Gå til innhold

19-tommer med 1600x1200

marcen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hører urban legends om det, men har aldri sett en selv. Den skal og være uforheldsmessig dyr, samtidig som du ender opp med en skjerm som rett og slett har feil dimmensjoner i forhold til antall piksler. Optimal størrelse for 1600 x 1200 er 20.1"

Hvis det er prisen det går på, så har vi en godbit av en test å by på i nærmeste framtid, men du må nok belage deg på å spare litt til

Lenke til kommentar

CTX PV910MD 19" LCD Monitor

Part #: PV910MD

This CTX PV910MD 19" LCD has an outstanding image quality! The impressive 1600 x 1200 resolution offers stunning quality for the everyday home or business user. The unit will save office or home space for other commonly used items like phones, scanners, printers or just comfortable clean space to stretch out. Work on all your projects with ease when using the CTX PV910MD LCD! Features: 19" Display LCD 1600 x 1200 Resolution 0.24 mm Dot Pitch On-Screen Menu Display Three Year Limited Manufacturer Warranty

19" Diagonal Viewable

Active Matrix TFT Panel

True 1600 X 1200

Analog / Digital (DVI) video input

16.7 million color display

Wide viewing angle: 170°/170°

USB Hub

Connects Via Analog and Digital

Environments: Windows and Mac

:thumbs:

Lenke til kommentar

Poenget er at LCD skjermer har en oppløsning som gør at pikselstørrelsen blir nær sagt optimal i forhold til størrelsen.

For 1280 x 1024 er optimal størrelse 18", men LCD produsentene ble tvinget inn i storene med oddetall på antall tommer størrelse, noe som er vanlig med CRT. Derfor har både 17" og 19" oppløsningen 1280 x 1024, da det er denne som er nærmest det optimale. 17" har litt for små piksler, og 19" har litt for store

Endret av enden
Lenke til kommentar

15" LCD skjermen på Dell Latitude C840 maskina mi klarer 1600x1200 (noke eg også køyrer denne på), så kan rett og slett ikkje forstå kvifor dei ikkje kjem med 17" og 19" LCD som klarer denne oppløysinga. Køyrer 19" CRT skjermen min på 1600x1200 og, men kunne godt tenekt meg endå eit hakk høgare oppløysing. Kjem i alle fall ikkje til å kjøpe LCD før eg finn ein 19" eg kan køyre i minst 1920x eitelleranna til ein grei pris.

Lenke til kommentar

Det er anderledes på laptopper, da det er noen glupe hoder som har funnet ut at man sitter nærmere skjermen, og da ser man mindre ting bedre, så større oppløsning er ønskelig. Det er altså ikke hva som er teknisk mulig som setter begrensningene, men heller hva produsentene mener at maskedet vil ha.

Garanterer ikke dette utsagnet 100% da jeg ikke har noen sikre kilder på dette. Det er fullt mulig at det også ligger andre ting bak. Mulig Øivind kan komme med en bekreftelse/avkreftelse.

Du får forøvrig 20" skjermer i en akseptabel pris (og hælvete fryser sansynligvis over) før ønsket ditt om 19" går i oppfyllelse ;)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Dette med "optimal oppløsning" er bare tull. Så lenge pixlene er store nok til at man kan skille dem fra hverandre, kunne de med fordel vært mindre. "Optimal oppløsning" har øket hele tiden, ettersom det blir billigere å produsere skjermer. Når det blir billig å produsere LCD-skjermer, kommer produsentene til å kalle "optimalt" for 2000 x ørten pixler, slik at vi fortsetter å kjøpe skjermene de har best avanse på.

Lenke til kommentar

stemmer det at du sitter nærmere en laptop enn det du gjør på en stasjonær skjerm. Ergo er oppløsningen også anderledes her.

Men trenden er at 1600 x 1200 på en 15" skjerm forsvinner. Dette fordi ting blir for lite.

Ser vi på 15" til F-S (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120716&cks=PRL) ser vi her at oppløsningen er på 1024 x 768.

Jeg for min del sitter nå på en acer travelmate i 660 serien og den har oppløsning på 1400 x 1050.

For deg som skal ha se bærbar kunne det kanskje vært greit å stikke innom elkjøp eller lignende for å se selv de ulike oppløsningene.

Det er nemmelig ikke bra for øynene å ha for liten skrift..

jeg jobber med en ny LCD guide, der jeg vil legge med et dokument som skal åpnes i 800 x 600 slik at man selv kan sammeligne bilder og skrift i de ulike oppløsningene på de ulike størrelsene :)

Lenke til kommentar
Dette med "optimal oppløsning" er bare tull. Så lenge pixlene er store nok til at man kan skille dem fra hverandre, kunne de med fordel vært mindre. "Optimal oppløsning" har øket hele tiden, ettersom det blir billigere å produsere skjermer. Når det blir billig å produsere LCD-skjermer, kommer produsentene til å kalle "optimalt" for 2000 x ørten pixler, slik at vi fortsetter å kjøpe skjermene de har best avanse på.

sorry, men her bommer du litt...

hvordan tror du internett sider tar seg ut i 2000 x ørten ett eller annet?

Husk også at film og tv har langt mindre oppløsning enn det du tror.

En tv har langt lavere oppløsning enn en monitor;)

Det er klart at det er ønskelig med en oppløsning som er 100 ganger den vi har i dag. Dette ville gjort underverker med ulike oppløsninger på LCD, da disse har en nativ oppløsning for øyeblikket.

Men dette kommer nok ikke til å skje med det første....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...