Gå til innhold

WinXP installering

Anbefalte innlegg

Først litt fakta: harddisk 156 GB.

1. Jeg hadde Home edition installert på datamaskinen.

2. Jeg fikk låne Pro edition og ville installere den.

3. Maskinen boota fra pro edition cd'en, alt gikk helt fint.

4. I installeringsbilde kom det fram at at det var en partisjoner der med home edition, slik som det skulle være.

5. jeg slettet denne, og opprettet en for pro edition.

6. Her starter marerittet.

7. Patisjonen som jeg nå har opprettet er bare på 131 GB. :hmm:

8. Tenkte dette bare var en feil i installasjonsbilde, siden det ofte var slik på den gamle pc'en og alt var i orden bare jeg fikk installert ferdig.

9. Jeg formaterte på den sakte måten.

10. Når jeg var ferdig med å installere gikk jeg inn på "Min datamaskin" og sjekket diskplass. 131 GB totalt. Altså 25 GB var borte vekk.

11. Jeg startet maskinen på nytt og boota med home edition. kom inn i installeringbildet.

12. Jeg slettet pro edition partisjonen på 131 GB og oprettet en ny.

13. Den nye home edition partisjonen var på 156 GB, slik som det skulle være.

14. Jeg formaterte på den sakte måten og installerte ferdig.

15. Gikk så inn på "Min datamaskin" for å sjekke diskplass. 152 GB totalt. Altså 4 GB var borte.

Jeg har prøvt å installerere og formatere både med home edition, pro edition og den gamle oppstartsdisketten til win98 flere ganger.

Min teori er at når jeg installerte pro edition, så ligger fremdeles home edition der et sted med alle ting som var installert (25 GB var så mye jeg hadde brukt). Når jeg så installerte home editon igjen, så ligg pro edition partisjonen også igjen et sted på 4 GB.

Jeg har en harddisk på 160 GB (reelt 156), og før jeg begynte med alt dette tullet så stod alltid på "Min datamaskin" at total diskplass var på 156 GB.

Det jeg i bunn og grunn lurer på er hvordan kan jeg slette og formatere harddisken, få bort alt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har brukt diskadministrasjonsverktøyene, men total plass på disken er likevel 152 GB i home edition, og 131 GB i pro edition. Har prøvt noen demo programmer som ligner på partition magic, men har ikke hatt hell.

Lenke til kommentar

Det var ikke sp1 på pro versjonen nei, derfor vart ikke disken større enn 131 GB. Men det er litt merkelig at 4 GB er "forsvunnet". Jeg snakket med en datamann som sa at grunnen til at de 4GB er "borte" er fordi maskinen telller 1000b i en sektor i stedet for 1024b, eller noe sånt. Alt det var snakk om var en matematisk regnemåte.

Lenke til kommentar
formater pcen på nytt, og bruk den formateringa som finns dos! hvis det ikke går så oppdater drivere, men et annet problem kan være hvis du ikke har innstalert sp1 til xp

Den støtter ikke ntfs ;)

Btw, partition magic funker fint til dette, bare velg resize partition :yes:

Lenke til kommentar

ja, nå er det ikke sikkert at jeg har fått med meg dette, men har han fortalt hvor mange partisjoner han har? hvis han har bare 1 så er det døfødt å gjøre det i Partition Magic. dette funker ikke. men hvis du derimot har flere kan du jo slette partisjon(ene) og partisjonere igjen. det han datamannen snakka om skjønner jeg ikke så veldig mye av. joda jeg vet at noe av harddisken blir brukt til Bootsektor og sånne ting, men 4 GB skal ikke bare bli borte sånn på sekundet egentlig. selv har jeg 2x120 GB Seagate Harddisker og disse viser 111.79 GB både i Windows 2000 og Windows XP. å kanskje du ikke helt visste dette heller at, hvis du partisjonerer en disk til en f. eks 20 GB partisjon så får du reelt 19.53 GB, ikke 20. dett skjønner jeg ikke helt men det er vel bare sånn. hehe har bare 20 GB partisjoner jeg.

jaja lykke til uannsett.

Lenke til kommentar

Det er en kjensgjerning at produsenter av harddsiker formidler en størrelse på en disk på f.eks 120000000000 bytes som 120 GBytes uten å ta hensyn til at det 1024 bytes i en kByte, 1024 kBytes i en GByte etc etc... Det er en av årsakene til at en disk du kjøper på 120GB aldri viser 120 GB i windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...