Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånd og mindre hastighet enn bestilt

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte bredbånd fra Catch (1300/384) og var strålende fornøyd. Helt til det viste seg at hastigheten var mindre enn det som var bestilt. På nedhastigheta hadde jeg fått rundt 1200kbps, men det som var verre, var opphastigheta som var ca 300kbps. (Tilsvarende ca. 10kB for lite). 10kB for lite høres kanskje lite ut, men det tilsvarer rundt 25% tap. Til informasjon testet jeg med å sende data til naboen som også er abbonent hos Catch.

Jeg kontaktet Catch support ang dette, og fikk til svar at de hadde satt linja riktig opp, men at en del gikk "tapt" pga overheads under trafikken.

Det jeg lurer på, er om dette er riktig gjort av Catch, skal man regne med et tap og leve med det, eller skal en leverandør sørge for at man får nøyaktig det som er bestilt, og legge på litt ekstra for kompensasjon?

Noen erfaringer og tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, skal på kino nå, så dette blir kort.

Har selv nextgentel 1600\512, og det de har gjort er å sette opp nedlastningshastigheten til 1984, noe som er betraktelig høyere enn det jeg skal ha, men jeg har også linjetap, så min nedlastninghastighet er på "bare" 1700, men jeg kan leve med det. Hehe. Utlastning\uploading står på 512 akkurat, noe som tilsvarer 64 kB, og jeg ligger på mellom 62-68 kB, noe som er helt kurrant.

Klag så mye du orker og gidder, så kanskje du får det du skal ha. Er litt surt å betale for noe du ikke får.

Tvi tvi. ;)

Lenke til kommentar

Sjekk modemet. Du har betalt for en 1300/384 link, ikke nedlastingshastighet. Dvs at du antagelig mottar 1300/384 data, mens nyttetrafikken er 10-15% lavere. Les litt mer om TCP/IP så skjønner du det. Sjekk derfor modemet om du har fått linkhastigheten du har bestillt, dersom den stemmer er det ikke noe du kan gjøre.

Det at f.eks. Rimi legger ved en Snickers når du kjøper en Cola betyr ikke at du kan kreve en Snickers når du kjøper Cola'n på Narvesen.

Lenke til kommentar
Du har betalt for en 1300/384 link, ikke nedlastingshastighet. Dvs at du antagelig mottar 1300/384 data, mens nyttetrafikken er 10-15%

Det var en del av det jeg lurte på. Hvor står det opplyst at man har betalt for en 1300/384 link og ikke selve hastigheta? Dette er egentlig en sak for forbruker-kontoret, da er reklamene helt misledende siden dette ikke opplyses noen ting om. (Om du har rett da)

Lenke til kommentar

Jeg har også testet litt på dette. Jeg skal ha 128 ut, men får bare ca. 110 når jeg måler selv. Dette ble forklart av Tiscali som tap i overhead, som også nevnt i denne tråden.

Men jeg får mer download enn jeg "skal" ha, fordi denne er oppjustert for å kompansere for tapet.

Er det vanlig å kompansere for nedlastning, men ikke for opplastning?

Hva kan man egentlig kreve?

Lenke til kommentar
Sjekk modemet. Du har betalt for en 1300/384 link, ikke nedlastingshastighet. Dvs at du antagelig mottar 1300/384 data, mens nyttetrafikken er 10-15% lavere. Les litt mer om TCP/IP så skjønner du det. Sjekk derfor modemet om du har fått linkhastigheten du har bestillt, dersom den stemmer er det ikke noe du kan gjøre.

Det at f.eks. Rimi legger ved en Snickers når du kjøper en Cola betyr ikke at du kan kreve en Snickers når du kjøper Cola'n på Narvesen.

det er kanskje derfor jeg får aldrig den ***** snickersen med cola på Kinoen :p:blush:

Lenke til kommentar

Catch leverer linje på 1300kbps til deg, og det er det du betaler for. Av den linjen så blir ca 10-15% spist opp av overhead, noe enkelte ISP'er velger å kompensere for, mens andre gjør ikke.

Du har betalt for inntil 1300kbps..og jeg tror nok ikke du vil få det som blir spist opp ekstra fra catch dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...