adsfiklam Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Har et TRV 33 fra Sony. Der kan jeg velge om jeg vil ta opp lyden i 12 eller 16 bit lyd. Men hva er forskjellen? Blir det bedre lyd med 16 bit? I tilfelle, hva er da vitsen med at man kan velge mellom "dårlig" lyd og bra lyd? Takker Lenke til kommentar
covah Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Ja, det er forskjell mellom 12 og 16 bits lyd. Vil du ha god lyd, velger du 16 bit. Vitsen med at du kan velge, er at dårligere lyd tar mindre plass. Du kan da velge mellom å kunne lagre mye med "dårlig" lyd, eller å lagre mindre med "god" lyd. Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Ja, det er forskjell mellom 12 og 16 bits lyd. Vil du ha god lyd, velger du 16 bit.Vitsen med at du kan velge, er at dårligere lyd tar mindre plass. Du kan da velge mellom å kunne lagre mye med "dårlig" lyd, eller å lagre mindre med "god" lyd. Men siden lyden blir lagret på DV tape går det da utover bildekvaliteten hvis jeg velger 16 bit lyd? Lenke til kommentar
covah Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Kan jeg ikke tenke meg (uten å være sikker). Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Nei det går ikke ut over bildekvaliteten. 12-bit lyd har rot i ikke-lineære redigeringsenheter. Dersom du her bruker 12-bits lyd, får du et ekstra stereospor å legge på kommentarer og musikk o.l. Dersom du bruker 16-bits lyd får du kun ett stereospor. (ikke-lineære redigeringsenheter er alt annet enn datamaskiner som f.eks mini-DV-decker á la Casablanca) Dersom du redigerer på datamaskin eller ikke redigerer i det hele tatt bør du alltid ha 16-bits lyd. Du kan til og med velge Long Play (LP) uten at det går direkte ut over bildekvaliteten, det eneste du risikerer er flere dropouts (små deler av bildet faller ut i 1/25 sekund, noe som er umerkbart for de fleste, men uakseptabelt blant proffe). lykke til. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Med 12bit kan du ha et stereospor ekstra... altså 4spor totalt mot normalt 2. - Tror jeg. Det stod noe liknende dét på mitt TRV900e. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå