Tiger__Style Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Hei Jeg har en P4 1,5 GHz PC med usle 256MB RD-Ram og tenkte jeg ville ha meg ny prosessor, hovedkort, ram og harddisk. Har allerede bestemt meg for en Maxtor DiamondMax Plus 9 160 GB 8MB Cache S-ATA disk til ca. 1000 kr. Jeg må ha et hovedkort som støtter S-ATA i tillegg til IDE-disken jeg har fra før. Jeg må ha minst 512 MB Ram. Jeg har lurt litt på å skaffe meg en AMD Athlon XP 3000+ (socket A) som kommer på ca. 1500 kr med kjøler. Men så så jeg at jeg kan få en Intel P4 2.8GHz 800FSB med kjøler til 1600.Da ble jeg litt usikker. Hva er denne FSB-greia og hvilke av disse er best? Jeg heller vel egentlig litt mot AMD-prosessoren, men kan veldig lite om sånt. Vil gjerne ha noen forslag til hovedkort også. Må ha et med en AGP-slot, men det har vel så og si alle nå. Det jeg er mest usikker på er RAM'en. Også lurer jeg på om et eventuelt hovedkort til AMD-prosessoren passer i kassa mi (har et MSI 850 Pro2 hovedkort nå). Er interessert i å bruke ca. 4000-5000 kr. Alle forslag mottas med takk. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Oppgradering fra Komplett Skru FSB'en opp til 400, så har du en xp3200+ (og 1500-2500kr du kan bruke på annet dilldall som mere ram, skjermkort osv ) Her kan du lese litt om hva FSB er Endret 28. april 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Du er ny her skjønner jeg... Nå har du nok starta Intel vs AMD debatten igjen. Først og fremst må vi vite hva den skal brukes til? Og FSB, det er hastigheten mellom minnet og prosessoren. Med en gang vil man tenke at jo mer desto bedre, jo forsåvidt, men det er noe med arkitekturen til AMD som gjør at AMD sine prosessorer er ikke så trege som det ser ut som. Og det er ikke akuratt mange hovedkort på markedet i norge som ikke har AGP-slot. Hovedkort Til Intel: Asus P4C800 Deluxe/non Deluxe. Hovedkort til AMD: Abit NF7. Lenke til kommentar
Purify Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Oppgradering fra Komplett Skru FSB'en opp til 400, så har du en xp3200+ (og 1500-2500kr du kan bruke på annet dilldall som mere ram, skjermkort osv ) Her kan du lese litt om hva FSB er Jepp! Så kan han kjøpe et Powercolor 9800Pro for resten! Lenke til kommentar
Tiger__Style Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Så hvis jeg skrur opp fsb til 400 så vil det sånn ca. tilsvare en 2.1GHz xp3200 med 333MHz fsb? Det er bare en innstilling i BIOS'en, ikke sant? Hvis det er tilfelle, var jo dette genialt Men hva slags begrensninger har jeg hvis jeg vil sette inn et par 256-brikker til; hva slags RAM kan jeg bruke da? Takk for forslaget, forresten! Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Pakken kommer dessverre med 2x256brikker. Men du kan jo alltids kjøpe de samme komponentene i "løsvekt" og velge 2x512 brikker i stedet. Blir litt dyrere å kjøpe i løsvekt, men fortsatt et godt kjøp Dette er ok brikker til en grei pris. Hvis du skrur opp fsb fra 333 til 400 (i realiteten skrur du den opp fra 166 til 200. Kort sagt er 166/200 klokkefrekvensen mens 333/400 er hastigheten data transporteres. Forvirret? www.google.com ) så vil cpu hastigheten øke fra 1826MHz til 2200Mhz, som tilsvarer en XP3200+ Endret 28. april 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
Tiger__Style Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Purify: Har faktisk et 9800 Pro-kort allerede, men det hjelper ikke så mye når jeg må skru ned grafikken på Far Cry til Low på nesten alt pga. for lite ram kennethdammyr; Pc'en bruker jeg for det meste til spilling og litt 3d-modellering. Men jeg er ganske nybegynner på det feltet, så jeg har ikke noe stort behov for en "super-pc" akkurat ennå. C4STOR: Tror faktisk jeg går for de delene + den Ram'en. Følger det med vifte i boxed versjon av cpu'en? Endret 29. april 2004 av Tiger__Style Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Boxed er med vifte Og du vil nok merke en ENORM forskjell i FarCry. Det er nemlig ikke bare ram'en din som sliter med FarCry, den cpu'en du har klarer heller ikke å henge med i svingene. PS Vær obs på at du mest sannsyligvis må reinstallere windows når du oppgraderer Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Når man bytter hovedkort og chipset, MÅ man reinstallere operativsystemet. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Når man bytter hovedkort og chipset, MÅ man reinstallere operativsystemet. Veldig ofte ja, spesiellt når det er snakk om en så vesentlig endring av hardware som her så må man det. Men det finnes hederlige unntak, så jeg holder døra på gløtt framfor å påstå at det er bombesikkert Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Vel... Jeg byttet chipset fra i850 til i850E, og da viste det seg at jeg måtte installere windows på nytt. Og disse chipset'ene er ganske like. Eneste forskjellen er at i850 går på 400 "MHz" FSB mens i850E går på 533 "MHz" FSB. Så jeg vil si det er en absolutt regel. Lenke til kommentar
Tiger__Style Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 ok....den oppgraderingspakka du linka til ble fort utsolgt gitt Når man skrur opp FSB, det er vel ikke snakk om at jeg må ha noe ekstra kjøling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå