ilpostino Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 holder på å ta opp Java igjen og en ting har slått meg: hva er forskjellen på en funksjon og en metode? er det bare forskjellig navn på samme greia? driver endel med php og der en funksjonenen unektelig like metodene i Java.... Lenke til kommentar
BHJM Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 funksjoner stammer fra C++, metoder fra java.... i praksis same shit Lenke til kommentar
Magellan Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) En funksjon i java: public int FemPluss(int tall) { return 5 + tall; } En metode i java: public void SkrivNoe() { System.out.println("5 + 2 = " + FemPluss(2)); } Altså funksjoner returnerer en verdi. En metode utfører et eller annet uten å returnere noe. Edit: Ehm, når jeg tenker meg om så brukes navnet metoder på både funksjoner og prosedyrer. Tror du kan si at du "skal lage en metode som returnerer et eller annet". Så det er vel i grunnen det samme Ble litt forvirra selv her nå... Endret 30. april 2004 av Magellan Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 Altså funksjoner returnerer en verdi. En metode utfører et eller annet uten å returnere noe. det var oppklarende. tusen takk Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) Altså funksjoner returnerer en verdi. En metode utfører et eller annet uten å returnere noe. Ikke riktig, i java heter det en metode uavhengig av om den returnerer noe eller ikke, på samme måte som man i C kaller alt for funksjoner selv om det returnerer 'void'. I C++ (som java har 'lånt' det meste fra) kaller man gjerne funksjoner som er knyttet opp mot klasser for metoder for å skille mellom det som ligger i objekter og det som ligger i statisk kontekst, i java må alle funksjoner og variable ligge innenfor en klasse så da har man bare metoder igjen. Endret 30. april 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 Altså funksjoner returnerer en verdi. En metode utfører et eller annet uten å returnere noe. Ikke riktig, i java heter det en metode uavhengig av om den returnerer noe eller ikke, på samme måte som man i C kaller alt for funksjoner selv om det returnerer 'void'. MailMan13: jeg tror han forklarte det slik kun for å gi meg en duganes forklaring på det jeg spurte om... Lenke til kommentar
Oracel Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Det MailMan13 skrev er det som er korrekt. Metoder er funksjoner som er deklarert innenfor en klasse. Hva en metode eller en funksjon returnerer er fullstendig likegyldig. Metode: (Java) public class Person { private void hentKaffe() { ... } } Funksjon: (C++) void HentKaffe(Person kjell) { ... } Lenke til kommentar
runeb Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Metoder er funksjoner som er deklarert innenfor en klasse. Hva en metode eller en funksjon returnerer er fullstendig likegyldig. Dette er helt riktig. Og siden alt deklareres i klasser i java, er alle funksjoner i java metoder. Eller for å si det på en annen måte: Alle metoder er funksjoner, men ikke alle funksjoner er metoder. Noen språk (f. eks. Pascal, VB) skiller mellom funksjoner og prosedyrer der forskjellen er at funksjoner returnerer en verdi, mens prosedyrer ikke gjør det, men i java er det ikke et slikt skille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå