Gå til innhold

samle informasjon og regne ut i en mysql-spørring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
baRs: php inneholder vel strengt tatt ikke mye om mysqlspørringer? eller er det et kapittel jeg har gått glipp av? :)

Han nevnte ikke mysql-spørringer. Kanskje han mente mysql_num_rows()?

$antall = mysql_num_rows(SELECT * FROM tabell") gir deg det samme resultatet. Forskjellen er at denne måten er mye tregere og krever mer ressurser enn forslaget til ?x8.

Endret av sven-o
Lenke til kommentar
nesten 100% sikker på at dette går ann, mener å ha sett det før. MEN dessverre vet jeg ikke hvordan.

Ta et søk på http://www.php.net

Jeg snakket om bars ;)

Edit:

Anyways...

php.net inneholder faktisk ganske ofte mysql-spørringer. Det er alltid lurt å kikke på kommentarer fra brukere, f.eks denne:

The fastest way to get the number of rows in a table is doing this:

$total = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM yourtable"),0);

As long as there are no NULL ids (shouldnt be), it will return the correct rows extremely fast.  If you already used yourtable though, it is faster to use mysql_num_rows() on the result of it.

Endret av sven-o
Lenke til kommentar

det er bedre å bruke count(dittogdatt) istedet for mysql_num_rows(spørring) da den siste faktisk vil generere en masse trafikk og minnebruk som kjappere kunne vært unngått hvis man teller opp i mysql istedet for php

mysql har en drøss med statistiske funksjoner:

Lenke til kommentar
det er bedre å bruke count(dittogdatt) istedet for mysql_num_rows(spørring) da den siste faktisk vil generere en masse trafikk og minnebruk som kjappere kunne vært unngått hvis man teller opp i mysql istedet for php

mysql har en drøss med statistiske funksjoner:

Var forsåvidt akkurat det jeg sa...

$antall = mysql_num_rows(SELECT * FROM tabell") gir deg det samme resultatet. Forskjellen er at denne måten er mye tregere og krever mer ressurser enn forslaget til ?x8(COUNT()).

... MEN i enkelte tilfeller der du allerede har en referanse til alle postene i en tabell, er det bedre å bruke mysql_num_rows().

++ glemte du å liste opp funksjonene?

Lenke til kommentar
mysql.com var nede - jeg lar det være opp til den ivrige leser å selv finne fram til kapittelet om matematiske funksjoner i mysql :)

Er svært enig med deg der, Torbjørn.

Alle har godt av å lære litt på egenhånd, uten å få det "rett i åren". Virker som om mange her på forumet støter på litt motstand, for så å virke helt hjelpeløs.

Jeg regner med at en del brukere her planlegger å studere, og med noen studieår på nakken kan jeg garantere at man kommer ingen vei uten evnen å på egenhånd kunne tilegne seg kunnskap.

Lenke til kommentar

Søkerdu feks. mysql_query i function list får du opp en haug med mysql funksjoner. Man finner ofte gode eksempler etc.

Men det var vell ikke den beste ressurs å henvise til..

Endret av baRs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...