ingen skjermkort som klarer å kjøre spill på flytenede?

*LCD-skjermer er generellt best på den oppløsningen de er lagd for å kjøres på. Dvs. å sette ned oppløsningen på en 1600x1200 til en lavere oppløsning gir dårligere bilde enn om du har en skjerm som kjører på en lavere oppløsning i utgangspunktet.

*En større skjerm med større oppløsning trekker mer strøm.

 

 

Dette er de argumentene jeg kan tenke meg i farta, jeg sier ikke at de nødvendigvis er 100% korrekte eller dekkende. Så jeg kunne godt tenke meg å få en diskusjon rundt de argumentene jeg kommer med, og evt. andre argument for og imot stor skjerm og stor oppløsning.

 

 

Grunnen til at jeg vil ha i gang diskusjonen er at jeg skal kjøpe meg bærbar nå, men jeg gidder ikke ha høy oppløsning bare fordi det er "kult". Jeg vil ha en oppløsning som passer det meste, dvs litt jobbing,litt spilling og litt film.

 

 

Vil kun ha seriøs diskusjon, ikke bare påstander om at stor oppløsning er bedre enn lav og motsatt. Jeg vil ha argumenter for og imot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spill og film kjører vel generelt "sin egen" oppløsning, og er ikke så avhengig av oppløsningen på skjermen? Eller tar jeg feil? Har en følelse av at det er mindre problem å spille et spill på lavere oppløsning enn skjermens maksoppløsning, enn å surfe med lav oppløsning. For da blir all skrift litt "ullen".

 

Ellers så var jeg veldig skeptisk til å kjøpe 1400oppløsning, da jeg ser litt dårlig. Men det er utrolig deilig faktisk, og bra å kunne ha flere dokumenter oppe samtidig, og se større deler av programmene. Har ikke hatt noen problemer med det, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Spill og film kjører vel generelt "sin egen" oppløsning, og er ikke så avhengig av oppløsningen på skjermen? Eller tar jeg feil? Har en følelse av at det er mindre problem å spille et spill på lavere oppløsning enn skjermens maksoppløsning, enn å surfe med lav oppløsning. For da blir all skrift litt "ullen".

Tror dette gjerne skyldes at den normale skriften på skjermen er mer detaljert enn det normale spillet er. Slik at du gjerne ikke ser like godt at det kan være noe mer utydlig enn det kanskje ellers ville vært?

Ikke noen påstand, bare en teori...Jeg har ikke sett spill på en høyoppløselig LCD-skjerm enda. Og det er som du sier kanskje ikke noe problem i hele tatt, men det er derfor jeg vil ha en diskusjon med folks erfaringer og meninger her. :)

Lenke til kommentar

nazg is right.. games are a different story... because of the nature of most games, you won't notice the effects of interpolation (at least I don't) - so a downsized game will look just fine, while a downsized desktop won't work.

 

It's true that a higher resolution uses more energy, but I haven't really seen any tests done.. I don't think it makes anything more than a marginal difference though.

 

Personally, I think 1400x1050 is so much more pleasing to look at, than the bulky, clumsy and harsh 1024x768 resolution.. plus you get 87% more workspace!

Lenke til kommentar

Enkelte spill har mulighet til å kjøre wide-oppløsninger.

 

Jeg har selv en to år gammel laptop (dell inspiron 8100), med en heftig skjærm som viser 1600x1200 punkter. Dette er sinnsykt digg!! LuXus rett og slett. Skjærmkortet som sitter i den er et ATI Radeon 7500 64MB. Dette er kanskje 2.generasjons hardware-baserte 3Dkort for bærbare. Når maskinen var ny, kunne den spille mange (ikke alle) av den dagens spill i så høy oppløsning.

Det er sinnsykt fett å spille Counter-Strike Condition Zero i 1600x1200 på en laptop!!

Siden den gang har skjærmkortene blitt sinnsykt mye bedre. 1400x1050 mener de fleste er en perfekt oppløsning, som også stemmer for meg. De nyeste skjærmkortene klarer nok å dra spill i denne oppløsningen, så lenge man setter ned litt av 'grafikkstæsjet'.

 

Det er veldig viktig å beholde LCD'ens naturlige oppløsning, ellers vil ting\grafikk se grumsete ut (nesten som playstation). Skråstreker blir hakkete osv. Enkelte skjærmkortdrivere har mulighet til å skalere ned bilde til riktig størrelse. Dette resulterer i at selve bildet på LCD'n blir mindre (du får en sort firkant rundt bildet), alt ettersom hvor lav oppløsningen er i forhold LCD'ns naturlige oppløsning. Dette ser, på den andre siden, bedre ut...

Blir spillet for tungt for maskinen å dra, sett ned til 16bit farger, low details, low shadows osv. osv. Prøv deg frem...

Dessuten er det ikke værre enn å koble på en ekstern VGA-skjærm, som ser bra ut både i lav og høy oppløsning. Dette mener jeg dessuten er et 'must-have'!

Veldig praktisk for meg å ha to 1600x1200-skjærmer over/ved siden av hverandre, for å få dobbel arbeidsplass.

Maskina mi er som sagt gammel, tung og avleggs, så nå trenger jeg ny. Jeg kommer til å nøye meg med 1400x1050, for da garderer jeg meg litt for fremtiden ang. spill. Men jeg ville ikke tenkt på å gå noe lavere! Noe høyere begynner å bli vanskelig for de med dårlig syn. Skriften blir liten, og det er ikke alle som vet hvordan man stiller dpi'en eller skrift- og ikon-størrelse.

 

dette var da mine synspunkter.....

Lenke til kommentar

Må bare komme med en liten notis om oppløsningen 1600*1200 på skjermene.

Dette er en fordelaktig oppløsning å ha da du faktisk kan kjøre spill i 800*600 uten at blir uklart, som det blir når du kjører 1024*768 på en 1400*1050.

 

Derfor er min konklusjon for 1600*1200 den; klarer du det i windows, velg 1600*1200, fordelen ved å kunne spille i 800*600 med god flyt og skarpt bilde er en kjekk ting å kunne gjøre for spill som stiller litt høyere krav enn de som du kan spille i 1600*1200 uten problemer. Ellers er diskusjonen om høyere oppløsning eller ikke noe jeg ser på som et ikke-tema, man velger selvsagt oppløsning nesten som man velger en bærbar:

1. Eget syn

2. Bruksområder

3. Lommebok

 

På grunn av at synet til brukeren spiller en så stor rolle i valget mellom høy/mindre høy-oppløsning (og forholdet mellom skjermstørrelse og oppløsning) ser jeg på dette som en litt unødvendig diskusjon da diskusjoner flest handler om informasjonstvister og fakta. Her blir det egentlig mest snakk om personlige preferanser (mener jeg, for det er brukeren som burde stå i sentrum, og om skjermen/maskinen passer ham/henne og brukerens bruksområde). Og når du spør etter argumenter for og imot høy oppløsning er det allerede gitt:

For: Mer arbeidsplass

Minus: Problematisk for visse brukere og visse synes det ser stygt ut når skjermen strekker bildet og det ikke er et jevnt forhold mellom oppløsningen som kjøres av skjermkortet og hva skjermen har av punkter/oppløsning, dog er dette bare tema i spill da man selvsagt kjører i samstemt oppløsning i operativsystemet, så skaleringsproblematikken er ikke et så stort tema, mener jeg.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
Ellers er diskusjonen om høyere oppløsning eller ikke noe jeg ser på som et ikke-tema, man velger selvsagt oppløsning nesten som man velger en bærbar:

1. Eget syn

2. Bruksområder

3. Lommebok

 

Jeg er ikke helt uenig med deg, men poenget for min del var å få frem synspunkter på hvorfor så mange her på forumet vektlegger høye oppløsninger så mye.

Jeg har ikke sett en bærbar med høy oppløsning i bruk, og vil trolig ikke få mulighet til det før jeg må ta valget om hvilken jeg skal velge. Altså ville jeg høre litt hva folk her inne vektlegger, og om det var noe jeg ikke hadde tenkt på. Av de bærbare jeg kan velge mellom har de forskjellige litt forskjellige positive og negative egenskaper, men jeg var litt usikker på hvor mye jeg burde vektlegge skjermen. Nå har jeg fått litt innspill rundt oppløsning, og det blir litt lettere å vektlegge oppløsningen opp mot de andre egenskapene på de bærbare.

Lenke til kommentar

Jeg vet flere som angrer på at de ikke betalte litt ekstra for høyere oppløsning iallfall, har ikke hørt om noen som angrer på at de valgte høy oppløsning. Jeg var som sagt litt bekymret for den høye oppløsningen selv, men siden jeg jobber med store dokumenter og mye grafikk og slikt, så tenkte jeg det var best.

 

Nå i ettertid synes jeg det er deilig også når jeg bare surfer på internett for eksempel. Ikoner og skrift kan man jo få større på andre måter enn å endre oppløsningen.

Lenke til kommentar
litt offtopic, men: finnes the 12" (ultraportable) med 1400x1050?

that would make everything insanely small.. you would have to increase the size of icons, text and images - and that would void the point of a high resolution :)

 

note:

 

1680x1050 (wsxga+) on a 15.4" lcd, actually has more pixels pr. inch than 1400x1050 (sxga+) on a 14.1" lcd... personally the wsxga+ was too small for my eyes, but the sxga+ fits me like a glove.

Lenke til kommentar

Jeg brukte alltid 1024*768 før jeg fikk min Tundra 1557.

Da jeg fikk den, synes jeg alt ble veldig lite og vanskelig å lese.

 

Nå som jeg har brukt den litt, har jeg dette å si:

- mye av størerlsesproblemene kan løses ved å bruke Zoom, i Opera, Word, Excel etc.

- Størelsesproblemet bortfaller mer og mer, ettersom det blir vanlig.

- man leser tekst betraktelig raskere når den fysiske bredden av kolonnen ikke er så bred.

 

Det blir som en touchpad... helt håpløst første gang du bruker den... men blir fort helt fantastisk!

 

:green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...