prolixin Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Noen som vet hvordan peering foregår ? På NIX vet jeg at BGP-4 benyttes som routing protokoll, betyr dette at noen ISPer "leier" trafikk av andre ISPer til å nå utlandet igjennom NIX ? Eller har de fleste ISPer egne utenlandslinjer i tilegg ? Er det noen som har avtaler at routing kan gå igjennom andre ISPer dersom utenlands linjer går ned osv ? Hva skjedde forresten med telenor sin konkurent til NIX ? Ble det noe av ? Lenke til kommentar
sealie Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Noen som vet hvordan peering foregår ? På NIX vet jeg at BGP-4 benyttes som routing protokoll, betyr dette at noen ISPer "leier" trafikk av andre ISPer til å nå utlandet igjennom NIX ? Eller har de fleste ISPer egne utenlandslinjer i tilegg ? Er det noen som har avtaler at routing kan gå igjennom andre ISPer dersom utenlands linjer går ned osv ? Hva skjedde forresten med telenor sin konkurent til NIX ? Ble det noe av ? Såvidt jeg vet er prosjektet til Telenor lagt på is når det gjelder utenlandspeerings (iX) sentral i Oslo. Telenor har en drøss med lukkede transiter/exchanges, men alle er "privat" og lukket. Om du ser på www.nix.no, er det en egen side der det står hvilke utenlandske backbones og ISP'er som leier aksess av NIX. Dette inkluderer MCI Worldcom, Telia, SN, Swipnet/Tele2, Global Crossing, Carrier1, British Telecom, Demon, osv. Disse ISP'ene har egne BGP-tabeller som vil route norgestrafikk via deres peering med NIX for å få trafikken til å se ut som "sin egen". Og når du snakker om renundanse, ligger det i BGP4's natur å route trafikk via det nettverket som fungerer og har færrest HOP og raskest tilgjengelig. Håper dette svarte på litt værtfall :-) Mvh, Vidar S. Endret 28. april 2004 av sealie Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Noen som vet hvordan peering foregår ? På NIX vet jeg at BGP-4 benyttes som routing protokoll, betyr dette at noen ISPer "leier" trafikk av andre ISPer til å nå utlandet igjennom NIX ? Eller har de fleste ISPer egne utenlandslinjer i tilegg ? Er det noen som har avtaler at routing kan gå igjennom andre ISPer dersom utenlands linjer går ned osv ? Hva skjedde forresten med telenor sin konkurent til NIX ? Ble det noe av ? Såvidt jeg vet er prosjektet til Telenor lagt på is når det gjelder utenlandspeerings (iX) sentral i Oslo. Telenor har en drøss med lukkede transiter/exchanges, men alle er "privat" og lukket. Om du ser på www.nix.no, er det en egen side der det står hvilke utenlandske backbones og ISP'er som leier aksess av NIX. Dette inkluderer MCI Worldcom, Telia, SN, Swipnet/Tele2, Global Crossing, Carrier1, British Telecom, Demon, osv. Disse ISP'ene har egne BGP-tabeller som vil route norgestrafikk via deres peering med NIX for å få trafikken til å se ut som "sin egen". Og når du snakker om renundanse, ligger det i BGP4's natur å route trafikk via det nettverket som fungerer og har færrest HOP og raskest tilgjengelig. Håper dette svarte på litt værtfall :-) Mvh, Vidar S. takker for svar Lenke til kommentar
sealie Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Glemte å si, at når jeg sier "private" transiter som hovedsaklig står sentralt i store byer, har disse kun peering med lokale leverandører som ifra dette "knutepunktet" peerer direkte eller indirekte med NIX. Såvidt jeg vet, er det ingen andre utenlandspeeringer enn NIX som står sentralt plassert ved Universitetet i Oslo. Med andre ord, om noen bomber UiO, vil Norge være et lite intranett i noen timer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå