Gå til innhold

Ta bort shimmen


Anbefalte innlegg

Har et 9800 pro @ xt og en zalman heatpipe med vifte, men klokker ikke kortet veldig langt. Tror dette kommer av at kjøleren som ligger inntil Gpu ikke er helt i kontakt med hverandre.

 

Er det veldig risikabel å fjærne denne shimmen??

og hvordan skal det gjøres? tror hvertfall min er limt på.

 

MvH Zitronballong :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du trenger å ta den av på 9800 kort. Mener å ha hørt at shimmen er litt lavere enn coreen på de korta. I motsetting til hva som var vanlig på 9700 kort.

 

Men vil du ha den vekk så tar du en tapetkniv. Knekker frem ett nytt blad. Begynner med å kile spissen inn i ett av hjørnene. Enklest å begynne der. Så fører du bare kniven rund under shimmen. Men ikke bruk for mye kraft eller noe som gjør at du glipper. Surt å skade kjernen eller noen av kondensatorene/motstanderene eller hva der er som er loddet fast nær kjernen.

 

Sånt jeg gjorde det iallefall :o

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Tror ikke du trenger å ta den av på 9800 kort. Mener å ha hørt at shimmen er litt lavere enn coreen på de korta. I motsetting til hva som var vanlig på 9700 kort.

 

Men vil du ha den vekk så tar du en tapetkniv. Knekker frem ett nytt blad. Begynner med å kile spissen inn i ett av hjørnene. Enklest å begynne der. Så fører du bare kniven rund under shimmen. Men ikke bruk for mye kraft eller noe som gjør at du glipper. Surt å skade kjernen eller noen av kondensatorene/motstanderene eller hva der er som er loddet fast nær kjernen.

 

Sånt jeg gjorde det iallefall :o

det er nettopp på 9800 kort du må gjøre dette... 9700 er ikke noe problem for der er shimmeren lavere..

 

så du tar feil... har tatt av på både 9700 og 9800...

Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha løsnet blokken for å ta et par bilder, men det er alt for mye arbeid ;)

 

Gjør bare som Veritas_ sa, det er ikke værre. Bare ta deg god tid, og skjer opp mot shimmen, og ikke ned mot kretskortet.

Det er en slags skummasse du skal skjære i, og det tar sin tid, men ikke rush for da ender du opp med et dødt kort.

Begynn i et hjørne og skjær deg rundt, og for gud skyld IKKE prøv å brekk av shimmen..

Lenke til kommentar

Takk så mye Veritas_ :thumbup: !!!

 

Lurer på enda en liten ting :blush: , ikke så viktig, men de vite merkene etter "shimmen". Kan man pusse bort de eller noe, slik at man får en pen og fin overflate? Kan tenke meg de hvite flekkene er litt limrester og slik, og det er ikke så kult å ha der. :dontgetit:

Endret av F-r-e-d-r-i-k
Lenke til kommentar
IKKE prøv å fjerne restene! Ser du de bittesmå komponentene på GPU´n? Et lite "spark" borti dem kan fort få dem til å løsne.

Dermed er det bare å ta seg en tur til PC-pusher´n, etter et nytt kort.....

Den beskjeden er roger! Kunne gått galt der, fryktelig galt :scared:

 

Komplett hadde nok blitt litt oppgitt om jeg sendte inn enda et ødelagt 9800pro. Tok en spansk en, noe ala det bamsefar skrev og sendte inn, fikk heldighvis et nytt. ;)

Lenke til kommentar
skal du ikke ha en kjøper over merkene da, gutt?

 

Det er vel ikke mange som bryr seg om det er noen mindre pene merker under en kjøler?

 

jeg satser på at du mener kjøler? Jeg kan heller ikke se visten med å fjerne noe som er skjult under en kjøler.... med mindre du tar av kjøleren og nyter synet av GPU'en din er det vel bare og droppe.... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...