Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Woohooo!!!

Der var det kick-off for mitt drømme prosjekt, og første worklog her på overklokking.no!! weee!! :thumbs:

Baktanke:

Å mekke til et kabinett til pc som ikkje er blitt laga før! Gjerne ta en møbel og dytte hw inni. Og nå har eg funnet drømme emnet til et forhåpentligvis ganske fancy og orginalt pc-kabinett! =)

Let me introduse: RadioNett Duett

duett_utganspungt_radionett_400.jpg

*glise stort* noen tro på dette? :yes:

Eg har lenge (les veldig lenge) hatt lyst å mekke noe sånnt, gjøre noe kreativt, veldig gjerne ett tre-kabinett. Dette var forsåvidt lenge før "alle" begynte å gjøre det. Første gang eg VIRKELIG begynte å få lyst til det var da eg følgte med på Prosjekt Pandemona her på ok.no. Det er et strålende prosjekt der Olav Bæverfjord mekker et schwært og fett kabinett med vampo og greier =) :thumbup: Siden det har eg lest en masse worklogs og sett masse ferdige kasser i tre og andre tøffe ting =) Dette gjør att det kløør i fingrene!!

So let's get ready to rumble!!

Crack it wide open:

duett_utganspungt_mekking_400.jpg

Så på 1-2-3 var inmaten ute :p Han som eide Duett'en ville ha noe av inmaten, så eg forsynte meg med det som eg ville ha. Tenkte å la den se så lik som mulig ut som en orginal Duett. Så eg klippa av knottene forran, og bass/diskant justerings hjulene, samt volume og tuning's hjulet. Glasset som er i fronten tok eg også vare på.

Dette gjorde eg i går. Idag har eg begynnt å sette sammen litt igjen. Fundert masse, målt og styrt på. Kassa er ca 65x17x25cm (LxDxH). Dette er målt "tomrom" inni kassa. Den er noe kort i dybden grunnet att fronten går litt inn. Kassa er da 25cm høy, dvs att et hk går akkuratt inn på bakplata i høyden, og lengden har eg god klaring. Men innover i kassa sliter eg litt, får se ka eg gjør der. Håper eg ikkje bygger for mye med korta som skal i den. Målte ca 13cm i høyden, og så kommer avstandstykker til hk mot bakplata. :ermm: Hehehe.. Hårfint? :D

Inni der som knottene skal være er det et ganske stort tomrom, siden de knappene skal trykkes inn, men når eg legger kappene på plassen sin, så forsvinner de under kanten.. Så da var det fram med saga og finne noe å ligge under:

duett_bakside_knapper_400.jpg

Etter litt fram og tilbake fant eg meg noe trelim å festa treklossene. I mangel på noe annet fant eg noe superlim/lynlim. Med denne limte eg fast knottene til klossene på plassen sin og bass/diskant hjula. Resultatet ble ganske ok sytes eg =)

duett_forside_knapper_400.jpg

Etter det tok eg å ribba litt mer av treverk inni kassa. Var en del "støtte bjelker" og feste "pinner" til bakplata. Så nå er det helt åpent inni, klart til å bli herja med :p

Og i tro OK.no stil tar eg med et par "stemnings bilder" til slutt!! :thumbs:

duett_bakside_oversikt_400.jpg

Her ser vi baksiden, de som ser nøye etter ser spor av noe som har vært ytterst langs bakplata oppe, og innover nede langs veggene.

Forran mangler bare glasset og volume/tuning knottene for å være komplett =)

duett_forside_oversikt_400.jpg

Og det beste av alt, er att alt som er gjort til nå er gjort i betalte timer på jobb =) Noen ganger er det greit å være lærling :D;)

Jau, dette har vært kanon gøy til nå! Og det er hele poenget! kanon gøy, og ikkje minst, GRATIS! Må kanskje ut med noen kroner her og der, men skal bli så billig som mulig =)

En ting om kan være interessant er ka for hw som skal inni =)

Det er rett og slett noe gammelt eg fekk av huseigeren min når eg oppgraderte maskina (les, byggde ny) hans. Det er en Intel hk (tror eg) med en P2 233Mhz MMX slot1 :D. Ka mer som skal inni får eg se ka som er plass til. Men en slot-in cdrom og en floppy, samt en 15G hd ligger allerede klar til å bli herpa =)

Oppdateringer vil komme etterkvert som eg fortsetter og finner ut kordan eg skal gjøre ting =) Så for vi se da, når nostalgi skal i Duett med pc-hw :thumbup:

Spørsmål? Leif? Kommentarer? All feedback taes klart i mot med takk =)

Happy reading!

Bunnlose

Endret av bunnlose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ai ai ai... Ødelegger du den kule radioen??

:cry:

hehe.. bør vel forsikre deg om att den var ganske ødelagt fra før, teknisk sett :grin:

Edit: Men sånn utenom det så var den ikkje ødelagt. Og kommer ikkje til å se ødelagt ut heller, om alt går etter planen. Skal se nesten helt lik ut =) ivertfall forfra, blir nok litt kabler ut her og derfra =)

We'll se =)

Endret av bunnlose
Lenke til kommentar
forslag: bytt ut den gamle høyttaleren med en ny.. f. eks et bass element. ( dette vil dog ikke være bra for pcn.. men få i hvertfall no lyd ut av den kassa.

tja? kunne vært en ide. Eneste er att det nok ikkje kommer til å bli noe "radio" igjen inni der, kun pc deler.

Tenkte å la et av "hullene" der som høytaleren var, til å bli der man dytter inn cder til cdrommet, dermed blir cdrommet skjult, samtidig å ha den på fronten. Og mulig det samme med floppy =) hadde vært fett å få det til! blir liksom så og si uten synlige tegn på att det er en pc. Tror ikkje en stor kvit cdrom gjør seg noe særlig i fronten der uansett ;)

Lenke til kommentar

Her er det full fart!

Har funne meg et tower som eg tenkte å ribbe for rammer til hd og cdrom, samt bakplate til hk. og festene for kort og lignende, litt greit å ha det skikkelig fast.

Lurer på en løsning der alle i/o greier ligger under selve kassa, og så bygge opp littegranne sånn att en får rom til å koble til.. ?? da vil eg skjule i/o også ganske mye.. om ikkje så blir det på toppen, og det tar seg ivertfall ikkje ut. eneste måtene hk får plass inni..

Toweret ja, fekk ett tower med noe som var boss av en på jobben. Aldri noe som er boss, mener nå eg! så nå har eg fått oppgradert det som skal inni :D Ny hw er som følger:

• P2 500MHz
  • Asus ettellerannet hk, MED usb og agp bus!!
  • 128 sdram

Weeheey! :p

Dette ligner på noe =)

Eg har da altså ribba det tower'et, fått ut hk bakplate og i/o brakket greie, det hang fint sammen så det var lett å få ut i helt! uten å ta fram dremmel e.l. Noe som egentlig var litt fint, siden eg ikkje har noen dremmel :p

Da var det lunch, prøve å få noen bilder etterpå.. (er flere som vil ha digitalcamera :p)

take in on the wild side :cool:

Bunnlose

Lenke til kommentar
Dremmel.. slip av toppen på poppen... :)

:dremel: gid, den som hadde hatt en dremmel... *drømme*

Edit: fått dem av nå.. måtte bore og herje.. klarte på et vis.. og i malgel på en nibbler el.l så har eg saget av bakstykke på tower'et så det gikk inni kassa, med BAUFIL! gjett om eg er sliten i hånda da?! det var den dremmelen...

Endret av bunnlose
Lenke til kommentar

true.. men så er eg på jobb da :p later som eg gjør noe viktig, så ingen forstyrrer meg =)

Blir nok en dremmel/el.l på meg engang.. vurderer også en stikksag, siden eg gjerne skal sage i tre også.. stikksag kan sage både metall og tre =)

Lenke til kommentar

Så var det å få ut litt bilder av gårsdagens produktivitet =)

Som beskrevet i noen poster i går, så sleit eg med å få ut poppene og skjært til en slags bakplate til hk. Var så heldig å fekk meg ett tower eg kunne herpe å bruke til bakplate :D

duett_deler_hkbrakett_400.jpg

Dette er etter å ha fått ut bakblata til hk. Og til min store glede, så henger I/O delen fast i den! Minde humbugg arbeid :) Lite festlig å skjære med baufil da, men det gikk på et vis.

Så var det å få drite til å sitte noelude fast, siden eg skal ha hk der og sette nedi kort og ram osv, har en tendens til å bli litt brutal i håndvendingene i frustrasjon over att rammet ikkje vil nedi sloten sin! (finnes det en støtte gruppe for dette? :p)

duett_deler_hkplanke_400.jpg

Fant ut etter litt måling att eg kunne sette på en utbygging fra taket og framveggen inni, og feste øvre del av hk plata i den, og skru hele skite fast nede. Kom fram til att det ble det stødigste og greieste.

I mangel på skikkelige skruer som går nedi treet, måtte eg ta med hode og borra de litt flatere. Funka ganske fint :)

duett_deler_planke_og_hk_400.jpg

Sånn ble det seende ut etter att eg satte inn bakplata.

Er litt i stuss.. om eg skal bare klemme til med noe feite treskruer igjennom der, eller eg skal slå inn noe muttre med lim, så eg får maskin gjenger og har større mulighet til å skru inn og ut. Samme gjeler vel stort sett over hele fjøla. Spørst kor mye arbeid eg vil legge i det, skal eg kunne skru veldig mye ut og inn, er det sikkert lurt å gjøre en skikkelig jobb først. Men noe sier meg att det ikkje kommer til å skje.. ivertfall ikkje der oppe, kanskje nede. Der kan eg ha gjennomgående skruer (!!!!) JA! Genialt! Kom på det nå! :p GOOD SHIT!! :thumbs:

Et lite stemningsbilde igjen :love:

duett_deler_oversikt_400.jpg

Her ser vi att hk bakblata sitter fint inni (ikkje skrudd fast da) og så ser vi noe av tankene mine med brønnene. Har lyst å få til att cdrommet skal stå på høykant, og så vil eg prøve å få til att man kan dytte cder inn i en av sprekkene forran, der som høytaleren var, og så mates den villig inn i slot-in cdrommet mitt som allerede har meldt seg frivelig til å bli modda inn der! Det samme med floppy. Kommer til å kreve litt tenking, så det spørs :laugh::green:

Så det blir vel det neste, finne ut kordan eg skal feste bakplata til hk. Og finne løsninger for brønnene. Det er ikkje gjort i en håndvenning ivertfall, krever litt presisjon og tilpassing.

Siden eg er ganske opptatt i helga, lar eg stajset ligge på jobb, så det bli ikkje noe modding i helga, dessverre... :shrug:

Thats all for, now.. Stay tuned! :thumbup:

Bunnlose

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...