Gå til innhold

hur bra förstår ni svenska?


as

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen problemer med å forstå svensk muntlig og skriftelig. Men dansk har jeg store problemer med å skjønne. Skriftelig går greit, men muntlig :scared:

Eksen til søsteren min er dansk. Det var skikkelig flaut å ikke skjønne 98% av hva han sa. Hvis han snakket sakte gikk det litt lettere, men dansker er ikke kjent for å snakke sakte ;)

 

Konklusjon: Svensk er et lett språk og forstå, ihvertfall for min del.

Lenke til kommentar

Svensk er lett å forstå, både muntlig og skriftlig. Dansk, som også ligger ganske nær vårt språk, er litt værre. Jeg sliter med å forstå hva en danske sier, mens jeg skjønner skriftspråket. Svensk er et litt 'kantete' eller 'hakkete' språk, med skarpe lyder som ''och' i stedet for 'og' osv... Dette er imidlertid ikke noen hindring for forståelsen av språket for min del...

 

Loffelur: Plz kom med noen saklige argumenter...

Lenke til kommentar

Forstår svensk (muntlig) vedig godt, vi hadde nettopp besøk av svenske lærere på skolen vår (som vi underviste :p ), jeg forstod hvert eneste ord de sa.

 

Skritflig er det litt verre med, men det går hvis jeg tar meg litt tid, sånn sett er dansk (skriftlig) lettere å forstå (til gjengjeld snakker alle dansker som om de har stappet munne full av bamsemums :p ).

 

En gang jeg var i Sverige så spurte en jevnaldrende svenke om jeg var fra Skåne :p (tror skåninger snakker tett opp til bæærgensk :p ).

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det, så er det ikke større forskjell på svensk og en tilfeldig annen dialekt i Norge. Det at norsk og svensk tilfeldigvis er to forskjellige språk, har ikke noe å si. Jeg forstår folk ifra Sverige like lett som jeg forstår folk ifra Oslo, Bergen, Stavanger og Nord-Norge.

 

Skriftlig er det ikke så ille heller.

Er liksom bare å "tenke" svensk mens du leser.

 

Dog, det er noe med Skåne dialekten som er vanskelig å flette seg rundt. Men de forstår jeg at selv svenskene ha har problemer med å forstå. :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår svensk meget godt - nok til at jeg kan gjøre meg forstått og forstå det meste i de aller fleste sammenhenger. Dette gjelder både muntlig og skriftlig.

 

For det danske språks vedkommende har jeg blitt svært god på både å forstå og å snakke dette etter en utveksling med en dansk skoleklasse da jeg gikk i 1. gym.

 

Dog ligner nok svensk og norsk mere enn dansk og norsk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...