Gå til innhold

Nybegynner: Ny PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er ein nybegynnar innan data og har tenkt å kjøpe meg ein stasjonær pc.

Det eg lurer på er om eg bør bygge eller kjøpe komplett pakke løsning.

Kjem til å ville legge ut rundt 6.000-7.000 kr.

Trur kanskje en pc til denne prisen vil ha desse spesifikasjonane:

512 DDR RAM

80 GB

Bra grafikkort (ATI 9800+)

Prosessor på 2,8 GHz

Flat skjerm (ikkje LCD)

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal bygge eller kjøpe en ferdig pakke kommer ann på hvor mye tid du vil/kan legge ned i det. Du får god ferdigbyggede pcer til en bra pris hvis du vil ha en pc på en enkel og grei måte. Skal du bygge din egen, og aldri har gjort det før, vil det nok ta litt tid med prøving og feiling. Men den erfaringen du tilegner deg i denne prosessen er utrolig kjekk å ha....

Der er på ingen måte "hjernekirurgi" å bygge en pc, og jeg tror nok så lenge du er i stand til å logge deg på som bruker på hw.no, så klarer du å sette sammen delene som skal til.

Se litt rundt på andre tråder om hvike hardware som er anbefalt der, så vil du nok fort få et inntrykk av hva som må til og hva som er bra.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Regner med at du vil ha en 19" Flat CRT skjerm.. koster ca. 1800 kr.

Radeon 9800 Pro koster 2000 kr.

80 GB harddisk koster 600 kr.

512 Mb minne koster 900 kr.

Intel Pentium 2,8 GHz Proosessor koster 1600 kr.

kjøler til prosessor koster 200 kr.

kabinett med strømforsyning koster 500 kr.

CD-brenner koster 300 kr.

Hovedkort koster 800 kr.

ca. priser

Som du ser så blir dette ca. 9000 kr...

Som du ser så blir det litt over prisen du tenkte deg...

6.000 - 7.000 kr. inkludert skjerm holder til en grei allround PC.. som gjør alt greit..

men skal du ha en spill PC så må du opp mot og gjerne over 10.000 kr. inkludert skjerm.

Lenke til kommentar

AOpen 16X DVD ROM Bulk

375,00

Kingston 512MB 400 MHz DDR

995,00

Maxtor 80GB S-ATA 7200RPM

725,00

AMD Athlon 64 2800+ BOXED

1 795,00

Gigabyte K8VT800 VIA K8T800

895,00

FIC Radeon 9600 Pro m/128Mb 128bit

1 195,00

AOpen QF50A 300W, USB+AUDIO FRONT,

450,00

Tot: 6 430,00 (inkl. mva.)

alt er fra www.hwb.no, er ikke sikker på om alt er komplitabelt, men noen andre kan vel kansje hjelpe her? Har ikke tatt med skjerm/tastatur/mus etterssom jeg har manglende kunnskap om dette. Hvis du synes 9600pro kortet er for dårlig til spill anbefaler jeg å betalte de 8 hundrelappene ekstra det koster for 9800pro.

edit: hvis du ikke føler du trenger a64 prossesor kan jo kansje en vanlig athlon XP oppsett gjøre susen? Jeg anbefaler a64! Jeg vet dette oppsette ikke er helt topp til spilling, men du kan nok neppe kreve så mye mere for din pengesum.

Endret av H.kon
Lenke til kommentar

Her dreier det seg om budsjett PC, glem A64 og intel. Kjøp AMD XP2500 evt. XP2800 boxed, så er CPU med vifte unnagjort til under tusenlappen. Kjøp et skjermkort til drøyt tusenlappen, ATI gir vel fortsatt mest for pengene. Epox har helt kurant hovedkort til ca 500,- (Socket A). Alle virker helt gira på S-ATA, men bortsett fra Raptor diskene til WDC (som er ganske dyre) gir ikke S-ATA noe bedre ytelse. Dersom du likevel går for S-ATA må du være klar over at Win XP ikke installeres uten at du fikser en diskett med driverne til S-ATA chip'en på hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

er enig med det Del sier

Vil for øvrig si det at det er mye lettere å bygge en pc enn det kan synes. Da jeg bygde den PC-en som jeg sitter med her hadde jeg såvidt vært inne i en PC før, men hadde ingen problemer med sammensettingen.

alt har sperrer slik at det blir nesten umulig å sette en kabel feil vei eller på feil sted, og med manualen til hovedkortet ved din side er det lett å finne frem til informasjon du måtte komme til å trenge underveis.

Det du må passe på er at alle jumpere står riktig på hovedkort harddisk og optiske enheter, og at alle kabler sitter skikkelig i sine respektive åpninger.

Lenke til kommentar

Når det gjelder grafikkort ville jeg gått for sapphire 9800 SE, det funker helt greit og koster ikke like mye som pro. (som jeg pleier å si; istedet for å kjøpe et skjermkort som eier alt til 3000,- så kjøper man et kort til 1500,- og setter resten i banken. når det skjermkortet du har er utdatert, kjøper du deg et nytt til 1500... ;) )

Lenke til kommentar
Når det gjelder grafikkort ville jeg gått for sapphire 9800 SE, det funker helt greit og koster ikke like mye som pro. (som jeg pleier å si; istedet for å kjøpe et skjermkort som eier alt til 3000,- så kjøper man et kort til 1500,- og setter resten i banken. når det skjermkortet du har er utdatert, kjøper du deg et nytt til 1500... ;) )

men SE-versonene har vel bare halvparten så mange pipelines?

Lenke til kommentar

folk som spiller endel kjøper ikke ati 9800se

Lenke til kommentar

- Aopen H600B m/350w PSU 800,-

- Abit NF7-S V2.0 850,-

- Barton 2500+ 700,-

- Thermaltake Silent Boost 250,-

- TwinMos cl2.5 PC3200 1000,-

- Seagate eller Samsung 160gb 1000,-

- Powercolor Radeon9800pro 1900,-

- Nec 2500a DVD-brenner 800,-

Totalt: ca 5500,- (alt er ca priser, og kan finnes hos netshop.no)

+ en 19" CRT til ca 1800,-

Totalt: 7300,-

Litt over budsjett, men gå ned på harddisk og kutt kansje ut dvd-brenneren så klarer du det fint.

Endret av svalbard
Lenke til kommentar
Helt enig med Del, hvofor skal alle absolutt ha A64?

Siden a64 er mer fremtidsrettet? a64 yter dessuten(etter min mening) bedre i spill.

A64 yter bedre i spill, det er et faktum. :roll:

Det stemmer, men forskjellen er ikke så stor at det forsvarer prisforskjellen til en som har begrenset budsjett. Ønsker man å legge 12 - 15.000 i en PC, så ville jeg klart vurdert A64, men helst ventet til socket 939 og socket 775 er på markedet.

Synes forslaget til Svalbard ser OK ut, men i og med at det er en nybegynner er det ikke sikkert at han har tastatur og mus. Jeg ville ha droppet DVD-brenneren og bare kjøpt en DVD-Rom, under 200 kr i pris, og brukt 500 - 600 kr på tastatur og mus dersom trådstarter mangler det. Dersom han ikke vil over 7000,- kr ville jeg ha valgt et Radeon 9600 Pro kort.

Lenke til kommentar

folk som spiller endel kjøper ikke ati 9800se

:hmm::hmm:

rart at du nevner det siden jeg sitter å spiller Far Cry med akuratt det kortet

Endret av Laibach
Lenke til kommentar
Helt enig med Del, hvofor skal alle absolutt ha A64?

Siden a64 er mer fremtidsrettet? a64 yter dessuten(etter min mening) bedre i spill.

A64 yter bedre i spill, det er et faktum. :roll:

Det stemmer, men forskjellen er ikke så stor at det forsvarer prisforskjellen til en som har begrenset budsjett. Ønsker man å legge 12 - 15.000 i en PC, så ville jeg klart vurdert A64, men helst ventet til socket 939 og socket 775 er på markedet.

Synes forslaget til Svalbard ser OK ut, men i og med at det er en nybegynner er det ikke sikkert at han har tastatur og mus. Jeg ville ha droppet DVD-brenneren og bare kjøpt en DVD-Rom, under 200 kr i pris, og brukt 500 - 600 kr på tastatur og mus dersom trådstarter mangler det. Dersom han ikke vil over 7000,- kr ville jeg ha valgt et Radeon 9600 Pro kort.

Jeg fikk meg et fullt ut brukbart system for 9000 basert på A64.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...