KydeX Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Hei. Jeg er ute etter å kjøpe meg speilrefleks, har canon powershot G5 fra før. Jeg ønsker egentlig å kjøpe canon eos 10d, men føler det blir litt høy prisklasse. Derfor har jeg sett på nikon D70 med 18-70mm objektiv, som virker som et bra kamera. Skal man ha tilsvarende objektiv til eos 10d blir dette en mye dyrere løsning. Hva mener dere? kom med plusser og minuser. Jeg stusser bl.a. litt på at D70 ikke kan stilles lavere enn 200 iso. Har dette noe å si på bildekvaliteten, blir det mer støy en canon sine kamera? er takknemlig for alle tips og anbefalinger. Lenke til kommentar
alex15 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 hei! jeg tror ikke at fordi om den laveste isoen på d70 er 200 så vil det ikke bli så mye mer støy: vis du ikke bruker å forstørre bildene mye. Men er ikke sikker. har faktisk selv tenkt å kjøpe 300d eller 70 og mener at vis du er ute etter et raskt kamera med ekstra mye funksjoner så kjøp 70d. Men vis du bryr deg veldig mye om bildekvalitet og bruker å ta mest landskaps og portrett så burde du vurdere canon 300d med ei bra zoom linse feks: 17-40mm usm l. var jeg noe til hjelp?håper det Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Hei. Problemet er bare at den 17-40 usm linsa er ganske dyr, ca. 7000 tror jeg, da er du over det som nikon d70 koster med 18-70mm objektivet, som jo egentlig er mer anvendelig. Nikon objektivet skal visst være ganske bra også... jeg er ganske usikker jeg... Lenke til kommentar
alex15 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 hvis du ikke har canon objetiver fra før synes jeg at du bør gå får 70d: det er et vedilg bra kamera med et bra objektiv. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 jeg tror ikke at fordi om den laveste isoen på d70 er 200 så vil det ikke bli så mye mer støy: vis du ikke bruker å forstørre bildene mye. Men er ikke sikker. her var det så mye "ikke" at jeg tror det er lett å misforstå. hva mener du egentlig? Lenke til kommentar
kai_frode Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Dette er jo diskutert utallige ganger før, og vi blir vel heller aldri helt enige. For en ihuga Nikon tilhenger er det gjerne mere unaturlig å anbefale og kjøpe et Canon kamera som det er for en heterofil mann å ligge med en annen mann.. Slik jeg har forstått det er kameramerke nesten som en religion for mange.. Jeg handlet selv digital speilrefleks for kun noen uker siden, og siden jeg ikke hadde noen objektiver eller liknende fra før var jeg fri til å velge. Jeg syntes valget var ganske enkelt og havnet på Nikon D70 med 18-70mm. Det har jeg ikke angret på heller. Hadde Canon 10D vært noe rimeligere, samt at det hadde eksistert en objektivløsning alla Nikor 18-70, hadde jeg kanskje vurdert 10D litt sterkere. Ellers ser jeg ikke mange andre grunner til å velge 300D over D70 enn at den er noe billigere. At 300D er bedre til portrett og landskapsfotografering er vel en litt drøy påstand kanskje. Objektivet og fotografen er vel like viktig. D70 har noe mer støy enn 300D på laveste iso kanskje, men det skal litt til at du merker det tror jeg. Ved høyere iso har også D70 noe mer støy ifølge målinger av Phil Ashley, men på den annen side er D70 sin bildestøy mer behagelig, så ved høyere iso ser D70 sine bilder minst like bra ut!. Alle kameraer har sine fordeler og små ulemper. OG du får det du betaler for. Jeg har som sagt D70 og anbefaler dette. Kjøper du D70 får du i alle fall et kamera som er raskere enn Canon sine, spesielt om du fotograferer i RAW. Hurtigheten var en av de mest tungtveiende grunnene til at jeg havnet hos Nikon. Endret 29. april 2004 av kai_frode Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Kai Frode har helt rett. Forøvrig er jeg også en av de som tror du ville gitt terningkast 6 til alle tre kameraene, ergo: en vinn, vinn eller vinn-situasjon (når du har skrapet sammen pengene, selvfølgelig). Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Så lenge 10d koster under 12.000 uten objektiv, og d70 og 300d koster ca 9.000 uten objektiv, ville jeg vurdert 10d sterkest... 3000 kr er jo ikke så enorm forskjell. Endret 29. april 2004 av anderfo Lenke til kommentar
FrankL Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Hei Azaz Et godt alternativ til Canon 17-40 USM L linse er Tamron 19-35 Den er litt "tregere" når det kommer til Autofokus, men ellers er de så og si jevn gode. Tamron linsen ligger på Ca 3000 kroner. (fåes både til Nikon og Canon) Om du skal velge 300 D, Nikon D70 eller D10 har litt med personlig "feeling" å gjøre. Det er ikke stor forskjell på D300 og D10, og trenger du innstillings mulighetene D10 har (Eks kelvin balanse). Men selvfølgelig, D10 gir en litt mer kamera feeling, liker ikke plast huset på D300. Men stikk innom en forhandler og "føl" alle tre kamerane og finn ut hvilket du føler ligger best i hånden og hvem du jobber greiest med. http://akam.no/art.php?artikkelid=1290 Test D70 http://akam.no/art.php?artikkelid=987 Test av 10D http://akam.no/art.php?artikkelid=4161 Test av 300D Håper dette hjalp litt All the best FrankL The Brain is like a parachute, it wont work unless it`s openFrank Zappa Lenke til kommentar
kae Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Tror det beste rådet er å få "kjent på" alle tre. Det gjorde jeg. Hadde ikke noe fra før, og endte opp med D70. Likte å holde og knipse med det. Har ikke angret et sekund. Raskt og med mer enn nok muligheter for manuell kontroll. Tror ikke du vil angre på noen av dem, men hvis du blir vant til reaksjonsevnen til D70 blir det vanskelig å leve uten... Og ja, kit-linsa 18-70 er virkelig bra til prisen. Raskt, stille og så liker jeg virkelig det å kunne justere fokus manuelt selv på AF. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Så lenge 10d koster under 12.000 uten objektiv, og d70 og 300d koster ca 9.000 uten objektiv, ville jeg vurdert 10d sterkest...3000 kr er jo ikke så enorm forskjell. Eh, 10D under 12000? billigste pris jeg finner er 13995. Og uansett, 3000 er også litt forskjell, man kan jo få et greit objektiv til den prisen... Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Så lenge 10d koster under 12.000 uten objektiv, og d70 og 300d koster ca 9.000 uten objektiv, ville jeg vurdert 10d sterkest...3000 kr er jo ikke så enorm forskjell. Eh, 10D under 12000? billigste pris jeg finner er 13995. Og uansett, 3000 er også litt forskjell, man kan jo få et greit objektiv til den prisen... OK, for et par dager siden fant jeg 10d til under 12.000. Husker ikke hvilken butikk, men jeg tror det var ITbutikken. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Den største forskjellen mellom 300D og D70 er kit-linsen. Den som følger med 300D er av billigste sort (standardlinse), mens Nikon har valgt å legge mer penger i sin linse. Derfor vil man med kit løsningene få klart skarpere bilder med Nikon sin pakke (D70 med AF-S DX 18-70). Kjøper man 300D løst, og skal ha en like god linse, så kommer man uansett mnst opp i samme prisleie som D70 sin kit-løsning. Når det gjelder kameraene, uavhengig av linser, er de omtrent jevngode. D70 er noe kjappere på seriebilder (3 bilder i sekundet), og har større buffer som betyr at du kan ta flere bilder i serie enn 300D (opp til 12 bilder hvis du tar 3 bilder i sekundet). Har du ett raskt nok minnekort, og setter hastigheten ned til 2,5 bilder i sekunder, kan du bilder i serie til minnekortet er fullt. Det er imponerende synes jeg. D70 har laveste ISO på 200, rett og slett fordi de ikke ser den praktiske betydningen av å ha lavere ISO... det vil ikke merkes ettersom støyen på bildene uansett er så lav ved ISO 200 at det ikke kan ses. Vanligvis stoler ikke jeg på tester, men det er liten tvil om at D70 vinner betraktelig flere tester enn 300D, og det må da bety noe. Jeg har hatt gleden av å prøve begge to, og føler at Nikon sitt kamera er den klare vinneren her. For ordens skyld, kan jeg nevne at jeg ikke har noen spesiell forkjærlighet for Nikon fremfor Canon. Jeg har Nikon speilrefleks, men Canon digitalkamera. På mange områder er Canon bedre enn Nikon, men akkurat her har Nikon stukket av med seieren. Det er en grunn til at vi, der jeg jobber, har solgt opp mot 50 stykker av dette kameraet siden lanseringen. Vi kunne solgt mange flere, om Interfoto hadde klart å levere nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå