Gå til innhold

Ett lite server project

Gjest Slettet-df17e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Hei....

Har nå testet Linux noen mnder på stasjonere pc'en min nå så tenkte jeg skulle sette opp en server og se hvordan det funker.(Linux er drit moro :thumbs: )

Jeg har en marskin jeg tenkte på og sette opp som router og brannmur.

Men finnes det noe router oppleg med "webadmin" ? skal dele linja til tele 2 så må vel sette opp så den deler ut ip via dhcp!

Og når det gjelder brannmur så lurer jeg igjen på om det finnes noe "webadmin" opplegg der.. og eventuelle programmer dere vil anbefale til brannmur!

Jeg har planer om og kjøre slackware 9.1 med 2.6 kjernen!

Om dere da ikke har noe syke råd til åssen distro/kernel jeg burde bruke.!

Mvh. Thomas :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bad_Byte og objorkum: Fyren vil leke seg! ("Linux er dritmorro"). Smoothwall og CC er fine distroer hvis man skal ha en minimalistisk router som skal gjøre route-jobben kjapt og enkelt, og kun gjøre akkurat dèt. Skal man kjøre servere og eksperimentere litt, bør man absolutt kjøre en "normal" distro. Debian, Gentoo og Slackware er alle flotte. Personlig står mitt hjerte hos Gentoo.

Lenke til kommentar
Bad_Byte og objorkum: Fyren vil leke seg! ("Linux er dritmorro"). Smoothwall og CC er fine distroer hvis man skal ha en minimalistisk router som skal gjøre route-jobben kjapt og enkelt, og kun gjøre akkurat dèt. Skal man kjøre servere og eksperimentere litt, bør man absolutt kjøre en "normal" distro. Debian, Gentoo og Slackware er alle flotte. Personlig står mitt hjerte hos Gentoo.

:wow:

Leste tydligvis ikke godt nok.

Da vil jeg også anbefale Debian, Slackware og Gentoo om du har erfaringer og kan litt. De har gode installasjonsguider, så du klarer det sikkert uansett.

Det er heller ikke noe problem å leke litt med en lett distro (Fedora, Mandrake, SuSE) og installere dem som kun tekstmodus (vet ikke om du vil ha X på serveren)?

Routing og DHCP-server funker på alle distroene uten problem. Webmin kan også installerest på alle distroer. www.webmin.com

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Takker for masse bra svar...!

Men når jeg når jeg sa det med distro så mente jeg ikke anbefalinger for har lest distro tråden men tenkte om kanskje slkackware var uegnet til router og brannmur opplegg.. men takk skal dere ha uansett :yes:

Men da regner jeg med att jeg fortsetter med slackware UTEN X (jeg er kanskje litt nybegyener men ikke dum;)

Men driter jeg meg ut om jeg tror jeg kan legge inn webmin og da sette opp router og brannmur med det? jeg må vel gjøre noe mere.. legg merke til att routern må dele ut ip fra dhcp

Mvh. Thomas enda en gang ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...