Gå til innhold

ny spillmaskin

Anbefalte innlegg

Hei alle..

Har sittet og lest ganske mye rund omkring på forumet og brukt ganske lang tid på å finne ut hva jeg trenger og har råd til...

Bruksområder er som nevnt spilling men i tillegg "vanlig" bruk som feks. musikkavspilling, surfing osv.

Jeg trenger ikke mye diskplass i denne maskinen da jeg har en annen maskin med 800GB plass som skal få lov til å være lagrinsserver.

Det jeg har sett meg ut så langt er:

- AMD Atlhon 64 3200+ Boxed

- MSI K8N Neo Platinum Edition (PCI/AGP lock :love: )

- 1GB RAM, da hadde jeg helst tenkt meg Corsair siden det virker som om denne typen er meget bra, også til overklokking.

- 76 GB WD Raptor 10.000 rpm SATA (har lyst på en rask harddisk)

- Creative Radeon 9800XT 256MB (Virker som om dette kortet er rimeligere enn de andre, burde vel være et godt kjøp?)

- Chieftech BX midi tower m/360W PSU

Budsjettet er ca 13.000, jeg skal bestille delene fra Norek.

Tastis og mus har jeg, og dvd-brenner osv...

Så har jeg noen spørsmål som jeg lurte på om dere kunen være behjelpelig med..

- RAM, hvilken type burde jeg velge? Jeg skal prøve å overklokke litt. Jeg skjønner ikke helt hvilken type jeg bør velge. Dette med dual channel og hastighet...

- Når en CPU er "BOXED" følger det med vifte da? Den burde vel holde?

- Jeg har et Creative Audigy Platinum lydkort.. Skal jeg bruke dette eller det innebygde? (musikk (stereo) og spilling (headset)) hva er best?

- Så er det dette med programvare.. hva er statusen på WinXP64? Hva bør jeg bruke?

- Hva slags drivere er nødvendig for meg å ha?

Hva syns dere? Andre deler jeg bør overveie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke du skal velge Radeon 9800XT..

Kjøp heller Radeon 9800 Pro... yter et par prosent dårligere.. men koster under halvparten... :thumbup:

for de sparte pengene så kjøpe. tja... si det..

et eget lydkort kanskje. og spare resten!

Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg ihvertfall aldri kjøpt Radeon 9800 XT...

Radeon 9800 Pro vil holde tilnærmet like lenge som XT kortet (minimal ytelsesforskjell)... også er det jo nye skjermkort på trappene... fra Nvidia og ATi.. det er lovet at disse skal yte en god del bedre enn dagens toppkort (som er Radeon 9800 XT og Nvidia GeForce 5950 Ultra)..

;)

Lenke til kommentar
hmm... det er en tanke..

men samtidig så ønsker jeg litt "kick-ass" ytelse på spill da..

Jeg skal ta det under betraktning. Kanske kjøpe Pro kortet og heller AMD64 3400+?

Tror nok det vil gi deg like bra ytelse. Radeon 9800XT yter ikke mer en ca 3 - 5 % bedre enn 9800 Pro, og A64 3400+ yter en ca 4 - 5 % bedre enn 3200+ i spill. Men jeg ville spart de over 2000 kr du sparer på å kjøpe PowerColor Radeon 9800 Pro til 1795 hos Netshop. Og lagt de i kassen for nytt skjermkort eller andre oppgradering. 3 - 5 % forskjell i ytelse kommer du neppe til å merke.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Hei alle..

Har sittet og lest ganske mye rund omkring på forumet og brukt ganske lang tid på å finne ut hva jeg trenger og har råd til...

Bruksområder er som nevnt spilling men i tillegg "vanlig" bruk som feks. musikkavspilling, surfing osv.

Jeg trenger ikke mye diskplass i denne maskinen da jeg har en annen maskin med 800GB plass som skal få lov til å være lagrinsserver.

Det jeg har sett meg ut så langt er:

- AMD Atlhon 64 3200+ Boxed

- MSI K8N Neo Platinum Edition (PCI/AGP lock :love: )

- 1GB RAM, da hadde jeg helst tenkt meg Corsair siden det virker som om denne typen er meget bra, også til overklokking.

- 76 GB WD Raptor 10.000 rpm SATA (har lyst på en rask harddisk)

- Creative Radeon 9800XT 256MB (Virker som om dette kortet er rimeligere enn de andre, burde vel være et godt kjøp?)

- Chieftech BX midi tower m/360W PSU

Budsjettet er ca 13.000, jeg skal bestille delene fra Norek.

Tastis og mus har jeg, og dvd-brenner osv...

Så har jeg noen spørsmål som jeg lurte på om dere kunen være behjelpelig med..

- RAM, hvilken type burde jeg velge? Jeg skal prøve å overklokke litt. Jeg skjønner ikke helt hvilken type jeg bør velge. Dette med dual channel og hastighet...

- Når en CPU er "BOXED" følger det med vifte da? Den burde vel holde?

- Jeg har et Creative Audigy Platinum lydkort.. Skal jeg bruke dette eller det innebygde? (musikk (stereo) og spilling (headset)) hva er best?

- Så er det dette med programvare.. hva er statusen på WinXP64? Hva bør jeg bruke?

- Hva slags drivere er nødvendig for meg å ha?

Hva syns dere? Andre deler jeg bør overveie?

Nei ikke kjøpe hos Norek..de er dyre...

men Hos http://www.databutikken.com/no/ får du velgfri "Bygg din egen PC!"...

de er verdig billige enn Norek...

Lenke til kommentar

Foreslår at du kjøper Corsair XMS-RAM. Gjerne DDR-SDRAM. A64-systemer er ikke så greie å overklokke med generelt, uansett hvilken RAM du har. Har selv bare klart å øke min med 153MHz med BOXED kjøling.. :dontgetit: Men så er jo ikke jeg den store overklokkeren da! :p

Endret av Purify
Lenke til kommentar
trodde det skulle bli lettere å klokke med det nye nforce3 chipsettet som har agp/pci lock jeg?

Aner ikke, kan godt hende :D Håper det da!

det er derfor jeg trenger en god anbefalning på RAM'en..

Er ikke særlig hypp på å kjøpe 1GB med RAM nå, så finne ut at denne ikke holder mål om 2 uker.. :hmm:

Mener å huske at jeg leste en review av hovedkortet på anandtech eller noe, og de sa at de fikk satt FSB/HTT/whatever til 300 MHz.. og da er det jo viktig med god RAM?

Merker jeg at vifta ikke er god nok så kjøper jeg en ny senere..

EDIT:

Fant linken:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=2036&p=6 :cool:

Endret av fIxx3r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...