Mosess Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Kan noen forklare n00ben hva WDM er? Hvorfor kalle han n00b da du ikke vet det selv? uffda.. utpreget bruk av smajlis... uansett.. skulle ikke hatt mye i mot 100mbits internett hjemme hos meg hvertfall..! Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 kven har sagt at dataen som eg skal sende ut kjem frå harddisken....liker mykje i minnet Eg trenger absolutt 1 gigabit internett. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Eg trenger absolutt 1 gigabit internett. Ja, og jeg trenger 5000 hestekrefter i Golfen min. Årets TG hadde 1Gbps Internett link. Hver av de 5000 brukerene på TG brukte estimert like mye båndbredde som 150 vanlige kontorbrukere. Det er nesten ingen store bedrifter (mange tusen brukere) som har 1Gbps backbone, det meste går på 100Mbps og 155Mbps. Men jodda, du kan sikkert si at 'Eg trenger'! Du skal f.eks. hoste warez for 50 samtidige (!) brukere som har 'behov' for å laste ned 700MB hver i løpet av 5 minutter. *gjesp* timtowtdi Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 u anset så hadde ikke hardiskene dine klart ikke engang på 150mbt Her er det snakk om 100Megabit internett... mao vil 150Mbit være 18.75Megabytes i sekundet.. harddisken klarer nok det Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Vanlig skrivehastighet for en HDD er vel i overkant av 44mb/sek elns ? Lenke til kommentar
oya Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Hvor sto det? konfidensielt lol Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Vanlig skrivehastighet for en HDD er vel i overkant av 44mb/sek elns ? 44 millibits var vel litt lite Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Vanlig skrivehastighet for en HDD er vel i overkant av 44mb/sek elns ? 44 millibits var vel litt lite Håper *virkelig* du skjønte at han mente MB Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) jeg mente mbt sory ok hva skal han bruke 1 gig linje hvis ikke han har scsi på raid 0 o.s.v Endret 29. april 2004 av RAPTORR Lenke til kommentar
Calm Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Vanlig skrivehastighet for en HDD er vel i overkant av 44mb/sek elns ? 44 millibits var vel litt lite Håper *virkelig* du skjønte at han mente MB Jau! Begynner virkelig å bli lei av alle enhetspirkerne! Det er greit nok å kommentere slike feil i reklamer, artikler o.l., men å bruke tid og spalteplass på denne typen søppel å helt på trynet... I de aller fleste tilfeller skjønner ALLE veldig godt at det ikke er snakk om millibit etc... En rettelse hvert tiende år får faen meg være nok! Endret 29. april 2004 av Calm Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Det er 200 Gbit som er den teoretiske hastigheten på WDM per dags dato ja.... om man klarer det i praksis er en annen sak. Dette er da ikke helt korrekt... Man klarer i dag å benytte DWDM'er med ihvertfall 32 farger (mener 64 også er tilgjengelig), og man kan gjøre 10Gb pr slik kanal, noe som jo gir 320Gb. Hm, er såpass langt de har kommet ja... Vel, 320 Gbps (40 GB/s => 8,5 DVD-layers i sekundet) begynner jo å bli brukbare hastigheter Ser dog ut som 6,25 Gbps er den forløpige rekorden med hastigheter over svært lange avstander (http://www.itavisen.no/art/1303326.html) Mm, helt fra USA til Sveits -Ok, nå ble jeg veldig usikker.. jeg syns jeg leste Sveits et sted... Er ikke Geneve i Sveits? Geneve er i Sveits ja. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 det som er kjedelig med båndbreddediskusjonene her på forumet er at de alt for mye preges av **tisser som fantaserer om hvor fort de kan laste ned filmer med x antall gigabit båndbredde og som slenger på 4-5 sikle-smileys i hver post. ingen har noen reell glede av stort mer enn 100 mbit for eget bruk - da er det mere interessant å diskutere teknologien bak høyere hastigheter og hva slags hardware som står i enden på en så kjapp linje. Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Vanlig skrivehastighet for en HDD er vel i overkant av 44mb/sek elns ? 44 millibits var vel litt lite Håper *virkelig* du skjønte at han mente MB Jau! Begynner virkelig å bli lei av alle enhetspirkerne! Det er greit nok å kommentere slike feil i reklamer, artikler o.l., men å bruke tid og spalteplass på denne typen søppel å helt på trynet... I de aller fleste tilfeller skjønner ALLE veldig godt at det ikke er snakk om millibit etc... En rettelse hvert tiende år får faen meg være nok! Begynner selv å bli lei av at folk skriver mb når det er snakk om MB/MiB (o.l.). Det er ikke alltid like lett å vite om det er snakk om bit eller byte... Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) der har du det man får ikke brukt 1 gig hvem er det som skal gi deg den opplastnigen NASA?? Endret 29. april 2004 av RAPTORR Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Begynner selv å bli lei av at folk skriver mb når det er snakk om MB/MiB (o.l.). Det er ikke alltid like lett å vite om det er snakk om bit eller byte... Enig! Har vært lei av dette veldig lenge nå. Man kan jo spørre seg hvorfor folk fortsetter å skrive feil når de trolig vet at de skriver feil? Det blir nesten like irriterende som å konsekvent uttale sj-lyden feil når man sier kjøtt, kylling osv selv om man kan uttale det riktig. Altså utrolig irriterende selv om 99% skjønner hva det er snakk om. Jeg synes bare det er på sin plass å harselere med de som skriver mb, (altså millibit) Men for å komme tilbake til tråden: Hvem jobber du for? Det er vel ikke mange ISP'er som bruker 199Gbit/s eller? Bare for en sammenligning: NTNU med sine ca 20.000 studenter/ansatte og klarer seg faktisk med 2Gbit/s internettlinje (med nød og neppe riktignok) og 10GBit/s backbone internt i Trondheim. Endret 29. april 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 det som er kjedelig med båndbreddediskusjonene her på forumet er at de alt for mye preges av **tisser som fantaserer om hvor fort de kan laste ned filmer med x antall gigabit båndbredde og som slenger på 4-5 sikle-smileys i hver post. ingen har noen reell glede av stort mer enn 100 mbit for eget bruk - da er det mere interessant å diskutere teknologien bak høyere hastigheter og hva slags hardware som står i enden på en så kjapp linje. Totally agree - man har rett og slett ikke behov for 1gigabit. Derimot hadde jeg ikke avslått et tilbud om 100mbit thoug Begynner selv å bli lei av at folk skriver mb når det er snakk om MB/MiB (o.l.). Det er ikke alltid like lett å vite om det er snakk om bit eller byte... Altså, hvis du ikke klarer å tenke deg frem til at Dr.X snakket om MB når han skrev "vanlig skrivehastighet for en HDD er vel i overkant av 44mb/sek", da er det heller noe galt med deg - og ikke Dr.X Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 La oss stoppe denne definisjonsdiskuskrangelen. Point taken fra alle. Forøvrig: Det finnes ikke en eneste privatperson i Norge som _trenger_ 1 Gbps nettlinje. Sitter selv på delt 100 Mbit sammen med en del andre personer (som igjen er koblet på 155 Mbit til NIX), og selv om jeg har peaket på ca 95% network usage ut på inett, så er det ikke mange som har behov for noe særlig mer enn 3-4 Mbit. Unntakter er hvis man skal drepe linja med P2P-trafikk, men innen et halvt år har du trolig ikke lov til dette, og da er det i grunn ganske meningsløst med slike hastigheter. X Gbit-linker er utvilsomt hensiktsmessig som backbone i nettverk, men det er veldig få privatpersoner som bruker slike hastigheter på en fullstendig legitim måte. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Begynner selv å bli lei av at folk skriver mb når det er snakk om MB/MiB (o.l.). Det er ikke alltid like lett å vite om det er snakk om bit eller byte... Enig! Har vært lei av dette veldig lenge nå. Man kan jo spørre seg hvorfor folk fortsetter å skrive feil når de trolig vet at de skriver feil? Det blir nesten like irriterende som å konsekvent uttale sj-lyden feil når man sier kjøtt, kylling osv selv om man kan uttale det riktig. Altså utrolig irriterende selv om 99% skjønner hva det er snakk om. Jeg synes bare det er på sin plass å harselere med de som skriver mb, (altså millibit) Men for å komme tilbake til tråden: Hvem jobber du for? Det er vel ikke mange ISP'er som bruker 199Gbit/s eller? Bare for en sammenligning: NTNU med sine ca 20.000 studenter/ansatte og klarer seg faktisk med 2Gbit/s internettlinje (med nød og neppe riktignok) og 10GBit/s backbone internt i Trondheim. Dette er en ganske stor Nett leverandør/ISP. Denne linja er nok sikkert et viktig ledd i transport nettet dems, og har nok ikke noe med internett å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå