Gå til innhold

Step by step, overklokking av PIII 850 PC100


bobb

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg å hente litt mer ut av maskinen min. (egentlig få den til å vare et år til kanskje)

 

Mobo : Abit 440BX (skal takle helt opp til 1 gHz PC133)

512 mb PC100 SDRam

 

Jeg trenger egentlig en skikkelig liste på hvordan jeg skal gjøre dette : f.eks

1. slå av maskinen

2. dra ut kontakten

3. ta skrutrekkeren i høyre hånd

4. ect. ect

 

Finnes det en slik "Rutine for overklokking" noen steder, eller har noen mulighet til å lage en slik. Jeg er ikke så veldig interresert i det tekniske, bare det praktiske, altså en step by step liste for dummies.

 

Jeg leste artikkelen om overklokking av en tilsvarende CPU, men der var det ikke beskrevet hvordan man egentlig gjør dette. Endrer man bare hastigheten i BIOS, setter på en kraftigere vifte, og vips, raskere CPU ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ett av de siste MoBo fra Abit som er basert på i440BX har du noe som heter Softmenu III (BIOS).

Softmenu II er litt eldre jeg er ikke sikker på hvordan den er.

 

Her kan du stille Vcore (volt til prosessoren), sett denne til maks som er 1,95Volt. Gå inn i Bios begynn med en FSB på f.eks 125MHz som sikkert går fint. Prøv der i fra i steg på 1MHz. OM du når 133MHZ FSB kan du sette PCI devider til 1/4. Dette gir deg rett PCI hastighet i forhold til 133MHz FSB, PCI hastighet er 33.3MHz. AGP er ikke mulig å justere til annet en 1/1 eller 2/3 av FSB dette gir deg en AGP hastighet på 89MHz du får da en noe overklokket AGP bus. Standard er 66.6Mhz så lenge skjemkortet virker er det ikke farlig. Det er ikke så farlig om du mister noe datapakker over AGP bus litt verre å miste over PCI bus spesielt data til harddiskene/IDE kontrolleren.

 

Låser systemet seg under forsøk sli katt du ikke kommer inn i BIOS reset COMS elelr ta ut det lille batteriet på hovedkortet.

NB! Husk å ta ut 220V før du resetter COMS.

 

Det holder med en vanlig CPU kjøler siden PIII prosessorene ikke produserer spesielt mye varme. Jeg har en PIII 700/100MHz som er klokket til 933/133 på ett Abit BX133-RAID kort. Satte på en TaiSol CKG760 kjøler med en liten vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...