Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

pc'ene finner ikke hverandre

Anbefalte innlegg

har hatt et hjemmenetverk med to pc'er som har fungert helt fint.

fikk ny pc i dag og nå finner ikke pc'ene hverandre.

den ene har win xp (den nye) den andre har win98.

har skjørt den veiviseren i xp og alt går som det skal, lager en disket som jeg setter i den pc'en med win 98 og alt går som det skal der også.

men problemet er at når jeg går inn på andre data maskiner på den pc'en med win98 så finner den ikke den andre pc'en

trenger hjelp :(

Endret av mag1987
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner XP-maskinen win98-maskinen? I såfall har du trolig satt på den integrerte XP-brannmuren. Slå denne av og prøv igjen.

Ellers så kan du også teste dette

1. Prøv å pinge xp-maskinen på enten IP-adresse eller pcnavn

2. Prøv å koble direkte til xp-maskinen på enten IP-adresse eller PCnavn uten å gå gjennom "andre datamaskiner"

3. Sjekk at du har på fil og printerdeling på XP-maskinen

4. Sjekk at du faktisk deler noe på XP-maskinen

Lenke til kommentar

Uansett er win98 & xp i et nettverk noe hærk. Spesiellt når det kommer til at win98-maskinen skal kopiere filer fra xp'en. Win98 liker ikke xp :roll:

Så hvis du har annledning, vil jeg faktisk råde deg til å installere winxp på 98-maskinen.

Lenke til kommentar

Glemte å si - du bør ha 98'n som server og xp'n bør hente / sende filer dit.

98 kan ikke sende andre brukernavn enn det som er logget inn lokalt. Skal 98 ha tilgang på xp'n må du lage en bruker på xp'n som har samme brukernavn som det du har på 98'n. I tillegg må "simple file sharing" være på på xp'n.

Men dette er frem i tid. Du har ikke fått kontakt mellom maskinene enda.

Lenke til kommentar
Uansett er win98 & xp i et nettverk noe hærk. Spesiellt når det kommer til at win98-maskinen skal kopiere filer fra xp'en. Win98 liker ikke xp :roll:

Å?

Jeg har da ingen problemer med slike ting, enten det er XP, NT, w2k, win98 eller win95 for den saks skyld win 3.11.

De snakker sammen som en drøm.

Lenke til kommentar
Uansett er win98 & xp i et nettverk noe hærk. Spesiellt når det kommer til at win98-maskinen skal kopiere filer fra xp'en. Win98 liker ikke xp  :roll:

Å?

Jeg har da ingen problemer med slike ting, enten det er XP, NT, w2k, win98 eller win95 for den saks skyld win 3.11.

Vel, det funker. Etter mye stress. Blant annet slik som petterg beskriver rett over posten din.

Uansett, de fleste maskiner jeg har som har kjørt 98, og ikke takler xp, går rett på søppeldynga (hvis jeg ikke finner det fornuftig å slenge opp en linux-server da).

Lenke til kommentar

Har du opprettet en IPX protocol på Win98 maskinen (evt. XP maskinen)?

Vet at må ha ipx protocol hvis du har 2 maskiner med enten win95/98 eller ME med forskjellig språk på os'ene. Man trenger det ikke om man har 2 win nt/2k/xp maskiner, men tror man må ha det på begge nå ettersom den ene er win98.

Lenke til kommentar
Uansett er win98 & xp i et nettverk noe hærk. Spesiellt når det kommer til at win98-maskinen skal kopiere filer fra xp'en. Win98 liker ikke xp  :roll:

Å?

Vel, det funker. Etter mye stress. Blant annet slik som petterg beskriver rett over posten din.

Uansett, de fleste maskiner jeg har som har kjørt 98, og ikke takler xp, går rett på søppeldynga (hvis jeg ikke finner det fornuftig å slenge opp en linux-server da).

det som er rart er at det funket helt fint på min gamle pc, den hadde også xp.

skal prøve ut litt når jeg kommer hjem etterpå.

hvor er det jeg skrur av brannmuren i xp?

Endret av mag1987
Lenke til kommentar
Har du opprettet en IPX protocol på Win98 maskinen (evt. XP maskinen)?

Dette er da ikke nødvendig på noen måte.

Min erfaring; Om du har to maskiner med windows ME, og den ene har norsk os, og den andre har engelsk os så finner de hverandre ikke uten ipx protocol.

Skyt meg hvis jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar
brannmuren i xp skal være deaktivert.

jeg finner win98 på winxp maskinen men ikke omvendt.

edit: jeg er trådstarter

prøv å skrive inn dette i et explorer vindu på win98 maskina di..:

\\{ipadr. på winxp maskina di}\c$

husk på å logg på win98 maskina som administrator og skriv inn administrator passordet til winxp maskina i dialogboksen som dukker opp.

Dette bør funke selv om ikke bruk av hostname gjør det...

Sannsynligvis så vil du få en feilmelding første gangen, men hvis du prøver en gang til så funker det...

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
brannmuren i xp skal være deaktivert.

jeg finner win98 på winxp maskinen men ikke omvendt.

edit: jeg er trådstarter

prøv å skrive inn dette i et explorer vindu på win98 maskina di..:

\\{ipadr. på winxp maskina di}\c$

husk på å logg på win98 maskina som administrator og skriv inn administrator passordet til winxp maskina i dialogboksen som dukker opp.

Dette bør funke selv om ikke bruk av hostname gjør det...

Sannsynligvis så vil du få en feilmelding første gangen, men hvis du prøver en gang til så funker det...

Det vill bare funke dersom brukernavnet du bruker på win98 maskina = "Administrator".

(Altså det brukernavnet du er logget på med lokalt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...