Gilbert Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 tabell <banan> id | antall spørring <$query> regne sammen summen av alle <antall> i tabell <banan> Går det ann å gjøre dette i en spørring? Vil gjerne slippe whileløkke.... Lenke til kommentar
baRs Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) nesten 100% sikker på at dette går ann, mener å ha sett det før. MEN dessverre vet jeg ikke hvordan. Ta et søk på http://www.php.net Endret 28. april 2004 av baRs Lenke til kommentar
???????? Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 SELECT SUM(antall) FROM tabell eller mener du å telle de? COUNT() Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 SUM er min venn Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 baRs: php inneholder vel strengt tatt ikke mye om mysqlspørringer? eller er det et kapittel jeg har gått glipp av? Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) baRs: php inneholder vel strengt tatt ikke mye om mysqlspørringer? eller er det et kapittel jeg har gått glipp av? Han nevnte ikke mysql-spørringer. Kanskje han mente mysql_num_rows()? $antall = mysql_num_rows(SELECT * FROM tabell") gir deg det samme resultatet. Forskjellen er at denne måten er mye tregere og krever mer ressurser enn forslaget til ?x8. Endret 28. april 2004 av sven-o Lenke til kommentar
???????? Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 ...Går det ann å gjøre dette i en spørring? Vil gjerne slippe whileløkke.... Virker nesten litt som han sier at det er en spørring Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) nesten 100% sikker på at dette går ann, mener å ha sett det før. MEN dessverre vet jeg ikke hvordan. Ta et søk på http://www.php.net Jeg snakket om bars Edit: Anyways... php.net inneholder faktisk ganske ofte mysql-spørringer. Det er alltid lurt å kikke på kommentarer fra brukere, f.eks denne: The fastest way to get the number of rows in a table is doing this: $total = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM yourtable"),0); As long as there are no NULL ids (shouldnt be), it will return the correct rows extremely fast. If you already used yourtable though, it is faster to use mysql_num_rows() on the result of it. Endret 28. april 2004 av sven-o Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 det er bedre å bruke count(dittogdatt) istedet for mysql_num_rows(spørring) da den siste faktisk vil generere en masse trafikk og minnebruk som kjappere kunne vært unngått hvis man teller opp i mysql istedet for php mysql har en drøss med statistiske funksjoner: Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 det er bedre å bruke count(dittogdatt) istedet for mysql_num_rows(spørring) da den siste faktisk vil generere en masse trafikk og minnebruk som kjappere kunne vært unngått hvis man teller opp i mysql istedet for php mysql har en drøss med statistiske funksjoner: Var forsåvidt akkurat det jeg sa... $antall = mysql_num_rows(SELECT * FROM tabell") gir deg det samme resultatet. Forskjellen er at denne måten er mye tregere og krever mer ressurser enn forslaget til ?x8(COUNT()). ... MEN i enkelte tilfeller der du allerede har en referanse til alle postene i en tabell, er det bedre å bruke mysql_num_rows(). ++ glemte du å liste opp funksjonene? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 mysql.com var nede - jeg lar det være opp til den ivrige leser å selv finne fram til kapittelet om matematiske funksjoner i mysql Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 mysql.com var nede - jeg lar det være opp til den ivrige leser å selv finne fram til kapittelet om matematiske funksjoner i mysql Er svært enig med deg der, Torbjørn. Alle har godt av å lære litt på egenhånd, uten å få det "rett i åren". Virker som om mange her på forumet støter på litt motstand, for så å virke helt hjelpeløs. Jeg regner med at en del brukere her planlegger å studere, og med noen studieår på nakken kan jeg garantere at man kommer ingen vei uten evnen å på egenhånd kunne tilegne seg kunnskap. Lenke til kommentar
baRs Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Søkerdu feks. mysql_query i function list får du opp en haug med mysql funksjoner. Man finner ofte gode eksempler etc. Men det var vell ikke den beste ressurs å henvise til.. Endret 2. mai 2004 av baRs Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 joda, det som er bra er å erfare å prøve selv å finne relevant dokumentasjon ved å søke på "mathematical" på mysql.com så får man opp denne linken som første valg: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Mathemat..._functions.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå