Gå til innhold

hur bra förstår ni svenska?

as

Anbefalte innlegg

både svensk å dansk er lett, svensk er lettere muntlig enn skriftelig, jeg har bare problemer med enkelte ord, som ikke er likt norsk, men det går lett når jeg forstår de få ordene

hvis danskene snakker litt sakte, så går det helt fint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen problemer med å forstå svensk muntlig og skriftelig. Men dansk har jeg store problemer med å skjønne. Skriftelig går greit, men muntlig :scared:

Eksen til søsteren min er dansk. Det var skikkelig flaut å ikke skjønne 98% av hva han sa. Hvis han snakket sakte gikk det litt lettere, men dansker er ikke kjent for å snakke sakte ;)

Konklusjon: Svensk er et lett språk og forstå, ihvertfall for min del.

Lenke til kommentar

Svensk er lett å forstå, både muntlig og skriftlig. Dansk, som også ligger ganske nær vårt språk, er litt værre. Jeg sliter med å forstå hva en danske sier, mens jeg skjønner skriftspråket. Svensk er et litt 'kantete' eller 'hakkete' språk, med skarpe lyder som ''och' i stedet for 'og' osv... Dette er imidlertid ikke noen hindring for forståelsen av språket for min del...

Loffelur: Plz kom med noen saklige argumenter...

Lenke til kommentar

Forstår svensk (muntlig) vedig godt, vi hadde nettopp besøk av svenske lærere på skolen vår (som vi underviste :p ), jeg forstod hvert eneste ord de sa.

Skritflig er det litt verre med, men det går hvis jeg tar meg litt tid, sånn sett er dansk (skriftlig) lettere å forstå (til gjengjeld snakker alle dansker som om de har stappet munne full av bamsemums :p ).

En gang jeg var i Sverige så spurte en jevnaldrende svenke om jeg var fra Skåne :p (tror skåninger snakker tett opp til bæærgensk :p ).

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det, så er det ikke større forskjell på svensk og en tilfeldig annen dialekt i Norge. Det at norsk og svensk tilfeldigvis er to forskjellige språk, har ikke noe å si. Jeg forstår folk ifra Sverige like lett som jeg forstår folk ifra Oslo, Bergen, Stavanger og Nord-Norge.

Skriftlig er det ikke så ille heller.

Er liksom bare å "tenke" svensk mens du leser.

Dog, det er noe med Skåne dialekten som er vanskelig å flette seg rundt. Men de forstår jeg at selv svenskene ha har problemer med å forstå. :)

Lenke til kommentar

Skriftlig svensk:

- Forstår det, men kan være noen ord i blandt som jeg ikke kjenner, og da går det dårlig

Muntlig svensk:

- Forstår det meget godt.. Ikke noe problem, men det er såklart noen ord på svensk som kan by på problemer noen ganger..

Lenke til kommentar

Jeg forstår svensk meget godt - nok til at jeg kan gjøre meg forstått og forstå det meste i de aller fleste sammenhenger. Dette gjelder både muntlig og skriftlig.

For det danske språks vedkommende har jeg blitt svært god på både å forstå og å snakke dette etter en utveksling med en dansk skoleklasse da jeg gikk i 1. gym.

Dog ligner nok svensk og norsk mere enn dansk og norsk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...