Gå til innhold

Fenomen: CM er ikke bra for CPU-temp!

tor_erik

Anbefalte innlegg

Hallo!

Spilte litt CM nå, det kan ikke anbefales som prosessorvennlig... Vanligvis har jeg full load på 53-54*C, men etter 45 min CM lå den på 56-57*C!

Jeg kan nevne at jeg spiller andre krevende spill som Far Cry, der er det ingen problemer med temperatur... Er bare CM sånn eller? :dontgetit:

EDIT: Ser at jeg skrev "idler i 53-54*C". Dette er feil, denne temperaturen er ved full load. Bør oppklare et par av innleggene lenger nede ;)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

56-57 er da ingen temperatur for en prosessor. Skjønner ikke helt hvorfor du reagerer så... Er temperaturen rundt 70 er det på tide å tenke bedre kjøling.

Hilket program som bruker CPU 100% har ingenting å si for varmen som utvikles. Forskjellige program bruker CPU ulikt (% av kapasitet) og da kan temperaturen også være forskjellig. Men trodde egentlig at Far Cry ville dra maks load nesten hele tida, men da gjør det kanskje ikke det.

Det har ikke vært varmere inne enn det valigvis er da?

Lenke til kommentar
om du har prossessor temperatur liggande over 50 grader i Idle bør du seriøst fikse deg betre kjøling..

Du BØR ha 30-40 grader Idle, vertfall om du sitter lenge framfor spel og driver med CPU krevande temperaturer...

Ingenting som sier at du bør ligge mellom 30 og 40 grader idle. 40-50 er helt OK og 50-60 er helt OK ved maks load. Ofte blir maskinen ustabil og rebooter eller henger seg før det virkelig er kritisk og da er temperaturen ofte oppi 80 grader...

Lenke til kommentar
om du har prossessor temperatur liggande over 50 grader i Idle bør du seriøst fikse deg betre kjøling..

Du BØR ha 30-40 grader Idle, vertfall om du sitter lenge framfor spel og driver med CPU krevande temperaturer...

det er tull. Amd takler opp til 90 grader, har han intel burde det være ok for intel også

Lenke til kommentar

Duron tar 85c og XP 95c for å være helt korrekt....

Du minsker levetiden på prosessoren dersom du nærmere deg disse tallen, men ingenting sier at idle MÅ være mellom 30-40.. mange faktorer som spiller inn, bare den kjører greit og tempen ikke er skyhøy kan man være fornøyd :)

Lenke til kommentar

Eh, skal man slutte og spille Cm fordi temp går opp?

Uannsett Cpu tar ikke skade over lengre tid før, tempen er over 60 grader, selv om den gjør det vil den uannsett vare i hvertfall 10år.

Så skjønner ikke hvorfor dette skulle være så farlig?

Lenke til kommentar
det er tull. Amd takler opp til 90 grader, har han intel burde det være ok for intel også

Men det blir ustabilt rundt 65 grader.

Dette er ikke helt sant, har idlet på 66' og maxa på 69' de siste dagene og har ikke oppleved noe ustabilitet what so ever (hakke gidda å koble om til sommertemp ennå).

Er en XP-m 35W @ 200x11 med slapp vifte@5V btw.

Lenke til kommentar
Eh, skal man slutte og spille Cm fordi temp går opp?

Uannsett Cpu tar ikke skade over lengre tid før, tempen er over 60 grader, selv om den gjør det vil den uannsett vare i hvertfall 10år.

Så skjønner ikke hvorfor dette skulle være så farlig?

Nei, man skal ikke slutte å spille CM.

Tok opp dette pga det er et fenomen at man får høyere temp i et spill som CM enn i et spill som Far Cry.

Det er overhodet ingen krise, det er jeg også fullt klar over. Dette er bare, som sagt, noe jeg finner interessant. Om jeg uttrykte meg dårlig i første posten, beklager jeg det. ;)

EDIT: Rettet den stygge feilen i den første posten... ;)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...