Gå til innhold

Mandrake 10 official version

Anbefalte innlegg

Jeg har Mandrake 10 official version og sliter med å få internetten til å funke. Jeg har Telenor ADSL, altså PPPoE internett og sitter i tilleg bak en ruter. Når jeg skriver ip'en til ruteren i konqueror så får jeg ikke kontakt. Dette har ikke vært et problem med andre distroer jeg har brukt (Fedora, Suse, mandrake 9,1 og 9,2). Jeg har prøvd og prøvd og endre innstillinger, men får det bare til.

Ps. på #linuxhelp.no fikk jeg tips om å skrive en kommando som jeg ikke husker akkurat nå. var noe alla ipconfig i windows. Da fikk jeg beskjed om at eth0 ikke var tilkoblet. Mandrake finner dette neetverkskortet og det ser ut som det funker.

Takk på forhånd :D !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uvesentlig om du har Telenor ADSL med PPPoE så lenge du sitter bak en router.

Den ruteren, kjører den DHCP (dvs at den gir ut IP automatisk)?

Dersom den gjør det, må du kanskje stille nettverkskortet ditt til å motta IP automatisk. Det kan du sikkert gjøre ved å bruke kontrollpanelet til Mandrake evt som root: "dhcpd eth0" (tror jeg, om eth0 er nettverkskortet tilkoblet routeren)

Du kan se hva slags IP du har (om du har noen) ved å skrive:

ifconfig

Lenke til kommentar
har du prøvd å å la mdk stille inn nettverskkortet automatisk for deg under control center>network [something]> and something else :) så er det vel bare å sette opp at du connecter via lan, og da burde det ikke være noe problem :)

dette har jeg gjort. men problemet tror jeg er at mandrake ikke får kontakt med ruteren. Er det noen andre med mandrake 10 som bruker ruter?

Lenke til kommentar

Vel altså å bruke router er egentlig uvesentlig, det er bare et vanlig ethernet nettverk uansett. Du er i et ethernet nettverk, og dersom du har satt den til å motta IP automatisk og routeren kjører DHCP, så burde det ikke være noe problem.

Prøv å sett routeren til å ikke dele ut IPer automatisk da, så setter du faste IPer på maskinen(e) som er tilkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...