knutby Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 I den siste tiden så har jeg merket at alle har begynnt å se på (manga eller anime?) Spessiellt den der Nauruto bølgen++ Kan noen si meg hva som er så fasinerende med manga? Jeg blir selv flau når vennene mine sitter å ser på manga i 8 timer i strekk! Jeg kan forstå at man blir hekta på 24 og friends og alle de andre seriene som går. Men anime greiene forstår jeg meg ikke på. Lenke til kommentar
joolae Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 *kremt*, man ser ikke på manga, man leser det. Manga er tegneserier, anime er tegnefilm. Det er litt vanskelig å svare på hvorfor det er interessant/populært, men det er jo tegneserier. Blir vel som å spørre hvorfor Donald er populært? Jeg leser litt manga selv (først og fremst Ranma) og det er av den enkle grunn at det er morsomt. På den annen side så finnes det jo utrolig mye forskjellig manga/anime (action, komedie, whatever), så det finnes vel noe som passer for en hver. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Vestlige tegnefilmer har en mening. Det er morsomt. anime er barre masse blinke greier som hypnotiserer oss gjør at vi får epelepsi og hjerneslag. for mer informasjon, vennligst se: South park - Chinpokomon Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Heh.... Blinkegreier Joda Anime er en sjanger som virker litt sær i starten. Men Futurama er jo også sært? Ikke noe som hindrer noe fra å være genialt når det er sært (kanskje er det genialt nettopp fordi det er sært?). MEN selvfølgelig er det forskjell på Anime også! Finnes selvfølgelig MEST dritt, akkurat som det meste Disney er dritt. MEN det kan også være en utrolig mengde til inspirasjon, nettopp på grunn av at det ofte føles så ukjent og nytt. Kan ramse opp det jeg ser på som forskjeller på anime og Disney/South Park: 1. Anime er ofte myntet på mye større deler av befolkninga siden anime er mye mer allment utbredt enn her i Europa og USA. Derfor har du sånn utrolig teit og barnslig humor i samme scene som dem snakker om verdens undergang. Jeg liker det slik pga det gjør alt mye mer kontrastrikt og friskere (og barnslig?) men det er ganske få som liker det sånn. Vestlige tegnefilmer er enten for barn (Disney) eller for voksne (South Park, Simpsons, Futurama, Family Guy m.m.) 2. Informasjonsflyten i anime går UTROLIG mye raskere enn i vestlige tegnefilmer. Dette viser blant annet hvor mye bedre asiatiske språk er mer effektive enn vestlige språk. Dersom man ikke får med seg et poeng kan det være viktig å spole tilbake og se scenen flere ganger, siden det kan være viktige plott-punkter man går glipp av. 3. Mange hater intenst den lave bilderaten i anime som er på 15 bilder per sekund (i hvert fall i originalformatet NTSC, mens det her i Europa på PAL er på 12,5 tror jeg). Jeg synes igjen dette er bra siden animatørene kan konsentrere seg mer om å lage flotte tegninger enn å lage perfekt animasjon. 4. Det er JAPANSK FILM for feen har du sett noen vanlige japanske filmer i det siste? Det er klart at dersom du synes japanere er teite så vil du sannsynligvis ikke like det dem liker å se på TV. Typisk er å si noe er dårlig bare fordi det er annerledes enn det vi er vant med. 5. Det er overraskende ofte en story som ender med en "bad end" i motsetning til vår oppfatning av hvordan alle filmer og serier skal ende i en "status quo" hvor alt går tilbake til normalt eller alle er forelska og lykkelige. Hva som er mest fordummende sier seg selv. "Happy endings" er mer tilfredsstillende fordi vi får en følelse av kontroll siden ting ordnet seg. I den virkelige verden er det ikke slik, og japanerne er flinkere til å inkludere ting som asymmetri og et sluttresultat som ikke er slik forhåpningene tilsier. Men det er jo alt snakk om smak og behag igjen. Dersom du ikke liker anime, så ikke se på det. Jeg skjønner også at du blir sur på folk som sluker alt rått med en gang dem hører ordet "anime". Det er mange sånne også. Viktigste er at du er åpen for alt, og ikke vrir deg med en gang du ser den krøkkete animasjonen og skrur av i frykt for å få spasmer Dersom du ser etter kan du finne noen utrolig gode historier fra en helt annen kultur enn Amerikas pop-art. Dersom du trenger en god inngangsbillett kan du se noen av de største anime-filmene som fins, som for eksempel: *Princess Mononoke *Spirited Away *Vampire Hunter D - Bloodlust (den fra 2000!!) Det er ikke til å legge under en stol at både Tarantino og Wachowzki-brødrene er SVÆRT inspirert av anime og østlig kultur generelt. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 For min del er det greit og se på Anime, men Nauruto er noe av det kjedeligste jeg har sett. Prinsesse Mononoke er den beste langfilmen jeg har sett, også noen av de tingene i Animatrix. Ellers ser jeg mest på Trigun tror jeg. Ellers digger jeg hentai, ikke pågrunn av all pu|ingen, men alle pene damene Shin Angel og Twin Angel er vel de beste seriene jeg har sett innen den sjangeren. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 som med alle sjangre, så finnes det dritt og bra innenfor anime også pokemon TV serien f.eks....dritt... det er vel en anime bølge fordi det er noe "nytt" for de fleste... og å nevne top anime filmer uten Ghost in the shell eller ninja scroll? pføy... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 (endret) Du nevner diverse vanlige TV-serier som er "greit" at folk blir hekta på. Mulig du har noen fordommer mot at tegnefilmer bare skal være for unger, og at det derfor er rart for deg at voksne kan sitte i timevis og bli fans av en serie. Men anime er egentlig like mye for voksne som barn, det er både vold, blod og gørr og humor alt ettersom. En god anime-serie har velutviklede karakterer, akkurat som i Friends og de andre store TV-seriene folk ser slavisk på, gode plott i hver episode, og ofte veldig bra kunstverk i seg selv. Det er ikke looney toons akkurat Ser ikke på mye anime selv, men har et par tre serier jeg liker godt, som Hellsing, pluss har sett de fleste store filmene. BTW: Vampire Hunter D fra 1986 er myyye bedre enn Bloodlust, den orginale bruker håndtegna animasjon, mens den nye har datagenerert animasjon. Blir en helt anna kvalitet syns jeg. Endret 29. april 2004 av Bitex Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Dersom du trenger en god inngangsbillett kan du se noen av de største anime-filmene som fins, som for eksempel:*Princess Mononoke *Spirited Away *Vampire Hunter D - Bloodlust (den fra 2000!!) Det er ikke til å legge under en stol at både Tarantino og Wachowzki-brødrene er SVÆRT inspirert av anime og østlig kultur generelt. Det er disse filmene som er konge ja! Evangelium greiene synes jeg bare er slitsomt og kjedelig og de er vel mere er beregnet på barn. Jeg fyller litt på lista jeg -Princess Mononoke -Spirited Away -Vampire Hunter D - Bloodlust (den fra 2000!!) -Ghost In The Shell -SilverFang -Kiki's Delivery Service -Laputa Castle In The Sky -Grave Of The Fireflies -Wonderful Days -Steamboy (når den kommer) Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg har 2 DVDer med Walt Disney tegnefilmer. De er også beregnet på barn, men jeg elsker dem likevel.. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg har 2 DVDer med Walt Disney tegnefilmer. De er også beregnet på barn, men jeg elsker dem likevel.. Tenkte mere beregnet på barn som Pokemon er. Flash, savior of the universe, flash, he's a miracle. Det blir liksom litt for dumt, men barna liker det sikkert fordi det ikke har noen mål og mening. Om du ikke har sett Spirited Away så gjör det. Mye bedre enn noen Disney film jeg noen gang har sett! Da regner jeg ikke inn Pixar sine filmer som Disney sine. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Fordi anime er noe av det beste som fins!!! Princess Mononoke er den beste filmen som noengang lagt og Naruto er den beste serien som er lagt! Får vondt i hjerte av å tenke på hvor ufattelig bra det er. På lik linje med den smerten man får når man er forelsket. Og jeg syns så synd på dere som ikke klarer tegnefilmer... For det er så utrolig kult Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Fordi anime er noe av det beste som fins!!! Og det er det beste som finnes fordi...? Princess Mononoke er den beste filmen som noengang lagt og Naruto er den beste serien som er lagt! Snakker vi om Anime nå eller? Har du i det hele tatt sett andre serier enn Naruto? Håper du har beveget øynene dine utenfor Miyazaki's verden. Enig i at Princess Mononoke holder et godt nivå, i forhold til "tøysefilmer" som Spirited Away. Får vondt i hjerte av å tenke på hvor ufattelig bra det er. På lik linje med den smerten man får når man er forelsket. Begynner å lure på om du noen gang har vært forelsket. Og jeg syns så synd på dere som ikke klarer tegnefilmer... For det er så utrolig kult Og jeg synes synd på deg som liker Anime (jeg klarer i alle fall å skille Anime fra "tegnefilmer") Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) Ventet på deg Wh1te Og det er det beste som finnes fordi...? -Jeg digger den orientalske kulturen -Jeg har den egenskapen til å bli glad, trist, sint, redd osv av å se en film/serie som er tegnet. -Jeg liker tegnestilen. -Jeg liker humoren og alt det unike som anime har å by på. Noen grunner jeg kommer på. Snakker vi om Anime nå eller? Har du i det hele tatt sett andre serier enn Naruto? Håper du har beveget øynene dine utenfor Miyazaki's verden. Enig i at Princess Mononoke holder et godt nivå, i forhold til "tøysefilmer" som Spirited Away. Jeg snakker om serier generelt. Har bare sett litt fra Chobits, Hellsing og Neon Genesis Evangelion, og det er for lite. Men når jeg snakker om Princess Mononoke er det ikke bare animefilmer. Har sett 13 ''ikke-Miyazaki-anime-filmer". Begynner å lure på om du noen gang har vært forelsket. Kanskje det bare er du som ikke liker film like godt som meg Og jeg synes synd på deg som liker Anime (jeg klarer i alle fall å skille Anime fra "tegnefilmer") Jeg klarer og å skille animefilmer fra vanlige tegnefilmer, sier jo at jeg liker anime bedre. Endret 30. april 2004 av Scarface^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Begynner å lure på om du noen gang har vært forelsket. Kanskje det bare er du som ikke liker film like godt som meg Ja, du kan jo tro... Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Jeg har 2 DVDer med Walt Disney tegnefilmer. De er også beregnet på barn, men jeg elsker dem likevel.. Tenkte mere beregnet på barn som Pokemon er. Flash, savior of the universe, flash, he's a miracle. Det blir liksom litt for dumt, men barna liker det sikkert fordi det ikke har noen mål og mening. Om du ikke har sett Spirited Away så gjör det. Mye bedre enn noen Disney film jeg noen gang har sett! Da regner jeg ikke inn Pixar sine filmer som Disney sine. Ok, jeg har SA på DVD faktisk Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Naruto er nå konge så at folk liker det skjønner jeg nå godt, men det tar en tid å venne seg til Anime siden Aseater har en helt annen oppfatning av hva som er morsomt, spennende og tøft. Det var ikke så veldig mye jeg så på Anime før jeg så Ninja Scroll (tror det er det den het), men da tok det helt av! I senere tid har jeg sett Vampire Hunter D Bloodlust og den var i alle fall ikke med på å "bremse" min interesse for Anime! Du som de fleste andre har sikkert sett Final Fantasy filmen! Den bærer et litt mere vestlig preg og stiller selfølgelig i en klasse for seg selv når det gjelder Anime, men den er alikevell Animert! Også til han som sa at det meste av Disney var noe dritt ----> Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Tenker du på Final Fantasy - The spirits within? Lenge siden jeg kjøpte den, alle som har det minste snev av interesse for animerte filmer bør ha den i samlingen. Fler kamerater har ropt "det ser så ekte ut!" før de sluttet å tenke på det og konsenstrerte seg om historien. Man kan si hva man vil om FF i ettertid, men filmen er et stor verk og en milepæl for animasjonsfilmer med vekt på realisme. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 1. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2004 Vestlige tegnefilmer har en mening. Det er morsomt. anime er barre masse blinke greier som hypnotiserer oss gjør at vi får epelepsi og hjerneslag. for mer informasjon, vennligst se: South park - Chinpokomon Noen som iallefall har skjønnt det Typisk anime: Jeg er herskerens tjener! Jeg her loste mesteren! jeg kan hoppe høyset! Med min evne til å hoppe så kan jeg erobre verden! Sånn er anime.. altså noe uten mål og mening. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) Først; i dette inlegget så skriver jeg anime, med dette så mener jeg japansk tegenfilm (da er det oppklart) Jeg ser på anime fordi: -Det er god unerholding dvs god action, god humor. Og man kan slappe av mens man ser på det -Jeg har blitt hekta, og jeg klarer ikke å stoppe å se på det. Jeg ser på serier som hunter x hunter og naruto. Dette er ikke av de dype seriene, men jeg syntes det er god unerholdning. Det kan hende jeg går over til dypere anime etter hvert. Før hadde jeg også en slik anti holdning til anime (south park sketsjen er foresten kjempe morsom) grunnen til denne holdningen var for det meste pga pokemon. Men når jeg begynte å se litt hunter x hunter fant jeg ut at det faktisk var ganske kult. Og ja de animene jeg ser på er ikke helt uten mening, noen av seriene har noen lette psykologiske aspekter. Og desuten har bla. naruto en ganske god "moral", de onde er ikke bare onde som i mange amrikaske filmer/serier. Det blir forklart hvorfor de ble "onde". (de som har sett naruto skjønner hva jeg mener) Jeg syntes iallefall at anime er bedre enn mye av uenrholdingen som går på tv (les: friends og all annet søppel) Jeg liker serier som simpsons og futurama, men man går litt lei humoren etter hvert. Endret 1. mai 2004 av Det Dvergiske Kaffebord Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 (endret) Det som Det Dvergiske Kaffebord sa er så sant. Jeg slappet av helt samtidig som jeg følte spenningen i f.eks. Princess Mononoke og Ghost in the shell (vel, var en del spenning i sistnevnte da, og den scenen med den mekaniske edderkoppen er utrolig rå, ren kunst). Jeg tar av meg hatten for de som har talent og tålmodighet til å lage slike filmer. Særlig når jeg så Princess Mononoke, skjedde det som nesten aldri skjer ellers når jeg ser film for tiden: Jeg satt som spikret gjennom hele filmen! Atmosfæren er helt fantastisk, akkurat passe med humor og intriger, og mye spenning! Og den er virkelig vakker. Jeg gleder meg stort til å se alle de andre gode anime filmene jeg ennå ikke har fått med meg. Har vært gørrlei det typiske (det dårlige av det) Hollywood oppgulpet de senere årene. Et av unntakene var Bad Boys II, som var forfriskende og rett på sak: Her er det action for alle penga, drit i historien! Slike filmer er godt å se i blant og, særlig når det er så godt gjennomført. Men jeg savnet filmer med en virkelig god historie, og uten utseende fikserte skuespillere som var mest opptatt av å se bra ut så de kunne få bedre filmtilbud. Og vel.. etter at jeg begynte å se anime har jeg skjønt at jeg kommer til å se veldig mye av det. Det varierer når jeg fortrekker å se dem med japansk tale og engelsk tekst eller vise versa. Jeg foretrekker å ikke ha subtitles på når det er mulig. Når folk snakker japansk, er det egentlig en smule vanskelig å følge med uten tekst.. PS* Jeg har også en økende interesse for asiatiske spillefilmer. Endret 1. mai 2004 av Hidden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå