Gå til innhold

Holder harddisken min på å levere inn tøfflene?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om harddisken min holder på å slutte å fungere. Det startet med at jeg ikke fikk startet opp mIRC (som ligger på E:) "Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses". Tok med en gang sikkerhetskopi av viktige ting fra harddisken (bilder, dokumenter, osv..), men hvis jeg kopierer mappen "Windows 2000 drivere" så får er det noen files som det ikke går å lese og hastigheten varierer kraftig (fra 700-21000 kb/s)

Det er en Seagate Barracuda 120GB S-ata disk som er 1 år gammel. Jeg kjøpte 2 slike mai i fjor. Faktisk så tok den andre harddisken kveld august i fjor.

En annen ting er at av og til så er 3,3V ustabil. På det verste har den vært ned i 2,9V. Kan det være det som tar knekken på harddisken? Jeg har en Chieftec 360W PSU og systemet mitt er: XP 2500, 1GB DDR-ram, Radeon 9700 PRO, Asus A7V8X, 2 Seagate Barracuda 120GB S-ATA, 2 Seagate Barracuda 120GB P-ATA, 2 WD Caviar 120GB P-ATA, Plextor 48/24/48A og NEC ND2500A

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for en veldig gøy topic. Sitter her og små hummrer :laugh:

On topic : Sjekk minnet ditt først! Om du kan utelukke at minnet er 100% feilfritt så er det jo sannsynlig at du har problemer med hdd ja. Det er ikke sunt for noen komponenter i pcen med store svinginger i strømmen di får levert, er litt usikker på hvor stor % di takkler før di tar skade.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Tusen takk for en veldig gøy topic. Sitter her og små hummrer :laugh:

On topic : Sjekk minnet ditt først! Om du kan utelukke at minnet er 100% feilfritt så er det jo sannsynlig at du har problemer med hdd ja. Det er ikke sunt for noen komponenter i pcen med store svinginger i strømmen di får levert, er litt usikker på hvor stor % di takkler før di tar skade.

Mista alt innhold på en 200Gb her for ikke så lenge siden. Der var feilen i Ram-en. Det gjorde at filene ble uleselige. Var også fordi en gammel XP utgave uten SP1.

Men en ting som imponerer meg er min 80Gb Maxtor 5400Rpm. Den kjøpte jeg for 3 år siden å den går enda. Faktisk den mest stillegående i pcen min. :cool:

Lenke til kommentar

Mistenker du at harddisken din "Holder på å levere inn tøfflene" som du så fint skriver, da er det føste du å gjøre å ta backup av for deg viktige data, deretter laster du ned SeaTools som er et harddisk diagnose program for Seagate harddisker, dette programmet forteller deg om det er noe feil på disken, finner dette programmet kritiske feil da bytter du den inn og får deg en ny på garantien.

Du kan finne programet her :http://www.seagate.com/support/seatools/

Endret av bits&bytes
Lenke til kommentar
Mista alt innhold på en 200Gb her for ikke så lenge siden. Der var feilen i Ram-en. Det gjorde at filene ble uleselige. Var også fordi en gammel XP utgave uten SP1.

Men en ting som imponerer meg er min 80Gb Maxtor 5400Rpm. Den kjøpte jeg for 3 år siden å den går enda. Faktisk den mest stillegående i pcen min.  :cool:

Når ble den harddisken kjøpt? Var det en WD disk? For jeg mistet nettop en slik harddisk på jobb for 1 måned siden. Litt kjipt, for vi mistet mye rå video som skulle redigeres, fikk berget en del, men ikke alt :( Det rare med den disken var da jeg kjørte diagnose verktøyene til WD så ble det ikke rapportert feil med harddisken.

Skal teste SeaTools når jeg er ferdig å kopiere. Har 40GB med hysj hysj ting som må kopieres og det går mildt sagt treg med den varierende hastigheten.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Det behøver ikke være problemer med minnet, men det er kjekt å sjekke. Er det problemer med psu så kan godt cpu også være påvirket.

Kjenner du til programmet prime95??? Hvis du ikke har det så kan du laste det ned her : http://www.mersenne.org/freesoft.htm

Ta en torture test med Blend som valg. Funker det fint kan du også sette testen litt mere cpu intensivt. La programmet gå i noen timer (det stopper hvis det finner problemer).

Lenke til kommentar

Er det mulig at strømforsyningen er for liten til å kjøre 6 harddisker, 1 cd-brenner og 1 dvd-brenner?

Malvado: Har kjørt Prime95 før på maskinen uten problemer, men det var en stund siden og da hadde jeg bare 2 harddisker og 1 cd-brenner. Men skal teste etter jeg har kjørt SeaTools

Lenke til kommentar

Det selges idag harddisker med både 1 og 3 års garanti. Logisk nok: Pass på at du får med 3 års garanti.

At en harddisk har en levetid på 3 år er ikke så veeeldig imponerende. Kjøpte en 3,2 gb harddisk rundt.. eh... 1996, den surrer og går fremdeles - 8 år gammel med andre ord ;)

Eneste harddisken som har gått til h... for meg var en 170mb disk fra rundt 1993-4, men den gikk til helvete i.. 1996 ;)

Har etter det hatt nevnte 3,2gb disk, en 20gb disk og en 80gb disk. Pc'n min er i et nettverk 90% av tiden og vi har gjerne bare data på en maskin. Trenger litt mindre plass da :)

Lenke til kommentar

Jeg ville sendt inn disken til en sjekk uansett, og for sikkerhets skyld investert i en kvalitets psu. 360W blir litt lite på alt det utstyret du har koblet til, særlig dersom det ikke er verdens beste kvalitet. Jeg kjenner ikke til Chieftech sine Psu annet enn at de fungerer godt under "normale" forhold, men din er nok en del belastet. At 3.3V varierer er vel også et tegn på dette. Dårlig strøm påvirker hele systemet ditt, så det er viktig at det er kvalitet her.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...