prolixin Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg så noe info angående en av en ISP sin fiber linje, og her stod det 199Gbit ?!? Er dette mulig ? Er dette med bruk av WDM ? Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Hvor sto det? konfidensielt Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Om selve fibertråden ska nok klare den hastigheten e eg litt usikkert, og har aldri hørt om switcher eller nodestasjoner som kan klare denne hastigheten. Meste eg har hørt og holdt på me selv på jobben (jobber på et kraftselskap, me leverer og internett, telefoni og TV via fiber) er 1G/bit, og selv d er mye. Normalt er 100 M/bit for switcher og nodestasjoner. Endret 28. april 2004 av MeG^ Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Det er 200 Gbit som er den teoretiske hastigheten på WDM per dags dato ja.... om man klarer det i praksis er en annen sak. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Det er 200 Gbit som er den teoretiske hastigheten på WDM per dags dato ja.... om man klarer det i praksis er en annen sak. Sikkert derfor dem har skrevet 199, så får dem ikke folk på nakken Lenke til kommentar
Geeker Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Kan noen forklare n00ben hva WDM er? Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 World DeathMatch?? antar det er noe alla NIX som er et knutepunkt for internett trafikk i norge. (er ikke bare EN NIX) men er ikke helt sikker Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Dense wavelength division multiplexing (DWDM) antar da at WDM er wavelength division multiplexing. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 "Short for wavelength division multiplexing, a type of multiplexing developed for use on optical fiber. WDM modulates each of several data streams onto a different part of the light spectrum. WDM is the optical equivalent of FDM." http://webopedia.com/TERM/W/WDM.html nix (http://www.uio.no/nix/) har vel en del forskjellige linjer ut av landet da. eks så har vel uninett sin egen linje til six. det er vel vanlig at isper har fiber til en felles sentral i en by, og deretter så er det flere fiber linjer ut av byen til hovednettet. men det er mange som har egne fiber kanaler her i norge da.. og de har også trafikk avtaler. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Det er 200 Gbit som er den teoretiske hastigheten på WDM per dags dato ja.... om man klarer det i praksis er en annen sak. Dette er da ikke helt korrekt... Man klarer i dag å benytte DWDM'er med ihvertfall 32 farger (mener 64 også er tilgjengelig), og man kan gjøre 10Gb pr slik kanal, noe som jo gir 320Gb. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Kan noen forklare n00ben hva WDM er? Kort fortalt så sender man flere signaler med forskjellig bølgelengde (forskjellig farge) over fiberen samtidig. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Det er 200 Gbit som er den teoretiske hastigheten på WDM per dags dato ja.... om man klarer det i praksis er en annen sak. Dette er da ikke helt korrekt... Man klarer i dag å benytte DWDM'er med ihvertfall 32 farger (mener 64 også er tilgjengelig), og man kan gjøre 10Gb pr slik kanal, noe som jo gir 320Gb. Hm, er såpass langt de har kommet ja... Vel, 320 Gbps (40 GB/s => 8,5 DVD-layers i sekundet) begynner jo å bli brukbare hastigheter Ser dog ut som 6,25 Gbps er den forløpige rekorden med hastigheter over svært lange avstander (http://www.itavisen.no/art/1303326.html) Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Det er 200 Gbit som er den teoretiske hastigheten på WDM per dags dato ja.... om man klarer det i praksis er en annen sak. Dette er da ikke helt korrekt... Man klarer i dag å benytte DWDM'er med ihvertfall 32 farger (mener 64 også er tilgjengelig), og man kan gjøre 10Gb pr slik kanal, noe som jo gir 320Gb. Hm, er såpass langt de har kommet ja... Vel, 320 Gbps (40 GB/s => 8,5 DVD-layers i sekundet) begynner jo å bli brukbare hastigheter Ser dog ut som 6,25 Gbps er den forløpige rekorden med hastigheter over svært lange avstander (http://www.itavisen.no/art/1303326.html) Mm, helt fra USA til Sveits -Ok, nå ble jeg veldig usikker.. jeg syns jeg leste Sveits et sted... Er ikke Geneve i Sveits? Endret 28. april 2004 av So Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 uff, det blir nok enda ein god stund før eg får utnytta 1 gigabit kortet mitt på internett Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) uff, det blir nok enda ein god stund før eg får utnytta 1 gigabit kortet mitt på internett Tror det blir enda en stund før vi vanlige folk får utnytta 100mbiten i tilogmed... Endret 28. april 2004 av So Lenke til kommentar
RAPTORR Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) u anset så hadde ikke hardiskene dine klart ikke engang på 150mbt Endret 28. april 2004 av RAPTORR Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Tror det blir enda en stund før vi vanlige folk får utnytta 100mbiten i tilogmed... Det vil jeg ikke si.. Man bruker da hele båndbredden når man har et 100mbit nettverk.. Sitter på et 100mbit nettverk der jeg er nå, og bruker daglig max inn/ut.. Å fylle ut en 100mbit tilkobling er ikke stort problem for store servere i skolenett/bedriftsnett heller.. EDIT: så du skrev vanlige folk.. Men det er jo flere studentnett som leverer over 10mbit internettlinje..(vil da kalle studenter vanlige folk) I mitt kompleks hadde jeg en periode 30mbit og da holder det liksom ikke med 10mbit nettverkskort.. Endret 28. april 2004 av Zamoht Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Kan noen forklare n00ben hva WDM er? Hvorfor kalle han n00b da du ikke vet det selv? Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 det kan være han mente at han var n00ben. bare et tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå