smurf69 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Hei! Jeg skal straks legge inn ca 100 brukere som skal brukes i lab/test sammenheng. Jeg vet det finnes 3 partsverktøy som gjør dette. Men, søk på min venn google og hos MS har ikke avhjulpet så langt. Kjenner noen til noen slike verktøy? Takker :-) Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 addusers.exe som er en del av Resource Kit. Det kan også skriptes via f.eks. ADSI. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 man kan lage det med batch.... jeg kan det ikke, men ett lite søk på google så finner du det sikkert ut Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Her er et script som lager 11.000 brukere i en OU. Koier inn i notepad - rediger den 3.linjen og lagre som en .vbs fil! Jeg tror ikke at du trenger å lage OU'en først. On Error Resume Next 'Enter the OU where you want the users here: root = "ou=11k,dc=mydomain,dc=local" 'Compose the ADSI path... s = "LDAP://" & root 'Show it to the user... WScript.Echo s 'And get the object Set c = GetObject(s) For i = 1 To 11000 strUsername = "User" & i uname = "CN=" & strUsername 'Create the new user object... Set u = c.Create("user", uname) 'Set the properties of the new user u.Put "sAMAccountName", strUsername 'Enable the account, must change pw @ logon u.Put "userAccountControl",16 '...and update the DS u.SetInfo 'Done with this object, discard it Set u = Nothing Next Jeg kan ikke scripte selv, bare så det er sagt og vil derfor samtidig takke en god venn av meg som lagde dette scriptet til meg i sin tid. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 hvordan blir brukernavnene i det scriptet? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 ut ifra linjen strUsername = "User" & i Så blir navnene User1, User2, User3.........User11000. Lenke til kommentar
smurf69 Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Takker kjempe mye. SKal starte testing i morgen!!! Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 (endret) Det går også ann å skrive inn Navn i et excel ark. dvs at du har navn i rad A og etternavn i rad B. Så bruker man et skript (makro) som gjør slik at man får navnet sitt med første forbokstav i etternavnet som brukernavn. Man kan legge til brukergruppe også (i kolonne c) eks. A_______B_______C Kari__Bremnes___avd-1 Kåre__Kastop_____avd-2 Brukernavnet blir KariB. Jeg skal prøve å få uploadet makro scripet i morgen, jeg har det på skolen Det er en "beta" av scriptet. Det fungerer så å si greit. Har lagt inn omkring 700 brukere med ganske mange brukergrupper. Med lærere og elever. Høres skriptet greit ut, skal jeg prøve å få uploadet det i morgen? Endret 28. april 2004 av pc^2004 Lenke til kommentar
smurf69 Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Hei pc^2004 Jeg er takknemlig for alt som kan lette arbeidet. Jeg er redd jeg kommer til å slite ut fingertuppene mine dersom jeg må punche alt manuelt.. Fint om du poster ditt også. Takker! Lenke til kommentar
smurf69 Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Hei Ob1 Jeg klarer ikke lese hva passord blir ut fra det scriptet ditt. Er det meg som er nedsnødd eller er det ingen parameter for pwd med unntak av å bytte ved pålogg? Takker for ytterligere tips.. Trond Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Passordet er blankt og må byttes ved første på logging. Hvis dette køres på windows server 2003 så kan det derfor være nødvendig å midlertidig stille ned passordkravene i default domain policy til å tillate blanke passord mens scriptet kjører. Lenke til kommentar
smurf69 Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Takker! Var redd for den der ja, vet du om det finnes andre appl som setter pwd? Gjerne autogenerert med oversikt slik at en ser hvem som har fått hva...om du skjønner. Trond Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 skjønenr hva du vil...jeg scripter som sagt ikke selv så jeg knaikke hjelpe deg. Men jeg har også nevnt addusers.exe som jeg bruker selv. Den generere brukere ifra en komma-separert fil som f.eks kan lages via excel. Den er som nevnt en del av resource-kit'et. Lenke til kommentar
smurf69 Skrevet 29. april 2004 Forfatter Del Skrevet 29. april 2004 Takker nok en gang. Får titte litt på addusers. Lenke til kommentar
smurf69 Skrevet 1. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2004 Ok folkens, jeg trenger mer hjelp. Jeg får ikke Adduser til å gå skikkelig i Win2003, men jeg har brukt vbs skriptet med suksess. Nå trenger jeg bare hjelp til å resette pwd til 200 brukere ut fra en tekst eller .xls fil. Han noen noen gode ideer? Takker Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Hei pc^2004Jeg er takknemlig for alt som kan lette arbeidet. Jeg er redd jeg kommer til å slite ut fingertuppene mine dersom jeg må punche alt manuelt.. Fint om du poster ditt også. Takker! Det er ikke nødvendig. Dersom du har en liste over ansatte (i XLS/PDF) Så er det bare å bruke de filene til å gjøre det samma. Dersom du bare skal ha brukere som heter feks. "User_1" "User_2" Så kan du vel enkelt mekke det i excel ved å bare taste inn User_1 og dra nedover.. Ang. scriptet. Jeg har ikke fått til til å skaffe det. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Noen kommandoer som er nye i windows server 2003: csvde.exe - importere brukere fra tekst-fil. Du kan prøve denne istedetfor scriptet. dsmod - modifiserer attributter på AD-objekter (også passord). Du kan kanskje bruke denne til å lage ditt eget script eller bat-fil for å resette passord på brukere. Tror du finner mer hjelp til disse kommandoene på technet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå