Gå til innhold

Er det vanlig at G objektivene til Nikon....

Anbefalte innlegg

..bråker og skrangler? Jeg har akkurat kjøpt et nikon objektiv i G serien et 70-300 zoom, det var veldig billig det kostet bare 1300 kr og jeg er svært overrasket. Det tar svært skarpe bilder med lite støy, det objektivet som fulgte med d70 (det billigste) gir mye mer korn i bildene enn hva dette G objektivet gir, det gir et svært soft pent look der det er bluret og veldig fint og skarpt der det skal være skarpt, den eneste ulempen er at nærgrensen er 1,5 m.

Objektiver skrangler, det høres nesten ut som det er noe rusk eller småstein som beveger seg inni, men lyden er der ikke hele tiden, bare når autofokusen sliter litt inne uten særlig lys.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg investert i disse objektivene:

- kit-objektivet (18-70)

- Nikkor 70-300 D (ca 3500 i Norge, noen hakk bedre enn G-objektivet)

- Sigma 105mm f/2.8 Macro (perfekt for makro og portretter)

Skranglingen i 70-300G tror jeg ikke er noe å bekymre seg over. Jeg har opplevd slik på andre billig-objektiver også når de ikke klarer å fokusere skikkelig, så det er heller fokuseringen som er problemet..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Anderfo: Virker autofokus og automatisk blenderinstilling på 70-300D linsa du har kjøpt når du setter den på D70?

Skal si fra når jeg har fått prøvd den på D70...hehe...D70-kit er på vei i posten fra Sverige, den ble sendt derfra på mandag. Inntil videre har jeg bare fått prøvd linsa på en analog speilrefleks (F60), og der fungerer den helt utmerket. Det gjør også makrolinsa. Jeg har hørt andre si at 70-300mm'ern fungerer bra på D70, så jeg regner med at det går fint.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil 70-300D virke på D70. Har en selv jeg..

En Sigma 105mm er et meget bra makro objektiv. Jeg vurderte det selv, men endte opp på en Sigma 50mm makro pga at det var litt billigere. En 105 mm er helt sikkert bedre på makro pga litt lenger arbeidsavstand, men om en 105mm på en D70 med cropfaktor 1.5 er et perfekt portrettobjektiv vet jeg ikke. Det blir jo en 150mm omtrent..Jeg synes min 50mm, som blir en 75mm er et passende portrettobjektiv.

Lenke til kommentar

Kan dere forklare meg litt hvordan dette funker på D70 da? Jeg trodde at for at AF skulle fungere så måtte det være et CPU kamera med USM/SWF/HSM eller noe slikt og det har jo ikke (?) 70-300 linsa.

Rent praktisk: Kan 70-300 linsa brukes som den medfølgende 18-70 kit-linsa til Nikon?

Lenke til kommentar
Kan dere forklare meg litt hvordan dette funker på D70 da? Jeg trodde at for at AF skulle fungere så måtte det være et CPU kamera med USM/SWF/HSM eller noe slikt og det har jo ikke (?) 70-300 linsa.

Rent praktisk: Kan 70-300 linsa brukes som den medfølgende 18-70 kit-linsa til Nikon?

Tror det vil fungere helt likt ja. Sjekk denne oversikten:

http://www.nikonians.org/html/resources/ni...patibility.html

Lenke til kommentar

18-70 objektivet har både intern forkusering (det vil si at objektivet ikke endrer størrelse ved fokusering) og USM. 70-300 D har ingen av delene. Derimot har den en fokuseringsmotor som bråker en del og er mye noe tregere enn 18-70mm, og objektivetr endrer størrelse ved fokusering.

(Begge objektiver endrer slfg størrelse ved zooming)

Lenke til kommentar
18-70 objektivet har både intern forkusering (det vil si at objektivet ikke endrer størrelse ved fokusering) og USM. 70-300 D har ingen av delene. Derimot har den en fokuseringsmotor som bråker en del og er mye noe tregere enn 18-70mm, og objektivetr endrer størrelse ved fokusering.

(Begge objektiver endrer slfg størrelse ved zooming)

Nikkor objektiver uten AF-S/AF-I har ingen fokuseringsmotor. Fokuseringsmotoren ligger i kameraet og overfører mekanisk til objektivet.

Hva lysmåling angår må man ha et 'CPU' objektiv for at D70's meter skal fungere. Dette omfatter i praksis alle AF objektiver (og noen manuelle). 'D' objektiver gir også informasjon til kameraet om avstand (Nyttig for blitzkontroll). 'G' objektiver tilsvarer D, men mangler blenderring.

Det er ingen nødvendig sammenheng mellom 'G' linser og kjip utførelse. F.eks 70-200m f2.8 VR, 200-400mm f4 VR og 200mm f2.0 VR er alle 'G' objektiver, men de er langt i fra kjipe (med tilhørende priser).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har selv D70 med 18-70 kit og er på utkikk etter rimelig tele objektiv.

Hva med Sigmas 70-300mm? Den heter APO, men jeg vet ikke hva dette betyr, og spesifikasjonene tilsier at den ikke har USM/SWF/HSM.

Nikons nettside hjalp meg heller ikke på fette, vil den fungere med D70?

Lenke til kommentar

Hva med Sigmas 70-300mm? Den heter APO, men jeg vet ikke hva dette betyr, og spesifikasjonene tilsier at den ikke har USM/SWF/HSM.

Mortenfh: Jeg bruker Sigma linsen på mitt D70 og det funker 110% sammen. Se på denne siden,der står det hva de forskjellige forkortelsene betyr! :thumbup: Her er 2 eks av hvor bra bilder Sigma`n og D70 jobber sammen.

MF_Logo.jpg

havfrue.jpg

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar

APO står for apochromatic. Det betyr de bruker elementer av glasstyper med spesiellt lav dispersjon (forskjellen i brytningsvinkel mellom ukile bølgelengeder av lys). Dette tilsvarer nikons ED benevnelse.

Den skal fungere med D70, men regn med at autofokus ikke går like raskt mot enden av rekkevidden av denne. Dette skydes både at den bruker kameraets fokusmotor og at maks aperture er kun f5.6. De fleste billige 70-300 zoomer er stort sett best på 100-200 mm omerådet (Helst stoppet ned til f8) , men YMMV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...